Endast köra data trafik via WiFi

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Swenick, 3 okt 2010.

1. Swenick

Swenick Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, ska köpa en ny mobil och det kommer att bli en HTC Desire. Har haft HTC tidigare men då kostade mobilräkningar en del (data trafik via 3G). Nu vill jag endast ha data trafik via WiFi. Kan man ställa in det i telefonen eller ska man ha någon app för detta?

2. Tobben93

Tobben93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du kan ju välja att inte ha 3G påslaget. På så sätt ska det inte dras någon trafik genom 3G-nätet.

3. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    3G behöver man inte stänga av. Stäng bara av mobildatatrafiken genom en inställning i telefonen, så slipper du all mobiltrafik oavsett om du kör 3G eller GSM, för jag gissar att det inte enbart är över 3G som din datatrafik kostar.

Men du borde kanske i stället satsa på ett abonnemang där du får surfa för ett visst antal gigabyte? Det kostar verkligen inte mycket.

Last edited: 3 okt 2010
  4. Hightower

Hightower Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med malexin, man missar ju halva grejen med en sådan fin telefon om man inte kan vara uppkopplad hela tiden. Minsta fasta abonnemangen är inte dyra.
    Och det stämmer också att på nyare versioner av Android kan man kryssa ur mobildatatrafiken, det krävdes tredjepartsmjukvaror förrut.

5. Swenick

Swenick Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

malexin, var hittar jag inställningen i telefonen där jag stänger av mobildatatrafiken?

6. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Dels kan du hålla inne powerknappen tills menyn dyker upp, och där kan du välja "Mobile network" (eller motsvarande på svenska) för att stänga av och sätta på mobildata.
    Du kan också gå in under Settings > Wireless & networks och där kryssa ur "Mobile network".
    Det finns även en widget för denna inställning, som man hittar under Add widget > Settings > Mobile network.

7. Luzo

Luzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

För att tillägga lite på malexins inlägg så: Då du startar telefonen första gången kommer det upp en guide där du bland annat ställer in ditt Google-konto osv. I samma guide går det att säga till telefonen att endast använda sig av Wi-Fi och inte mobila nätverk till att hämta data. :)