Problem: Endast nödsamtal vid byte mellan 3G/2G

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av quattromaniac, 7 maj 2012.

1. quattromaniac

quattromaniac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Någon som kan svara på vad det är som strular med min gamla arc? (Fyller snart 1 år) Jag upptäkte för drygt 2veckor sedan att jag fick "endast nödsamtal" som notification fast jag har full mottagning på 2G..... Tog kontakt med halebop och fick ett nytt sim-kort. Problemet är dock kvar :( Kör jag endast gsm funkar det klockrent. Har jag mottagning på 3G hela tiden funkar det också. Men hemma i huset växlar det mellan dålig mottagning med 3G och full mottagning på 2G. Det verkar som problemet uppstår då det ska gå från 3G till 2G. Provar jag att ringa med "endast nödsamtal" så tar det en liten stund men sedan funkar det som det ska. Kan dock inte ta emot samtal... Har en arbetskompis med en neo som fick samma fel samtidigt som mig en gång. Är det lurarna det är fel på eller är det telia/halebop som strular? Ibland när felet uppstår har jag försökt att manuellt välja 2G (som då heter Telia S). Har då fått svaret att sim-kortet inte funkar på det nätverket...... Men nästa gång jag testar funkar det

Mycket text blev det! Hoppas ni står ut å orkar läsa igenom ;)

Last edited: 7 maj 2012
  2. niklas.berggren

niklas.berggren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag har liknande problem.. Och det händer runt om i stan (göteborg).... Fast jag får "ingen tjänst" i notifikations baren. Och det är gött irriterande.. :-(

Inte mycke som hjälper utan bara å vänta ut det. Tilläggas bör är att den är nyligen (2 veckor ) återställd. Och inga nya appar är installerade.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

3. quattromaniac

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

4. niklas.berggren

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Nope, telenor...

5. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    729

MINA ENHETER

Jag och dotters lur tappar dataanslutningen när det går från 3g till gsm och tar mellan 30-60s för att återfå data, detta uppkom vid simkorts byte och halebop har nollkoll på problemet.
    Ska bli sjukt skönt å lämna denna usla operatör till sommarn

6. lest

lest Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Samma problem här med Telia. Hade några vänner på besök under helgen, 2 av dom har också Xperia Arc (S?) + Telia och hade samma problem, helt plötsligt är det bara nödsamtal.

7. inact_0004

inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Vilka programvaror har ni?
    Meny > Inställningar > Om telefonen > Version.

Hur gamla är SIM-korten?
    Kan ni se något som helst samband med när problemet uppstår?

8. quattromaniac

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej Johan :)

Version 4.0.2.A.0.62

Mitt problem började för drygt 2veckor sedan. Först provade supporten på halebop att uppdatera mitt 1år gamla sim-kort. När inte det funkade fick jag ett nytt kort. samma problem där. Jag kan inte komma på något annat som har med detta att göra.....
    Jag har som sagt full mottagning på 2G. Men namnen (telia s/halebop) försvinner å det står endast nödsamtal där istället. Ibland då jag försöker välja det nätverket manuellt nekas mitt sim-kort en anslutning! Nästa gång funkar det. Jag lär välja endast GSM i luren nu för att inte missa samtal :(

9. niklas.berggren

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag har samma programvara som quattro och mitt simkort är ungefär 1 år fick det utbytt mot mitt gamla vodafone kort (4-5 år gammalt).

Och jag kan inte se något som helst direkt samband då det sker sporadiskt och även i olika delar av Göteborg ( då jag jobbar som serviceelektriker så blir det många olika master man passerar på en dag..

Jag vet inte vad det kan vara förutom att både jag och kunder blir irrterade då det inte går att nå mig och jag inte kan ringa..
    Det jag dock tycker är konstigt är att det står "Ingen tjänst" men pilarna vid H blinkar både upp och ner..

10. inact_0004

inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Då blir mitt förslag följande.

Om möjligt säkerställ att ditt SIM-kort fungerar felfritt i en annan telefon. Om ja, så kör en reparation av programvaran i PC Companion och/eller om du redan gjort det och det inte hjälper så lämnar du in telefonen till återförsäljaren så för en verkstad titta på telefonen.

11. niklas.berggren

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Simkortet fungerar klockrent i både x10minin och se w595an som ligger hemma.. Återställning gjordes igår och samma fel nu på kvällen... Anledningen till att jag drar mig för att lämna in telefonen är för att smartphonen behövs i jobbet och eftersom Telenor enbart har "dumbphones" som lånetelefoner så känns det som att jag får dras med detta mystiska problem.. :-(

12. balroggen

balroggen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Samsung S4
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Tab 3
    ROM:
    Orginal
    Har haft samma problem med Halebop under ett par års tid.. dom skiter i det...
    Bytte till Telia och problemet borta... dock inte på ArcS telefonen... samma problem där...

13. patrixen

patrixen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min mors telefon dras med samma problem, det är en gammal se 800i, enda sättet att komma runt problemet på den är att endast låta den köra 3g, tror alltså att det inte beror på själva telefonen, utan operatören, i detta fall halebop.

14. odeheim

odeheim Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har precis samma fel. Endast nödsamtal.
    Har väldigt sällan 3g längre heller utan bara där det är riktigt bra 3g mottagning för andra mobiler.

Hände för några veckor sedan. Operatör Halebop

15. quattromaniac

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min teori är att det inte riktigt lirar mellan telias nät och halebops simkort!
    Har som sagt ibland råkat ut för att telias 2G inte "godkänt" mitt simkort. Jag har alltså full mottagning på 2G med telia, men får inte ansluta där och får därmed endast nödsamtal med telias nät...... sen kan det funka direkt nästa gång man provar ansluta....
    Det är som sagt inga problem om man väljer endast 3G eller endast 2G. det är när det ska växlas mellan dem det blir problem :(

EDIT: Jag mailade nyss Halebop igen om detta och länkade till denna tråd. Bara nån menut efter fick jag svar att de skickat ett nytt sim-kort igen :)
    Snabb var de, hoppas det funkar oxå ;)

Last edited: 17 maj 2012
  16. quattromaniac

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

UPDATE!
    Några dagar innan jag fick det nya sim-kortet så slutade problemet för mig :)
    Måste varit nått med nätet ändå!