Engelsk uppringningssignal?!

Diskussion i 'OnePlus 9 Pro' startad av loppis, 29 okt 2022.

  1. loppis

    loppis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!
    Två frågor/irritationsmoment. Kan visserligen leva med dom, men vore intressant att få en förklaring och kanske tips på hur jag kan åtgärda.
    Efter senaste uppdateringen (rätt stor) så ändrades uppringningssignalen - men bara till min highlightade grupp (familjen och vänner jag ringer oftast). Plötsligt var den, tja, engelsk. Beep-beep. Två surrande signaler. Till alla andra, kreti och pleti, var uppringningssignalen som vanligt, vår vanliga enkla signal.
    Min andra undring: hur ställer jag in så att det tutar upptaget när någon ringer när jag redan är i ett samtal? Nu blir dom bara hänvisade till svararen. DET är irriterande! Nog hör jag att det rings, men jag hatar att växla mellan samtal och vill gärna att den som ringer fattar att jag är upptagen.
     
  2. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    632
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Jag blev också överraskad av den ändrade uppringningssignalen, tror att den kom med Android 12 uppdateringen.
    Vidarekopplingen vid upptaget är operatörsberoende, så du får söka svar hos din. Hos exempelvis Telia ser det ut som nedan:

     
    loppis och Kristy gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det där har skrivits om tidigare i någon tråd. Själv har jag en Oneplus 8T och har också fått engelsk rington i vissa fall.

    Det verkar vara så att om samtalet går via VoLTE så får man engelsk rington. Troligen har det inte att göra med vilka du har i en viss grupp utan antagligen är det så att du ringer via VoLTE till dessa. När man ringer via VoLTE så kan det bli så att ringtonen (den du hör när ringsignalerna går ut i andra ändan) alstras lokalt i din lur. Och då är det upp till Oneplus mjukvara att hålla reda på vilket land mottagaren finns i och alstra "rätt" rington. Och det är det som tydligen Oneplus har missat.
     
    loppis, nyx och Kristy gillar detta.