Eniro vs. Hitta.se

Diskussion i 'Applikationer' startad av Dirk Diggler, 24 feb 2011.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Titanernas kamp?

Båda fightas på teh interweb. I mitt tycke är eniro.se betydligt bättre än hitta.se. Hitta.se slutade utveckla sin sida i samma veva som de lanserade sidan. Eniro uppdaterar hela tiden. Förutom att du kan söka på "Köpa chokladbollar" istället för "Konditori" så har de ju nu lanserat busstidtabeller i realtid.

Men nog om det.

Apparna som finns till Android skiljer sig också åt. Jag kände att jag var tvungen att jämföra.

De kommer bedömas enligt skalan 1-10 och efter dessa områden:
    Enkelhet
    Snabbhet
    Resultat
    Karta
    Extrafunktioner
    Helhetsintryck

Vi kör!

Enkelhet

Såhär ser det ut när man trycker upp appen efter du laddat ner den:
    [​IMG][​IMG]
    Vilken man tycker är snyggast är ju personligt. Det man kan titta på är hur snabbt man förstår vad man ser på. Det finns ju egentligen inga tveksamheter i vart man skall trycka i sökorden på någon av applikationerna. Att Eniros app har fler genvägar som syns ifrån startskärmen är inget annat än att det finns mer saker att pilla på i Eniros app än Hittas. What you see is what you get! Både applikationerna bjuder på en snabb uppstart och enkelhet. Därför blir det inget annat än bra betyg. Man förstår dock inte alla knappar bara genom att titta på bilderna så full pott blir det väl kanske inte. Hitta får ett p extra eftersom sökrutorna är lite större där. Har man tjocka fingrar och en liten telefon kan Eniros fält var svårare att träffa.

Eniro, 7
    Hitta, 8

Snabbhet

Både Eniro och Hitta presenterar sina resultat snabbt och korrekt. Eniro är dock lite snabbare i vändningarna när det gäller att få fram din position. Även kartan är snabbare i Eniros app där Hitta har mycket kvar att lära. Det är pixligt en bra stund när man zoomar in där jämfört med på Eniros karta som uppfattas riktigt snabb. Inget direkt att klaga på här heller faktiskt. En irriterande sak med Hittas app är att den inte verkar gå efter wifi när den bestämmer vart du är utan endast via GPS. Detta gör att det är segare att få en bra position. Speciellt om du hoppar ur appen. När du hoppar in igen är knappen "Där du är" gråmarkerad ett tag innan den, med hjälp av GPS:en, hittar dig igen. Eniros är alltid med.

Eniro, 8
    Hitta, 6

Resultat

[​IMG][​IMG]

Nu börjar man se lite nyanser. Sökningen var i närheten av mig.

Eniro sätter sina resultat perfa. Jag har inte valt "Personer" ifrån menyn utan sökte så snabbt jag kom in i appen. Den förstod helt enkelt själv att det var personer jag var ute efter och langade på med resultaten i en lista.

Hitta.se lyckas väl inte direkt lika bra. Jag sökte även här utan att göra några förval. Jag trodde första att jag hamnat på "Företag" men jag var tydligen på personer. Resultatlistan visar helt enkelt fel. Eller så är jag förvirrad. Hur som helst är det inte bra. Inte alls faktiskt. Det Hitta.se har är en enklare resultatlista men vad gör det när den ändå visar fel?

Eniro, 8
    Hitta, 4

Karta

[​IMG][​IMG]

Båda är kvicka i sin kartfunktion när det gäller att få fram den. Sedan skiljer se sig åt.

Eniro har fler funktioner. Man kan få fram fler lager, göra sökningar och få en vägbeskrivning, söka på ett företag/bransch/person och få upp den på kartan direkt ifrån kartläget och så vidare. Sedan blir man lite barnsligt förtjust när Eniro har animationer med i appen. Ringarna runt din position, nålhuvuden som animeras in och så vidare. Den känns fräsch helt enkelt.

Hitta.se har även här lite kvar att lära. Det den gör kan den väl men man saknar saker. Enkla saker. Saker som att visa en vägbeskrivning till ett hotell ifrån vart du är t.ex.

[​IMG][​IMG]

Eniro, 10
    Hitta, 6

Extrafunktioner

Här har båda lite att hämta och det som är roligt är väl att de skiljer sig åt som de gör.

Eniro har en sak som kallas "Live".

[​IMG][​IMG]

Du kan söka upp något, som en pizzeria, vända på telefonen och med AR få upp träffar. Det är jävligt fräckt och är lika roligt varje gång. Dessutom fungerar det jättebra! Hela funktionen fungerar smidigt och det är en stor hjälp när man är i en stad där man inte känner sig så hemma.

När man sökt upp något man vill ha, som en pizza, kan du trycka på ett företag och få upp det rött. Beroende på hur du sedan håller telefonen visar en pil dig i rätt riktning.

Vidare har Eniro en smart funktion som gör att den kan kolla igenom dina samtals- och SMSlistor. Du kan sedan där enkelt se vilka nummer du har inlagt (svarta) och vilka du inte har (röda). Gör sedan en snabb sökning och lägg in i telefonboken ifall du så önskar.

Eniro har också en smart popup som lägger sig där du vill på skärmen när någon ringer. Den fungerar bättre än andra liknande program jag testat och är bara den en anledning till varför Eniros app är värd att ladda ner.

Hitta.se har en funktion som inte Eniro har vilket är deras, ifrån hemsida kända, gatuvy. Den funkar som den gör på hemsidan fast långsamt och med sämre upplösning på bilderna. Den är faktiskt rejält seg även då jag sitter på wifi vid testtillfället. Man kan dessutom inte välja mer än en stad att "åka" till. Du kan alltså inte, som i Google Maps, gå direkt till gatuvy ifrån en adress du kollat upp på en karta.

Betygdags!

Eniro, 10
    Hitta, 5

Helhetsintryck

Enkelt sagt sägs det så här:
    Eniros applikation vinner. Den är roligare och har betydligt fler funktioner än Hitta.ses dito. Man har dessutom roligare med Eniros applikation med extrafunktionerna och animationerna. Eniros app kan allt som Hitta.ses app kan plus mycket mer. Helthetsintrycket är dock en individuell betygsättningsapparat och det är bra i båda fallen. Hitta.se faller lite på att den i många fall är seg och man saknar en del saker som man trodde var självklara som t.ex. vägbeskrivningar. Eniro har ingenting som jag saknar eller stör mig på.

Eniro, 10
    Hitta, 7

Totalscore:

Medelvärde kör vi på.

Eniro, 8,8
    Hitta, 6

Vinnare? Eniro!

<object width="640" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DtOgc0Za0KY?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/DtOgc0Za0KY?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="390"></embed></object>

Last edited: 24 feb 2011
    and, Eos95, LocoPaco och 4 andra gillar detta.
  2. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Bra test :D Dock har jag inte någon användning för såna applikationer. Det är ju ändå alltid kul att veta.

3. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

<object width="640" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DtOgc0Za0KY?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/DtOgc0Za0KY?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="390"></embed></object>

4. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Snyggt test! Sånt gillar vi. Använder själv Eniros app men har inte provat Hittas. Nu hoppas jag nån jämför Twitter och Tweetdeck eftersom jag själv inte kan bestämma mig :)

5. fredrikstorm

fredrikstorm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Var på väg in i app-delen av forumet för att efterfråga en app som kunde leta upp ett nummer på Eniro eller motsvarande direkt från samtalslistan när jag såg den här tråden :)

6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja det är ju Eniro eller Truecaller (tror jag ivf) som lyckas med det. Truecaller är också hett men TC kan inte lika mycket annat som Eniro kan. Det gör väl att Eniro är en bättre all around app!

Sen är den ju gratis också :)

7. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Måste bara påpeka att det inte går att söka på personer i närheten i eniro, "i närheten" finns endast för företag, och du hittade förmodligen några av de många enskilda firmor med samma namn som grundaren..

I övrigt grymt test, nu vet jag att jag inte behöver test hitta :)

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

O fasen! Då har de listat bra många småfirmor :)

9. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag körde med Eniro förut. Men när jag hittade den inofficiella appen med Hitta gick jag över till den på en gång och nu när Hitta har en app kör jag med den.

Jag tycker Eniro är riktigt värdelöst, Hitta hittar många nummer som Eniro inte hittar.

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Och vise versa ;)

De har olika register att söka i. Eniro har en kombination av en egen databas samt en del inköp av andra nummer. Hitta.se köper sina helt och hållet. Därför kan ju en app hitta ett nummer som den andra inte gör.

Det var dock länge sen jag fick ett nummer som popupen inte hittade...

11. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Fast Eniros integration är ju klart snyggare. Jag får väl testa Eniro igen. :P Jag mår illa när jag ser fula apps.

12. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Båda är ju rätt fräscha. Däremot så har Eniro integrerat fler funktioner på smarta sätt än Hitta.

Men om man inte använder funktionerna (live, vägbeskrivning, skökort m.m.) kan det ju kvitta :)

13. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    kanske ska prova ladda hem enrios app

14. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Jag måste iofs tillägga att jag stör mig oerhört på att om man gått ur eniro och ska in i det igen så står det oftast något i still med "vrid telefonen för att köra AR" vilket inte går att klicka bort, enda sättet är att backa ur appen och starta om den..

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Hrm. Lyckas inte få det felet själv. Är jag dum eller är det lite då och då den felar tro?

På min telefon står det inte så när man vart ute en stund. Ifall det står så är det ju annars bara att vrida på telefon en gång. I alla fall här :)

16. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Lyckas inte reproducera felet nu, vet inte exakt vad jag gjort men det har hänt ett flertal gånger (i princip varenda gång jag använt det) och jag tror inte jag nödvändigtvis låtit det flyta på nån tid emellan..

Det går utmärkt att vrida och få upp AR, men vrider man tillbaka så kommer man bara tillbaka till rutan som inte går att klicka bort.. Får återkomma när jag vet hur det uppkommer.

17. miloudot

miloudot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    223
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Eniro

När jag är i Live-läget och skall vrida telefonen för AR så hänger sig hela appen sen slutar kameran att fungera tills jag startar om telefonen, ser att Ziq verkar ha ett liknande problem. Fler som upplever samma sak eller kanske sitter på en lösning?

Annars tackar jag för ett fint test :)

18. Frankphone

Frankphone Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kanonbra test! :)
    Jag har kört båda och gillar Hitta mest, men vill ha kvar båda.
    Vet någon här på forumet hur jag stänger av "vem ringer" funktionen i Eniros app? Nu får jag upp både Eniro och Hitta.

19. Devablo

Devablo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tack för ett bra test! Jag tror jag installerar Eniro.

(Skickat via Tapatalk Pro)

20. Mr*Gibson

Mr*Gibson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Personligen är jag inte så förtjust i Eniro. Jag gillar inte dess "kreativa" gränssnitt som jag uppfattar som onödigt bloat. Dessutom har den (iaf för mig) en lång historik av att automatiskt slå upp nummer fast jag har avaktiverat det i dess inställningar. Förfärligt irriterande! Dock känns det som att Eniro hittar flera adresser/nummer när jag söker efter något specifikt.
    De har båda lite olika nackdelar för att spara kontakter inifrån appen.

Last edited: 11 maj 2011