Enkel recension - 2 veckor in

Discussion in 'Xperia 1 VII (2025)' started by ratscore, Jun 23, 2025 at 14:06.

1. ratscore

ratscore Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Sony Xperia 1 VII – två veckor in

Nu har jag haft min Sony Xperia 1 VII i drygt två veckor och hunnit leva med den i vardagen. Här är mina intryck hittills.

Byggkvalitet & känsla
    Som väntat håller telefonen riktigt hög nivå när det gäller byggkvalitet. Den känns gedigen och rejäl i handen. De räfflade sidorna i kombination med det ribbade glaset på baksidan ger ett mycket bra grepp. Alla paneler är perfekt passade, fysiska knappar är taktila, och både USB-C-port, 3.5 mm-jack och SIM-lucka känns robusta. Haptiken är i toppklass – även små detaljer, som att höja och sänka volymen, känns tillfredsställande och väl kalibrerat.

Prestanda & användning
    Modellen jag har (256 GB lagring / 12 GB RAM) är mer än tillräcklig för mina behov. Telefonen känns snabb och responsiv utan minsta lagg. Jag använder mobilen främst för kommunikation, surf och mediakonsumtion. Spel kör jag på PC/konsol, och på mobilen blir det mest lättsammare titlar som Angry Birds eller Beatstar. Jag använder AI-tjänster (ChatGPT, Claude, Perplexity) direkt i mobilen ibland, men tyngre uppgifter kör jag helst på datorn. Än så länge har jag inte märkt några begränsningar – telefonen blir inte ens varm under användning, bara lite ljummen vid laddning.

Skärm
    Skärmen får ibland kritik för att vara ”lågt upplöst” – något jag inte alls håller med om. Den är färgkorrekt, snabb och responsiv. För första gången på länge upplever jag noll lagg vid scrollning. Både min tidigare Pixel 7 Pro och Samsung Galaxy S23 hade små stutter här och där. Skärmen är dessutom ljusstark, och de dubbla ljussensorerna (fram och bak) justerar ljusstyrkan blixtsnabbt och exakt.

Jag gillade Sonys tidigare långsmala format, men det skapade ibland kompatibilitetsproblem med vissa appar och sajter. Det nya formatet är mer "mainstream-vänligt", samtidigt som telefonen fortfarande känns smidig och smal i handen. Perfekt kompromiss för mig.

De tunna, symmetriska ramarna upptill och nedtill tänker jag inte på alls. Däremot märker jag alltid av hole-punch-kameror, så jag uppskattar den hela, oavbrutna skärmen och den diskreta frontkameran. De framåtriktade stereohögtalarna är dessutom riktigt bra – jag har faktiskt börjat strunta i hörlurar till morgonkaffet eller på tronen.

Ljud
    Ljudet ur de inbyggda högtalarna är bland det bästa jag hört i en telefon. Framåtriktat, balanserat och klart. Bluetooth-ljud är som förväntat av hög klass – stabil uppkoppling och bra räckvidd. Och 3.5 mm-jacket - Fantastiskt med mina gamla Hi-Fi/Studio-lurar. Otroligt detaljerat ljud, även om jag inte kommer använda funktionen så ofta.

Kameror
    Kamerauppsättningen levererar realistiska färger och skuggor. Jag blir ofta positivt överraskad när jag jämför bilderna med verkligheten – det ser ut som det gjorde, inte som någon AI försökt gissa sig till. Auto-läget har förbättrats mycket sedan min tidigare Xperia (5 III), men mjukvaran är fortfarande inte lika aggressivt bearbetad som hos Samsung eller Google. Och jag gillar det! Samtidigt ser jag även nyttan och enkelheten i point-&-shoot, särskilt i väldigt mörka miljöer där man vill fånga något som inte nödvändigtvis behöver vara realistiskt korrekt.

Jag har inte haft tid att fördjupa mig i de manuella inställningarna (håller på att renovera huset), men det lilla jag hunnit leka med ser lovande ut. Telefoto-kameran är intressant, men sensorn hade gärna fått vara större. Däremot är makroläget en ren knockout – detaljrikedomen är otrolig!

Batteri
    Batteritiden är nästan orimligt bra. Med ett 5000 mAh-batteri hade jag höga förväntningar, men verkligheten överträffade dem. På midsommarafton laddade jag till 100 % på morgonen, använde telefonen hela dagen (musikstreaming, meddelanden, samtal, foto) och hade fortfarande 91 % kvar vid 16-tiden. När jag lade mig på midsommardagen låg den på 39 %. Söndagen efter laddade jag först vid 11-tiden, då var den på 28 %.

Jag laddar den normalt till 90 %, och vid läggdags brukar den ligga runt 40–50 %. Skärmen-på-tid (SOT) ligger en bra bit över 10 timmar. Det här är utan tvekan den mest strömsnåla smartphone jag har haft. Och det var ett av mina viktigaste köpkrav.

Mjukvara
    Mjukvaran är ren Android utan bloat. Den enda buggen jag märkt av var att tangentbordet hängde kvar på hemskärmen vid ett tillfälle – oklart om det var Android eller Sony som låg bakom. Var väldigt enkelt att 'ta bort' och det har inte hänt igen.

Tillbehör
    Tyvärr är det svårt att hitta riktigt bra skal till Sonys telefoner. Jag förstår varför tillverkare prioriterar andra märken, men det är lite synd. Sony skickar med ett hyfsat skal, men det passar inte riktigt min smak. Om jag hittar ett bra alternativ tänker jag köpa flera och bunkra upp.

Sammanfattning
    Efter ett par veckor kan jag säga att min Sony Xperia 1.VII träffar rätt i nästan alla avseenden. Dess funktioner och design möter mina önskemål och behov. Jag uppskattar formfaktorn och att telefonen känns unik utan att kompromissa med funktionalitet. Sony har skapat en telefon som känns ärlig. Den försöker inte vara allt för alla men för mig som uppskattar deras lite mer avskalade och tekniskt fokuserade approach så är det här en fullträff.

Ställ gärna frågor om ni har dem (eller återkom med tips på bra skal).

Last edited: Jun 23, 2025 at 19:46