Fråga: Enkel widget/app för internetdelning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nybbe, 21 dec 2022.

1. Nybbe

Nybbe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej, har ingen koll på Androidvärlden längre men min gamla mor har en nästan lika gammal Samsungmobil som är rootad och därmed fått en app installerad av mig för enkel internetdelning till hennes laptop. Man trycker bara igång delningen och när hon är klar trycker hon igen för att stänga internetdelningen.

Jag tänkte byta ut hennes gamla mobil (har typ en S4:a eller hemskt) men då hon är +80 så kommer det inte att funka med större förändringar för just internetdelningen.

Finns det andra lösningar 2022 för att dela internetanslutningen till pc? Typ widget eller liknande som nyttjar mobilens säkra internetdelning? Genvägar?

2. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701

MINA ENHETER

Är det inte bara vanlig enkel hotspot/surfzon på telefonen du vill toggla av/på? Det finns ju inbyggt i Android och går ju att lägga till både som widget och/eller genväg i snabbinställningar.

3. Nybbe

Nybbe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Precis vad jag tänkte men jag hittar ingen widget för det, är en Samsung S20 som jag kollar på.

4. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Bara en gissning, det kanske kan gå att ordna via Bixby routines...

5. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701

MINA ENHETER

Det finns under widgeten som heter "Inställningar" Dra ut och skapa en ny genväg för inställning, sen får du välja vilken inställning det ska vara kopplat till. Du får dock upp menyn för WiFi-Surfzon och måste slå till reglaget, så det blir ingen toggle direkt på ikonen, men det borde hon väl reda ut.
    Annars kanske snabbinställning är enklare? Bara svepa ner en gång på hemskärmen så finns knappen längst upp om du lägger den där.

Nu har jag förvisso ingen Samsung, men antar att det fungerar ungefär likadant på en Samsung som en Pixel.

6. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Jodå, det finns på Samsung! Man kan möblera om ikonerna så att man hittar den direkt!