Problem: Envisas med att jag är i budapest ?!?

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av joker, 5 jun 2014.

1. joker

joker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu börjar jag bli mäkta less på detta problem som inte många verkar drabbats av, vilket är mycket märkligt.

Min Note 3 ligger hemma med enbart wifi igång och ungefär varannan dag när man kommer hem från jobbet så är den enl. alla appar som kräver position att jag är i Budapest, har redan försökt med samsungs support som inte vet vad som är fel, jag har testat detta i min felsökning utan framgång.

Omstart löser det hela tillfälligt.
    Fabriksåterställning löser det hela tillfälligt.
    Rensat positionshistoriken och avinstallerat och ominstallerat allt jag kan komma på som använder sig av positionering.
    Stängt av automatiska tidshämtningar via nätverk.

Allt ovan borde rimligen lösa det tycker jag, hade tidigare problem med en Hotmail-app som ställde till en massa annat hyss.

Vad kan det vara som spökar denna gång, en app igen, men vilken, ska man behöva göra en fabriksåterställning utan att installera de egna apparna, låter ju rätt så jobbigt men kanske är enda lösningen.

Det jag lyckats googla fram är att kitkat skickades ut från just Budapest och att vid första start efter den uppdateringen så var den i just Budapest och sedan aldrig mer, men detta händer mig flera gånger i veckan.

Finns det någon som har ideer eller allra helst lösning på detta så vill jag gärna veta då jag planerar bilsemester i europa och vill ju kunna lita på att mobilen som gps fungerar.

Tack på förhand ! / J

2. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Intressant,
    Ibland har jag noterat att facebook säger att jag är utomlands. Men det är bara på ett fåtal inlägg och aldrig konstant.

Vad gäller gps:en så är ju den typen av positionering inte beroende av mobilnät och så vidare. Visar verkligen google maps att du är i budapest? Isf är det något fel på gps:en skulle jag tro. En hundradel av en sekund i felmätning blir en väldigt lång sträcka så att säga.

3. joker

joker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men det knepiga är ju att jag inte har gps eller mobildata igång, bara wifi.
    När jag upptäcker att den är i Budapest och går in på google maps så är jag även där i Budapest, om jag då kör igång gps och när den fixerar så "reser" den tillbaka hem, hur konstigt som helst, och eftersom det är alla appar såsom accuweather, google now, m.m. som använder min nuvarande position som visar Budapest så tror jag inte att det är en app som orsakar detta utan en inställning eller liknande, därför jag drar mig lite för ytterligare en fabriksåterställning.
    Därför jag inte heller tror att det är gps:en som är knas då den inte är igång när det händer och den "reser" tillbaka rätt när den sätts på.

Hoppas på fler svar, måste ju få ordning på detta, borde ju vara fler som drabbats av detta tycker jag.

4. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Då fungerar ju iallafall gps:en. Så du kan åka bil och lita på positionen. När du är ansluten på ditt Wifi hemma så är det ju ditt hemmanätverk som bestämmer position. Har du testat att göra en ipspårning på din ip? Det finns sidor för detta om du googlar!

// mobilt

5. joker

joker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men om det är ip-relaterat så borde väl alla enheter visa samma fel eftersom IP-numret ut är detsamma för alla i mitt hemnätverk och så är ju inte fallet.

Men jag ska kolla det nästa gång det blir fel, samsungs support tyckte jag skulle ändra tid och datum till manuell istf automatiskt men tycker att även det låter konstigt om det är tid och datum som styr positioneringen.

Tycker som sagt det verkar mycket konstigt att det problemet är knappt googlebart men rimligen borde fler ha drabbats, jag har hittat en simon som fick svaret att fabriksåterställning löser det och det kanske det gör om man inte installerar "fel" app efter det, frågan är då vilken det skulle kunna vara, får väl kolla lite omdömen på de jag har om det ger ledtråd på om någon app har såna behörigheter att styra positioneringen.

6. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Nästa gång det händer kolla vad för ip du får och kontrollera så den verkligen är svensk. Du kan kolla på whatismyipaddress.com och sedan på din dator kör du nslookup 123.123.123.123. Kolla så det står din riktiga ip. Det är ju inte omöjligt något kopplar om din trafik via en skum server. Kan ju vara din router hemma som tunnlar din trafik tex.
    Kör även en trace mot den ipn.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk Pro

7. henc

henc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,
    Jag har liknande problem. Dock så visar telefonen alltid rätt position med wifi och gps igång. Fel position får jag nästan dagligen men bara när jag befinner mig hemma i Lund. Alla appar med positionsvisning säger då, alltid, att jag befinner mig i Bondowoso i Indonesien. Jag visste inte tidigare att det fanns en sådan ort. Jag har provat att avinstallera alla möjliga appar som nyttjar positionsangivning men inte lyckats hitta ngt samband. Jag har även pratat med Telenor min operatör samt samsung support utan att få ngn hjälp som löser problemet. Det lustiga är att det bara uppträder när jag är hemma. Hemma så är täckning till Telenor inte den bästa men det funkar. Känns nästan som att när täckningen är dålig så "hamnar" jag i Bondowoso! Så fort som wifi eller gps kopplas in så är positionen rätt igen.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

8. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Vet inte om jag kanske missat nåt här, men om du har GPSen igång så händer vad? Det är ändå det den är till för :)

9. henc

henc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo, men utan gps och wifi igång, när jag befinner mig hemma i Lund, så påstår "telefonen" att jag befinner mig på andra sidan av jordklotet! Det borde vara "ngt" bättre noggrannhet i positionsangivelsen även utan gps och wifi igång.

10. joker

joker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skämt åsido så har ju min ngt bättre noggrannhet då min tror att jag är i Ungern, bara 165 mil fel.

Visst är det ett jobbigt problem, samsung hade en teori om att det kunde vara operatörsrelaterat fel, men det kan vi också avskriva då vi har olika operatörer, jag har Telia, hade tänkt prova ett sim från 3 men det kanske inte behövs då.

Märkligt nog så inväntar jag just nu när nästa felpositionering ska komma så jag kan kolla upp IP-adressen denna gång.

Hoppas verkligen vi kan hålla denna tråd igång tills vi hittat en lösning på detta problem.

11. henc

henc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om jag förstår dig rätt så har du problemet bara när du har wifi igång? Jag har bara problemet då wifi och gps är off! Jag har testat ip-adressen när jag har problem och det visar då en adress som tillhör Telenor. Jag håller med om att det är ganska irriterande då tex väderprognosen ständigt visar vädret i Bondowoso :-)

12. joker

joker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min note 3 är min hemmamobil, har en s2 på jobbet, och, ja, jag har alltid wifi på när den är hemma, men det låter ju som du har provat en hel del för att hitta lösningen, när köpte du din och när började dina problem ?

Jag köpte min på långfredagen 18 april och har sedan dess kört uppdateringar i den takt jag fått meddelande om de, och misstänker att något gått fel där men då det inte verkar finnas "roll-back" när det gäller Android så vill man ju testa antingen en ominstallation eller reparera senaste uppdateringen för att utesluta att det är fel p.g.a. Android, men jag har inte hittat någon sån möjlighet heller.

13. henc

henc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag köpte min ngn gång under förra hösten dvs strax efter att den släpptes. Jag tror/bedömer att jag fick mina problem efter uppdateringen till 4.4.2. Jag gjorde en total återställning direkt efter uppdateringen. Detta kan tyda på att det har med Android att göra. Men jag har inte läst om att ngn annan har detta problem.

14. joker

joker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade ju varit intressant om man kunde loggat vad som händer när det händer så kanske man kan få grepp om det är operativet eller någon app som får frispel.

15. henc

henc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Håller med! Mina kunskaper i området räcker dock inte till för detta :-)

16. joker

joker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så, nu har det hänt igen då, har kollat ip som är exakt samma som på övriga enheter, således kan man väl utesluta at felet ligger där.

Någon som har fler ideer om vad man kan göra

Kan meddela att det är 26 grader och delvis soligt i Rozsadomb :-S

Suck, jag skiter väl fullständigt i hur vädret är där, jag vill ju ha min nuvarande position och dess väder.

17. henc

henc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

29 grader i Bondowoso :-)

18. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Om du testar denna adressen från datorn och från mobilen. Får du samma position då?

http://ipcim.com/en/?p=where

Testa även från mobilen över 3g.

19. MagnaWolf

MagnaWolf Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Telia, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro 11" M1
    Har samma problem fast jag är i Indien av någon anledning. Testade länken ovanför men då var jag i San Francisco. Har Wifi aktiverat men inte gps.

20. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Men varför vägrar alla ha GPS aktiverad? Och att slå av automatisk location nu när man nu absolut ska ha den avstängd? :D