Er åsikt om knapparna i ICS

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tobby, 1 december 2011.

1. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Tror / tycker ni att ta bort knapparna under skärmen och lägga dem på skärmen istället kommer slå igenom eller är det bara Galaxy Nexus som kommer använda detta?

Själv tykte jag att det var ren vinst när jag såg bilder, men när jag såg klipp och insåg att man ser skillnad på den svarta bakgrunden och det svarta runt om skärmen tyckte jag att det såg för jävligt ut.

2. Albin-132

Albin-132 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Tycker att iden är okej, men jag föredrar nog fysiska eller kapacitiva knappar på telefoner. På tablets är det riktigt nice med inbyggda knappar.

3. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Har inte sett telefone i verkligheten ännu men rent spontant tycker jag det är en fantastisk idé då mjukvaruknappar kan ändras relativt enkelt efter behov.

4. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Hade gärna haft kvar menyknappen med de andra... saknade den på honeycomb plattan. I övrigt tycker jag att en integrering av knapparna i gränssnittet är strålande!! Hade gärna haft en telefon som bara var en stor skärm :)

5. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Du har en poäng där, men jag tycker det ser s dumt ut när man har flera menyrader ovanpå varandra sådär (blir så med Launcher Pro iaf.)

6. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag hajar inte riktigt skillnaden mellan knappar på skärmen och kapacitiva. Föredrar alltså "inbyggda". Fast egentligen föredrar jag fysiska.

7. Hanks

Hanks Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det hela är ju ett designval olika tillverkare kan göra, men min gissning är att många "high-end"-modeller kommer att ha en mer tilltänkt design och således mjukvaruknappar. Sen är ju frågan om man får se det i budgetmodeller av andra skäl, då det är en insparad utgift att skippa "fysiska" knappar. Däremot lär det se förjävligt ut med fel (läs: billiga) skärmar.

Personligen är jag ett stort fan av de nya mjukvaruknapparna, men det är ju en smaksak. Är mest nyfiken på att se vad som händer när de första ICS-lurarna utannonseras då det kanske blir lättare att se hur tillverkare tänker kring de nya knappalternativen. :)

8. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Varför Google gjorde det: För att kunna använda även det utrymmet vid spel och videouppspelning

Varför jag inte gillar det: Tycker det ser dumt ut att ha två menyrader ovanpå varandra.

9. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag tycker det är riktigt nice med knapparna på skärmen istället. Men kan hålla med om att det ser lite löjligt ut i launchern.

Last edited: 2 december 2011
  10. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jo, jag hajar självklart varför Google gjorde det, men jag förstår inte hur det kan bli nån skillnad mot vad jag har på min DHD idag.
    Perfekt när man vill ha extra skärmyta.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

11. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Men hur ska man ta sig ur spel? Endast via spelmenyn?

12. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

En till som inte är större fan av mjukvaruknappar. Jag föredrar alltid hårdvaruknappar, men på en telefon så finns det ju förklarliga skäl att man tex inte alltid får plats med ett helt tangentbord(skulle föredragit hårdvaru qwerty på alla mina lura, men tyvärr så är ju utbudet inte så stort där).

Men tre st hårdvaruknappar i botten tycker jag alla telefoner skulle kunna kosta på sig. Inget slår fysiska knappar när det gäller att använda utan att titta, bara genom känsel, taktil feedback etc.

13. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Sant, det måste jag hålla med om! Men det borde ju gå att bygga in menyknapparna i Launcher Pro ;)

14. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    På nån video jag såg så kom knapparna fram när killen petade där, så att han kunde gå ur programmet. Jag anar att Googles designers redan har listat ut nåt som fungerar. :)

15. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Det är upp till hur tillverkaren använder det. Som jag förstår det kommer det gå utmärkt att ha knappar även till ICS om man vill det. Ett par fördelar jag ser är:

- Små telefoner kan vara små, men med stor skärm, genom att ha knapparna i OSet
    - Stora telefoner kan få större skräm, som nya Nexus, utan att telefonen blir större.
    - Andra knappar kan införas. Vi har sett t ex Facebookknapp i en del telefoner. Ska man knöka in 6 olika knappar kan det bli trångt, man kör man de vanliga i OSet skulle man kunna stoppa in 3 andra med mer ovanliga funktioner. Vem känner för att vara kreativ?

Den största fördelen är väl annars just i surfplattor, där man kan vända och vrida utan att "bli av" med knapparna. Sen kan man såklart alltid drömma om en 14" platta som kan brytas isär till två stycken 7". Har man bara två diskar borde det inte vara HEEELT omöjligt att göra när knapparna är inbyggda i OSet :D

16. Snorken19

Snorken19 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Känns väl rätt ok med tanke på att htc har "touch" knappar på många av deras telefoner.

#TapaTalked#

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.196

MINA ENHETER

Tycker detsamma. Designen av själva telefonen blir så mycket trevligare och med tanke på allt som går att customiza ger det möjligheten att byta knapparnas layouter, något som är omöjligt med fysiska knappar.

18. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Borde det inte bli väldigt lätt att komma åt dem om man skriver i porträttmode, vilket jag alltid gör?

19. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Mjukvaruknapparna ger bara fördelar enligt mig. Det enda jag skulle vilja ändra på är att jag vill kunna dölja dem i browsern och dyl.

Själv anser jag att hårdvaruknappar på telefoner gott kan förskaffas till arkiven, kan inte komma på ett enda användarfall då dessa skulle vara bättre.

Last edited: 8 december 2011
  20. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    En trevlig sak är ju att telefonen går att vända 180 grader och att knapparna då kan följa med. Jag ser enbart fördelar med dem.