Fråga: Erättning vid DOA?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Nordis, 12 apr 2012.

1. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Vi börjar ju bli rätt många som skickar våra telefoner på DOA ett antal gånger. Har någon koll på om det finns några regler för den tid/pengar man lägger ner varje gång man tvingas återvända till butiken?

Vid fel på en vara (när man reklamerar) har man ju exempelvis rätt till viss ersättning.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara:
    utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
    inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
    prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
    andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

2. murak

murak Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    bra fråga. jag betalade själv porto när jag skickade min HOX till TPH på 108kr. frågan är om det är värt en timme i telefonkö för att få tillbaka..?

jag hade ju blivit glad om det låg en goodwill present i paketet när jag får den nya luren förstås.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 443
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan nog begära reseersättning, men chansen finns att du inte ens kan få ut det. När du beställer från t.ex. Phone House så kan kundtjänsten skicka ut vadderade kuvert och fraktsedlar till dig för att du inte ska behöva åka nånstans utan skickar bara in telefonen.

Likaså gäller det för ersätning för utebliven lön, eller vad man ska kalla det då du kan skicka paket typ dygnet runt.

4. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Njo, men vi som har handlat i en butik där enda alternativet är att åka dit då?

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 443
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om de endast har butiker så har du rätt till reseersättning och ev "lön-ersättning".