Erfarenheter av bluetooth-tangentbord?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av thenolifers, 27 apr 2010.

1. thenolifers

thenolifers Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej allla!

Jag har, efter en hel del knappande på min telefon, konstaterat att det vore trevligt att kunna koppla in i ett externt tangentbord för att vid behov kunna föra mötesanteckningar. Kraften i telefonen så väl som storleken på skärmen gör att jag tycker att jag borde kunna uppnå en god anteckningsförmåga.

Jag pratade med en kompis, som lyckades rota fram ett gammalt bluetoothtangetbord från Nokia. Tangentbordet visar sig, med hjälp av diverse appar från market (http://www.teksoftco.com/index.php?section=blueinputandroid), fungerar perfekt, så när som på å,ä och ö-tangenterna.

Sugen på att gå vidare med detta, och kikar därför på vad det finns för modernare tangentbordsalternativ, och har hittat till http://www.dustinhome.se/pd_5010113358.aspx

Nu till själva frågan: Är det någon som har ett sådant tangentbord och kan bekräfta att det fungerar med Nexusen? Fungerar knapparna å, ä och ö?

Egentligen är det inte hela världen om knapparna å, ä och ö dyker upp som andra tecken i telefonen, det viktiga är att de dyker upp (jag kan ju alltid öppna dokumentet och söka efter tecknet och ersätta med lämplig bokstav)

Mycket nyfiken på om någon har fått det att funka!

2. zulee

zulee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

KeyPro som finns på market fungerar men inte svenska tecken. Jag köpte tangentbordet du länkade till hos Mediamarkt, de hade enbart ett kvar i en "lagerrensningsbalja" för 59kr. Jag skulle inte betala så pass mycket pengar som dustin vill ha. Det går att välja Tysk layout i KeyPro då fungerar inte å har jag för mig utan blir ü, z blir också y.

Programet du länkade till fick jag inte att fungera. Om du är sugen på ett praktiskt taget oanvänt Freedom Universal keyboard med svenska tecken kan du få köpa det för halva dustinpriset :D

3. thenolifers

thenolifers Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mycket intressant! Avvaktar fler svar i tråden innan jag återkommer :)

4. my05

my05 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

5. trass

trass Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

håll oss updaterade my05 :)

6. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

En liten inpass i sammanhanget (kanske lite för OT, men jag kör ändå), finns det spelkontroller som kan anslutas via BT som är nåt att ha? Tänker att det skulle kunna vara ett rätt smidigt sätt att komma runt MT-begränsningarna i skärmen.

7. my05

my05 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Absolut :-)

M v h

Danne

8. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Fått tangentbordet ännu?

9. my05

my05 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jajamensan,

var bortrest förra veckan men när jag kom hem så låg det och väntade på mig (skickades ifrån Hong-Kong). Satt och jagade stöd för detta och hittade till slut två stycken appar som ska hantera det hela. Den Ena (keypro??) fick jag inte alls att lira medans den andra (som länkas här ovan, BlueInput ifrån TekSoft) direkt hittade mitt tangenbord och det gick att skriva utan problem.

Tydligen så ska man vara lite uppmärksam på vilken blåtandsprofil som stöds när man köper ett tangentbord. Det finns (vad jag förstått) två stycken standarder:

SPP (äldre variant)
    HID (senare och bättre?)

Detta tangentbord fixade det senare alternativet (och jag antar att det andra programmet på market endast stödde SPP).

I den trial man kan ta ner av blueinput är <Enter> och <Space> icke fungerande. Att köpa det kostar runt hundringen och det tänker jag nog göra såtillvida ingen här känner till om det finns några gratisalternativ?

Det känns hursomhelst väldigt rappt och smidigt att köra detta mot telefonen. Inga större fördröjningar och de flesta tangenter registreras (går att ställa in funktionstangenter, etc).

M v h

Danne

10. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Härligt! Kul att det funkade. Hur är det med å, ä och ö? Hur löser du det?

11. my05

my05 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo, skönt att kunna skriva lite snabbare :-)

å, ä och ö funkar inte just nu. Det jag saknar i blueinput (som delvis finns i keypro) är möjligheten att mer i detalj styra över tangenterna. Får hoppas att det dyker upp något på market som låter en definiera tangenter eller helst som kan ställa in rätt locale för keyboard. Tills dess far man skriva så har pa tangentbordet ;-)

M v h

Danne N1