Fråga: Erfarenheter av NFC?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av recman, 10 apr 2012.

1. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Någon som grejat lite mer med NFC i SXS och taggarna man ska få med?

Själva tanken med taggarna gillar jag och kan se hur jag kan underlätta in vardag med dom, men jag har en fråga. Jag tänker mig tex att jag matar en tagg med infon om att den skall stänga av notifieringsljudet, sänka skärmen och sänka ringvolymen när jag går och lägger mig (kan då ha en tagg på sängbordet). Men sen när man vaknar så vill man ju att telefonen skall återgå till "normalt" läge, måste man då ha ytterliggare en tagg för det eller kan man köra mot samma tagg igen, dvs så taggen kan låta telefonen växla mellan de två "profilerna"?

2. nygrent

nygrent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Har precis samma fundering, som jag har det nu är min ena tagg ett sovläge med allt nerkopplat, medans den andra kör igång allt igen.
    Vore kanske en idé, att ha en "normal"tagg som ställer tillbaka telefonen i normalläge, men det är ju inte alltid man har med sig den.

3. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

4. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Vissa aktiviteter kan man "växla" så den slår av aktiviteten om den är påslagen eller tvärtom. Jag växlar t ex wifi av eller på när jag går ut genom dörren respektive in genom dörren (taggen är uppsatt vid sidan av dörren). I bilen väljer jag "på" när det gäller BT eftersom det kan variera huruvida det är på eller av när jag sätter mig i den men den ska alltid vara på när jag är i bilen.

Sedan gör jag lite annat också naturligtvis beroende på omständighet.

5. Jungelbobo

Jungelbobo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Moto Razr 40 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Moto Razr 40 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 11
    ROM:
    Stock
    Någon som vet om man kan få telefonen att känna av tagsen utan att behöva "låsa" upp den? Känns rätt meningslöst om jag måste väcka telefonen och låsa upp skärmen för att kunna aktivera NFC.

6. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det går tyvärr inte pga att om man nu skulle ha luren i samma ficka som andra kort/tags så håller den på o läser av titt som tätt.. finns dock appar där man kan utnyttja tag för att låsa upp telefonerna.

Som tex denna.. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.biwota.cerbero Har ej provat själv.

Det är dock kanske något som kommer som tillval i senare uppdateringar... du kan ju hoppas ;)

7. Jungelbobo

Jungelbobo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Moto Razr 40 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Moto Razr 40 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 11
    ROM:
    Stock
    Aha på så vis då förstår jag! Ja det vore ju faktiskt väldans trevligt om man fick möjligheten till det i framtiden då kanske inte alla har telefonen i samma ficka som övriga kort med NFC. :)

8. Rokare

Rokare Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

En annan aspekt är ju onekligen säkerhet.. Man vill ha ett visst mått av egen kontroll på när telefonen kan tänka sig att läsa..

GMY

9. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Fast appen verkade ju fixa detta med säkerheten lite. Såg ut som att man typ reggade de taggar som skall användas. Är det någon annan tag så reagerar inte luren.

Men handlar nog inte bara som säkerhet och att den skulle reagera på andra tags. Utan det är nog också för att spara ström kanske.

Last edited: 1 maj 2012