Ersätta Windows med Ubuntu?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dellblod, 18 nov 2011.

1. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hej,

Tycker att Ubuntu 11.10, dvs den nya versionen ser otroligt snygg ut, men eftersom jag inte använt detta tidigare så är man lite fundersam. Ni som gick över till Ubuntu, vad fick er att gå över?

Själv spelar jag inte på på min laptop, trots att den är kraftfull, så spelstöd bryr jag mig inte om. Är det så att man bara kan installera de apps som finns i market, dvs inga windows program då?

Berätta gärna vad ni tycker om detta.

Tack

2. WX5

WX5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Ubuntu äger. :)

Mycket smidigare att ladda hem program till Ubuntu via Programcentralen. Uppdateringarna är också smidigare än Windows.

Även om jag gillar Ubuntu så gick jag tillbaka till Windows för ett litet tag sedan för att kunna spela online-spel (typ king.com).

3. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag gick över från Windows XP till Ubuntu för ca två år sedan och är nöjd. Windows-program går att köra i princip på två sätt:

1) Wine, som är en biblioteksuppsättning som gör gör att Windows-program går att köra under Linux utan att någon Windows OS-installation krävs. De flesta program fungerar felfritt (tom dina Linux-skrivare dyker upp under utskriftsmenyn på windowsprogrammen) men vissa program kraschar totalt.

2) Virtualisering, dvs installera komplett Windows i en virtuell maskin som i sin tur körs under Linux. Själv använder jag Virtualbox, som är gratis och fungerar kanonbra. Finns även tex VMWare. Hela Windows-installationen dyker upp i ett separat fönster eller som helskärm om man vill. USB-enheter och liknande kan man välja om de ska hamna hos Linux eller Windows. Bra om du har någon hårdvara som du använder ibland och bara har Win-stöd.

4. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Har nu installerat ubuntu väldigt snabbt tillsammans med windows 7 bara för att se hur systemet är, och jag måste säga att jag verkligen tycker om ubuntu.

Har inte kollat runt mycket, men vilka apps tycker ni man ska ladda ner? Vet ni om Ubuntu stöder Optimus funktionen som min dator har, dvs att den automatiskt byter från spelgrafikkortet till GPU:n som sitter i CPU:n?

Tack

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag har aldrig förstått vad som egentligen är bättre. Har testat men tycker det verkar så omständligt med en terminal, aptget och allt vad det heter.

Vad är det man tjänar på Ubuntu? Egentligen?

6. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Terminal och apt-get behöver du bara använda i extrema fall om du är en vanlig användare, fördelarna med Ubuntu är saker som:

1. Inga virus
    2. Generellt sett säkrare och stabilare
    3. Gratis
    4. Växade och generellt trevlig Community
    5. Lite häftigare att köra Linux än Windows ;)

Linux främjar även mångfald, du är inte låst till en utvecklare osv

Det är dock inte utan brister, 99% av allt du gör på Windows är lika lätt på Linux om inte lättare och säkrare pga hur Linux sköter program med repos m.m., det är dock en del som Windows har betydligt starkare än Linux; spel, spel på Linux går och det finns bra spel, alla Id Software spel har Linux stöd (även Rage har jag för mig?) men pga Windows DirectX har de bättre pga lättare utveckling, WINE funkar och kan ersätta Windows i många fall, WoW m.m. fungerar felfritt på det osv men inte alla spel funkar och nyare tar lite tid att bli fixade men spelar man mycket och WINE inte kan fixa spelet så är det dual-boot som gäller.

Linux är lite mer jobb ibland, men oftast bara om man vill och vill man är det oftast säkrare och lättare att göra saker på Linux än att pilla med samma på Windows, sedan ska det till att kan man Linux har det fördelar om man ger sig på Mac eller Unix eller ger sig in i server världen, den som kan Linux får även en större förståelse av saker som Android m.m. som är Linux i grunden.

Sedan skall tilläggas att det inte är något fel i sig med Windows folk har dock en förmåga att varva upp i diskussioner för att visa att de har rätt, även om det inte finns rätt eller fel ;P

Jag testade Linux många ggr innan jag bytte till det, nu har jag kört nästan exklusivt Ubuntu / Debian / Linux i ett antal år, enbart Windows när det varit spel eller program som verkligen inte gick att starta/använda i Linux, dock spelar jag mest på min PS3a nu och så men jag har en lite Windows XP installation liggandes just in case men skulle aldrig klara av att gå tbax till Windows för vanligt användande.

Last edited: 19 nov 2011
  7. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Tyvärr tycker Nvidia att Linux (och OSX) är värdelöst och vägrar utveckla stöd för optimus.
    Det finns några användare som har gjort ett eget program som ger stöd för Optimus men det är ganska instabilt och fungerar sådär (vilket inte är så konstigt då Nvidia hemlighåller en massa viktig information)

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

För mig känns det tjockmarkerade som det enda reella skälet men jag har säkert fel :)

Det känns bara som att ifall jag vill kolla på HD-film, dela ut mappar i nätverket, lira BF3 och andra spel samt sitta med program som photoshop blir enklare med Windows. Funkar allt det enkelt på linux utan dualboot? Om man kör dualboot känns det ju helt plötsligt helt onödigt imo.

Virus har jag inga.
    Windows 7 har inte crashat än :)
    Gratis. Hänger med datorn när man köper det. Suger mot nästa gen. dock men det finns ju "gratis"-vis att få tag på allt.
    Communityn är absolut trevligt. Windows har ju världen som community och alla vet vi hur många idioter som bor i den.

Jag vill inte trampa någon på tårna, absolut inte, men jag vill bara förstå. Är HELT novis gällande linux alla distar.

9. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Du är helt novis men ändå tokdissar du svaren? Kul...

10. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag testade 10.04 när den kom förra året. Jag gillade uppstarstiden och hur rappt allt gick i jämförelse med Vista. Dock så hackade youtube-filmer och det var lite annat som gjorde att jag tröttnade.

I somras började min dator att totalfrysa med jämna mellanrum så för att se om det var Vista eller datorn som krånglade så uppdaterade jag Ubuntu till 11.04 och det kändes klart nog att ersätta Windows till 99%.

11.10 med Unity är jag dock inte lika glad i men varje gång jag startar Vista så vet jag att jag inte vill byta tillbaka.

Tyvärr så finns inte rätt drivrutiner till mitt grafikkort så HDMI-ut saknar ljud :(
    Jag har inte heller engagerat mig att försöka få Adobe CS4 att funka och Svenska spels pokerklient fungerar inte med Wine efter 11.10 :(

Trots att jag kommit fram till att det är Vista som totallåser datorn så behöver jag tyvärr använda det nån gång i veckan. Förmodligen köper jag ny dator i vår med Win7 och jag misstänker att jag då går tillbaka till Windows på heltid :neutral:

11. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Linux Mint ska vara en klar desktop replacement till windows, med codecs och lull-lull klart. Tips bara..

12. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det jag testat har utmynnat i att jag tycker på det viset. Är det fel? Alla har väl rätt till en åsikt?

Sluta vara en fanboy.

13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo.... det beror helt på vad du är för användare och om du är mer åt "noob-hållet" som gapar på "hjälp" om nåt strular.

- Behåll Dual-boot så länge och kolla om du trivs med Ubuntu.

- Nu framgår det inte vad du har för burk men vissa Laptops med "windooozehårdvara" kan strula.

- Kolla in Ubuntus hjälpfil !!!

- Testar just nu Mint12 som är Ubuntu i botten och det är klart bra om man inte trivs med Unity !!

--

14. Gnadock

Gnadock Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    HTC 10

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Nu ska jag prova ubuntu bara för det :)

Snabb fråga bara. Det är tvunget att göra en egen partition på ~15gb till Ubuntu, va?
    Om man ska ha dual boot, d.v.s.

Det var inget. Kör via WUBI :)

Last edited: 19 nov 2011
  15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau.... WUBI är inget om man vill prova på riktigt !! (en kompromiss)

En egen 15GB partition är det bästa !

16. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

En sista fråga, förlorar man något på att köra 2st operativsystem via bootloader eller vad det heter? Plats bryr jag mig inte om eftersom jag har väldigt mycket, men jag tänkte mest på att om datorn blir seg, eller om datorn kan blanda ihop drivrutiner på något konstigt sätt?

MIn plan var att jag ska använda båda två, och köra windows 7 när jag behöver de programen som inte kan köras på ubuntu.

17. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nejdå, de båda OS:en märker inte av varandra under körning så det är inga problem. Om man installerar på en blank hårddisk bör man installera Windows först eftersom Ubuntu hittar Windows under installationsprocessen och ordnar en meny där man kan välja OS vid uppstart.

Kolla gärna virtualisering som jag nämnde tidigare, man spar väldigt mycket tid på att slippa boota om mellan OS:en. Med virtualisering körs två (eller fler) OS samtidigt och du kan smidigt växla mellan dem.

18. Gnadock

Gnadock Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    HTC 10

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Jag gav upp.. scrollern scrollade fem hundra sidor istället för fem rader.. jag blev galen.

19. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tror det kan vara något annat, för mig blev musen snabbare, men det ändrade jag enkelt via inställningarna.

20. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Jag skulle vilja poängtera att Ubuntu liksom de flesta andra Linux-distributioner inte bara är gratis utan fritt i opensource-mening.

Tillgång till källkoden innebär:

1. Fullständig och korrekt dokumentation
      Måhända är inte "dokumentationen" i form av källkod alltid lättläst, men den finns där och du behöver inte oroa dig för att din mjukvara har några skumma hemligheter för dig.
    2. Möjlighet att själv fixa buggar
      Även om inte just du vill gå in i källkod och rota så blir ofta buggar snabbt fixade tack vare att alla andra också har denna möjlighet.
    3. Möjlighet att själv lägga till funktioner som man vill ha
      Om du vill ha en feature tillräckligt mycket är det bara att kavla upp ärmarna och fixa det själv. Du behöver inte förlita dig på den goda viljan hos en leverantör som du har betalat för att de skall undanhålla dig denna möjlighet.
    4. Möjlighet att "låna" funktionaliteter till ett program som man skriver själv
      All den befintliga källkoden med GNU-licens är en guldgruva för alla dem som själva skriver program med GNU-licens.

Dessa fördelar får man med både OS och applikationer i Linux-distributioner.

m v h Henrik