Terminal och apt-get behöver du bara använda i extrema fall om du är en vanlig användare, fördelarna med Ubuntu är saker som:
- Inga virus
- Generellt sett säkrare och stabilare
- Gratis
- Växade och generellt trevlig Community
[*] Lite häftigare att köra Linux än Windows 
Linux främjar även mångfald, du är inte låst till en utvecklare osv
Det är dock inte utan brister, 99% av allt du gör på Windows är lika lätt på Linux om inte lättare och säkrare pga hur Linux sköter program med repos m.m., det är dock en del som Windows har betydligt starkare än Linux; spel, spel på Linux går och det finns bra spel, alla Id Software spel har Linux stöd (även Rage har jag för mig?) men pga Windows DirectX har de bättre pga lättare utveckling, WINE funkar och kan ersätta Windows i många fall, WoW m.m. fungerar felfritt på det osv men inte alla spel funkar och nyare tar lite tid att bli fixade men spelar man mycket och WINE inte kan fixa spelet så är det dual-boot som gäller.
Linux är lite mer jobb ibland, men oftast bara om man vill och vill man är det oftast säkrare och lättare att göra saker på Linux än att pilla med samma på Windows, sedan ska det till att kan man Linux har det fördelar om man ger sig på Mac eller Unix eller ger sig in i server världen, den som kan Linux får även en större förståelse av saker som Android m.m. som är Linux i grunden.
Sedan skall tilläggas att det inte är något fel i sig med Windows folk har dock en förmåga att varva upp i diskussioner för att visa att de har rätt, även om det inte finns rätt eller fel ;P
Jag testade Linux många ggr innan jag bytte till det, nu har jag kört nästan exklusivt Ubuntu / Debian / Linux i ett antal år, enbart Windows när det varit spel eller program som verkligen inte gick att starta/använda i Linux, dock spelar jag mest på min PS3a nu och så men jag har en lite Windows XP installation liggandes just in case men skulle aldrig klara av att gå tbax till Windows för vanligt användande.
Click to expand...