Ersättare till Galaxy S3?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av udenius, 24 jan 2016.

1. udenius

udenius Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Wifog, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S3

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 2:
    HTC Legend
    Platta:
    Google Nexus 10
    Övrigt:
    Chromecast (gen 1)
    Ursäktar så mycket för det långa inlägget, men ville verkligen få med allt nu när jag väl skriver det...

Min kära gamla Samsung Galaxy S3 har det sista året börjat stänga av sig själv efter att en har använt den i mer än fem minuter i sträck på batteridrift. Trots nyinköpt originalbatteri från EBay (som visade samma bekymmer efter tre månader och har numera expanderat till tre gånger sin tjocklek) har jag fått fortsätta köra med samma ursprungliga originalbatteri; vilket har nu lett till valet att byta till en ny mobiltelefon.

Budget
    Min budget ligger på runt 4000-5500 kronor, men kan definitivt sträcka mig högre än så ifall det krävs.

Display
    Skärmupplösningen ska vara högre än min nuvarande telefon vilket innebär full HD eller QHD. Jag är rätt nöjd med skärmstorleken på min nuvarande om 4.8", men då dagens mobiler ofta är större än så kan jag definitivt testa på en större telefon.

Funktioner
    En ovanlig sak som jag kräver är en snabb och korrekt GPS, då jag sysslar med hobbyn geocaching som ofta kräver detaljerad positionering i skogar eller områden med hög bebyggelse.

NFC skulle också vara trevligt att ha (används till liten del i geocaching), men ingenting som behövs absolut. Trådlös laddning är inget som behövs, men snabbladdning vore trevligt.

Plats för microSD-kort ser jag nästan som ett krav då jag vill kunna ta många bilder och filmer utan att inkräkta på mobilens egna minne.

Processor, grafik och RAM-minne har jag inga speciella krav på; utan nöjer mig med det som gör min mobil tillräckligt snabb och intelligent.

Kamera
    4K-stöd och OIS vore intressant att ha men är absolut inga krav.

Batteri
    Batteriet ska hålla minst en heldag vid modest användande (har tyvärr inga typiska skärmtider från min nuvarande telefon att dela mig mig av då jag huvudsakligen använder min surfplatta i dagsläget) och gärna göra mobilen lite tjockare för att hålla extra längre då jag kan ha högintensivt användning vid geocaching under längre tid. Det får också gärna vara utbytbart för snabba batteribyten (men det är inget krav då jag inte använt mig av den möjligheten på någon av mina tidigare mobiler).

Operatörer
    I dagsläget använder jag Wifog (som går i 3:s nät), men har på grund av sämre villkor funderat byta till Hallon (som också går i 3:s nät). Jag skulle därför vilja att min telefon skulle ha stöd för 3G- och 4G-banden som 3 använder i både stadsmiljö och landsbygd (då jag ofta är i landsbygd genom geocaching).

På min reservtelefon (HTC Legend) använder jag ett Telia-kontantkort, men det används så sällan att stöd för Telia-relevanta band behövs inte i min nya mobil.

OS
    Mobilen ska ha minst Android Lollipop med ett hyggligt "neutralt" skin och goda förhoppningar till uppdatering för Android M.

Hittade förslag
    De två telefoner som jag funderat mest på i dagsläget är LG G4 och Moto X Style, då de verkar ha det som jag efterfrågar till ett bra pris. Moto X Style gillar jag för "nästan Nexus"-känslan och LG G4 gillar jag för allmänt bra kvalité.

Jag har inte hittat så mycket bland de övriga etablerade tillverkarna eller "Kina"-tillverkarna, men tar gärna emot förslag där.

All hjälp är hjärtligt välkommen! :)

P.S.
    I övrigt har jag en Google Nexus 10 (som kör senaste versionen levererat OTA och fungerar mycket bra) samt innehar en Chromecast gen 1 (inhandlat i USA hösten 2013 före Sverigesläppet) som används mycket inom familjen.

2. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Som du själv är inne på LG g4 är en bra telefon och framför allt prisvärd. Frun gick från en S3 till LG G3 och är väldigt nöjd med den. Så G4 bör vara ännnu bättre så sett. Men prioriterar du batteri så titta på Motorola Moto X Play. Dock endast 2GB ram jämfört med de förslag du själv nämnt.

Nexus 6P är annars en väldigt het mobil och användarna är överlag otroligt nöjda med den. Steget i storlek vänjer man sig väldigt fort vid. Gick själv från Nexus 4 (4,7") till en nexus 6 (5,95") som är större än 6P och idag skulle jag inte kunna tänka mig en mindre skärm.

Huawei P8 ligger annars bra i pris och har rätt ok batteritid och många nöjda användare. En OnePlus Two kanske med kan vara intressant. Tänk bara på att vad du än väljer bland de nyare inte allt för billiga telefonerna idag är överlag bättre på samtliga punkter jämför med din S3.

3. udenius

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Wifog, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S3

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 2:
    HTC Legend
    Platta:
    Google Nexus 10
    Övrigt:
    Chromecast (gen 1)
    Jo, tror definitivt att jag blir nöjd med var jag än köper då dagens flesta mid/high-klassmobiler är bättre än min S3:a.

Lutar kraftigt åt en LG G4 just nu, då jag kunde få den med guldbaksida för 2935 kr med studentrabatt på Dustin Home, vilket får väl anses som ett kap? :) (De andra "icke läder"-färgerna kostade nästan 500 kronor mer, vilket jag anser det inte vara värt)

4. SMASHerano

SMASHerano Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Bra pris för en (vad jag förstått) riktigt vass telefon, känns för mig som den mest kompletta android-telefonen just nu! (om man kollar specs osvosv)

Jag är inte särskilt förtjust i LGs skin, har dock inte testat "nya" UX 4.0 så kanske har blivit "bättre" med tiden så att säga och alla tycker olika som tur är :)

Last edited: 26 jan 2016
  5. Carre_80

Carre_80 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Tjejen har en Lg G4. Det är en väldigt bra telefon!
    Enda nästan svagheten är väl batteriet. Men då klagar man på hög nivå! Kanske även att powerknappen sitter olikt de flesta andra mobilerna på baksidan men det vänjer man sig fort vid och "double tap to wake" är ett bra alternativ.

6. donuts

donuts Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236

MINA ENHETER

Varför inväntar du inte Lg g5, htc m10, galaxy 7? Dem släpps med hög sannolikhet i mars, förutom m10 som verkar vara försenad med visning först till mars, de andra ska visas upp om drygt 3 veckor,

7. udenius

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Wifog, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S3

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 2:
    HTC Legend
    Platta:
    Google Nexus 10
    Övrigt:
    Chromecast (gen 1)
    Jo, skulle helst vilja köra så "vanilla-Android" som möjligt då jag är mycket nöjd med det enkla gränssnittet på min Nexus 10-surfplatta. Det är bara synd att de aktuella Nexus-telefonerna inte är lika prisvärda längre som de var tidigare... :( Ifall Nexus 5X med 32 GB lagring (som enligt mig borde vara standardversionen) kostade under 3500 kronor och hade plats för minneskort skulle jag köpt den på en gång, men nu har den ju tyvärr ingetdera...

Låter som batteriet är just en nackdel på G4 enligt de flesta recensenterna (även fast några få verkar tycka den är bra). Skulle definitivt bli lite ovanligt med knapparna på baksidan av telefonen, men tror att det inte skulle ta särskilt lång tid att vänja sig.

Har själv tänkt samma sak just med tanke på att det kommit en hel rykten om nya mobiler inför MWC i slutet av februari. Sannolikt blir det för mig att vänta till dess (har jag väntat i tre år kan jag lika gärna vänta en månad till) och se vad som släpps då samt vilka prissänkningar det blir på "äldre" mobiler.

LG G5 verkar ha kvar det utbytbara batteriet (men själva batteri-"mekanismen" verkar inte helt sannolik) och minneskortet; jag ser också fram emot ifall någon av de mer kända "Kina"-tillverkarna släpper någon prisvärd mobil med SD 820.

Min personliga drömmobil vore en "Nexus"-telefon med samma prisvärda komponenter som det fanns på "den gamla goda tiden" (ett utgångspris på kring 4500 kr) och möjligheten till minneskort samt utbytbart batteri (låter kanske gammalmodig men uppskattar verkligen möjligheten att slippa ha lagringstunga bilder och filmer i internminnet och kunna dra ut batteriet ifall mobilen plötsligt hänger upp sig/batteritiden dör helt som den gjorde med min S3), men givetvis är alla drömmar svåra att uppfylla...

Last edited: 28 jan 2016
  8. Limpan4all

Limpan4all Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samsung Galaxy S5 NEO uppfyller alla dina specifikationer med marginal. Dessutom får du IP68. Ca 3990:-. S7 får nog allt och lite till men blir några tusen dyrare kan man anta så...