Ersättare till standard Exchange-mail för bättre batteritid

Diskussion i 'Allmänt' startad av DrOst, 26 aug 2011.

1. DrOst

DrOst Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Har en Samsung Galaxy SII där jag under en längre tid har varit missnöjd med batteritiden. Har även inte heller förstått varför många andra är helt oförstående. Efter en del testande och detektivarbete så är det nu supertydligt att det är min Exchange-koppling som dränerar batteriet. Jag behöver alltså inte stänga av all automatisk synkning (Gmail är inget problem exempelvis).
    Från början hade jag push-mail men ändrade sedan till att synka max en gång varje kvart. Förstår helt enkelt inte varför det skapar en sådan batterichock och varför inte telefonen kan vila emellan synkningarna. För mig handlar det bara om att fråga Exchange-servern "Tjenixen, finns det några nya mail? Nähä...då sover jag igen....).
    Så, då är frågan, kan jag ha missat någon inställning? Och den andra frågan, någon som har erfarenhet av någon annan Exchange-lösning, ex RoadSync, eller använder de samma API mot Android, dvs att det inte hjälper? Finns några tester som fokuserar på batteritid vid användning av Exchange?

2. cola

cola Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    Jag har också noterat en överdriven aktivitet på Email klienten. Det lustiga är att det verkar inte hjälpa att ställa in syncning varje timme utan den kör ändå typ var 5e minut, och det verkar vara kalendersyncningen som härjar.

Jag provade att använda en app som stängde av datatrafiken och aktiverade 5 minuter varje timme, men vad som hände då var att var 15e minut så gick Email igång och låste sig helt en längre stund. Till slut kom jag på att det var Android Agenda Widget som var 15e minut uppdaterade sin kalender, och frågade då troligen Email efter kalendern vilket ledde till att Email tyckte att den skulle synca så den var aktiv ända tills dataanslutningen kom igång...

Jag har inte testat nåt mer eftersom jag är nöjd med min batteritid (48h med för mig normal användning, SGS) men det kanske kan vara nåt att rota vidare i.

3. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Jag kör med Moxier mail istället för stockklienten.
    Upplever att den drar väldigt mycket mindre batteri än stock,dessutom
    kör jag push mail under arbetsdagen. Har ställt in en tidsprofil som gör att man
    synkar med push mellan 07:00-17:00 och därefter var 3:e timme.

Har testat att synka Moxier med 15 min intervall istället men det gjorde ingen märkbar skillnad i batteri och då kan jag lika gärna köra push.

Finns som trialversion så man kan testa en månad,dock är inte deras Dashboardwidget med i trialversionen. i den kan man se kalender,mail och uppgifter med enkla val i widgeten

4. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Jag kör med touchdown for android från nitrodesk. Fungerar mycket bättre än stock. batteritiden blev lite bättre men att kunna köra med tasks och bättre inställningsmöjligheter gör hela programmet 100 ggr bättre än stock. Sen är det väl så att push drar mindre än 15min sync. Tycker min klarar sig lite längre när jag kör push.