ES File Explorer

Diskussion i 'Applikationer' startad av buurd, 20 sept 2009.

1. buurd

buurd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag måste säga efter att ha testat ett par SMB kunniga applikationer att ES File Explorer står som klar vinnare. Jag använder den både till att rådda med filerna lokalt på telefonen så väl som att hämta filer från olika servrar som finns på nätverket.

Riktigt smidigt!

2. Droid110

Droid110 Guest

Måste hålla med dig. Hittar inga fel på programmet samt det ser bra ut :)..

3. mrbowmore

mrbowmore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det mycket vassare än Astro?

4. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Astro kan ju inte browsa filer i nätverket för snabb och enkel överföring till telefonen, för att bara titta runt i telefonen så funkar den bra men ser väl inga direkta fördelar gentemot astro i den aspekten.

Hur funkar den för er andra? Jag upplever att den har lite begränsningar..
    När jag använder den lokalt för att öppna filer fungerar den jättebra, det fungerar också jättebra att browsa en nätverksdisk, men försöker jag öppna en fil från nätverksdisken så får jag "Sorry, no application available" för allt utom bilder som öppnas i den inbyggda visaren. Om jag kopierar filen till telefonen går den sen att starta. Har ni samma problem? Jag gissar att det här snarare beror på att applikationerna i telefonen inte klarar av att öppna en nätverkssökväg, men då borde den ju kunna göra en lokal temp-kopia..

5. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Tänkte tipsa om denna applikationen med, men har inte haft tid. Har använt Astro tidigare. Det stora pluset med denna applikationen jämfört med Astro är enligt mig är stöd för root. Så du kan komma åt _alla_ mappar. SMB har jag inte testat, men verkar helt klart lovande.

6. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Använder också denna och tycker det är den bästa hittils. Att den inte kan öppna filer över nätverket är väll för att den måste kopiera filen till telefonen först? Kanske därför bara bilder osv som öppnas lätt. Andra måste man kopiera över(förutom .apk och sånt)

7. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Har den en process manager som Astro? Det är fördelen med astro tycker jag.

8. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

mm, det implementerades för någon vecka sedan, inget jag använt själv dock så kan inte säga om den är bra! :P

9. durd

durd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Tänkte göra en rättelse: appen heter EStrongs File Explorer på Market.

10. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Precis vad jag tänkte rätta om, installerade nyss och har nu avinstallerat astro.

Denna kan samma saker, fast lite mer och lite bättre. Nice, tack för tipset!

11. Skrutt

Skrutt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har lagt in detta nu och det verkar as bra men jag kommer inte in på mina utdelningar.
    Beror det på att jag kör windows 7 eller är det någon inställning jag missat?
    Jag skriver in mitt ip och / den mappen jag vill åt. Och kryssar i anonym för jag har inget
    lösenord. (Det står i programets exempel 192.168.0.1/My Documents men skall det inte vara så här \ ?)

Edit: Har dock provat båda och inget funkar för mig :( vill ju kunna skicka över filer med wifi

12. Drogen

Drogen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem som du mot både XP och Vista-datorer. Har använt både datornamn och IP men den säger "Error, can not find the server". Om jag lägger till två "snestreck" i sökvägen som man gör när man ansluter nätverksenhet i Windows (//192.168.1.6/delat) så hittar den servern men sökvägen ser helt knas ut och jag kan inte ansluta till fillistan. Har sökt en hel del men inte hittat något som hjälper. Någon som kan lägga in EXAKT hur era fungerande inställningar ser ut så jag kan leta vidare..?

13. decadurabol

decadurabol Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma problem här. Med bara ipadressen så hittas servern/datorn men släpper inte in mig, med en sökväg till min utdelade mapp så hittas inget. Hjälp någon?

14. mrbowmore

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmmm, Skulle ju vara guld om det gick att ge ett hostnam till telefonen så att den kunde agera nätverksdisk över nätverk med DHCP någon som fått det att funka?

Ska installera och kika runt lite! :)

Någon som vet över vilka protokoll man kan nå sin telefon?

15. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Kan den simpla lösningen vara att ni inte bockat för "Turn on file and printer sharing"?

Win7: Control Panel > Network and Internet > Network and Sharing Center > Advanced sharing settings.

16. decadurabol

decadurabol Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problem löst för mig iallafall. XP gillade inte användare och lösen. Använde endast ipnummer och bokade i anonymanvändare, alla utdelade mappar och diskar fanns på plats.

17. mrbowmore

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, ni måste dela ut mapparna ni vill åt
    sen kan ni i ES skriva:

hostnamn(eller IP)/mappnamn
    användarnamn
    lösen

Om ni väljer att dela ut mappar på ert LAN utan anv.namn å lösen behöver ni troligtvis inte fylla i det i ESfileExplorer heller.

18. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag har Vista och det löste problemet med att den inte hittar servern men jag kan fortfarande inte komma åt filerna för den säger login failure. Jag har provat att komma åt olika mappar och även att ta bort lösenordsskyddet.

19. mrbowmore

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Högerklicka på mappen du vill dela, välj delning, välj vilken användare som är tillåten att komma åt mappen/sänk rättigheterna. Det borde lösa det. Märkte att man var tvungen att kirra det manuellt, vet inte riktigt varför.

20. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Nja, det är inte ett krav att man specifikt delar ut de mappar man vill komma åt i ES. Jag har inga mappar utdelade utan kommer åt allt under C:\ när jag browsar genom filer och mappar i ES. Nackdelen skulle väl vara att om man råkar radera en fil via mobiltelefonen raderas den även från datorn, men som med allt annat krävs lite försiktighet.

Under "Advanced sharing settings" har jag allt på "Turn on...", "Use 128-bit..." och "Allow Windows to...". Dessa inställningar är dessutom gjorda under huvudrubriken "Home or Work", dvs den kategori jag placerat mitt trådlösa i.

Statisk/dynamisk IP-adress?