ES2 V2 2022 "Laglig"

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Lave, 10 juli 2022.

1. Lave

Lave Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Ngn som testat rubricerad elscooter (700w max, 250w nominell)? Hittar bara diskussioner om pro och max.

Jag är ok med maxhastighet på 20km, men behöver lite styrka i backar pga vikt på ca 110kg, ngt mer off season. Testade min dotters Augment 210D. Även den påstås vara 250w men 48v och orkade att dra mig framåt i 19-20 km/h i backe.

Tar gärna emot förslag annars; kraven är hyfsat laglig, 20 km/h är tillräckligt, ska klara 110-120kg, inte väga för mycket då den ska med på tåget.

2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du har denna från Kjell & Co med, där ingen direkt verkar klaga på svag motor: Nomadelic Elscooter Active 800 från Kjell & Co

Fördelen är att den har rätt biffigt batteri, så man kan åka rätt långt innan det tar slut.

Kikar man på E-Ways hemsida verkar de skriva nominell effekt på 250W, och peak på 700W som du säger, så tekniskt sett bör den väl i sådana fall vara laglig: E2S V2 2022 I Laglig elsparkcykel

Jag tippar i sådana fall på att den bör vara en av de kraftigare varianterna som finns att tillgå, men det låter nästan lite tveksamt med så stor skillnad mellan nominell och maximal effekt. Tror samtidigt att det enda man bryr sig om är effekten som står på motorn från fabrik/tvekar om någon direkt testar effekten egentligen.

Kanske testa den från Kjell först och sedan köar på E-way om motorn inte känns tillräcklig?

Lave gillar detta.
  3. Lave

Lave Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Tack för tipset. Den ser intressant ut. Det som gör mig fundersam är maxvikten på 100kg då jag ligger på kring de 110. Å andra sidan är väl frågan om inte många av 100-kgcyklarna klarar en del mer..

4. JockeN

JockeN Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Har kört runt med dottern i kvarteren, då väger vi drygt 100kg tillsammans. De backar med ca 8-10% lutning är det maximala den klarar, kör då 7-8km/h. Mindre lutning kring 5% klarar den utan att tappa hastighet.

Kjelles märker upp den som en 250w scooter och stryper den till 20km/h, i själva verket är det en HX X8 med 350w motor, peak på 700w enligt tillverkarens hemsidan. Det finns ett kit att köpa för att låsa upp maximal hastighet, kommer beställa det till veckan och testa.

Ingen aning hur strypningen funkar på en Elscooter, om hela effekten stryps eller bara hastighet. Det jag hoppas på är att den ska klara av branta backar bättre med full effekt, men jag kan ha helt fel.
    Återkommer när jag fått hem styrenheten.

Lave gillar detta.
  5. Lave

Lave Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Tack. Kjells verkar intressant men det föll på vikten; För mig blev det en ES2 V2 2022. Klarar de backar som finns här utan att sacka (inte så farlig lutning dock). Jag väger strax under 110 kg + kostym, portfölj m.m. Sen tror jag nog att de flesta som är märkta 100 kg klarar mer. Men känns bättre med en som är märkt med högre vikt..

6. bluxz

bluxz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Går det att trimma ewheels v2 2022?

Chrilles gillar detta.