Fråga: Esim och simkort

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av RuffyMan, 13 okt 2020.

Taggar:
  1. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Är det någon som har koll på hur det funkar om man omvandlar sitt simkort till esim, är sim-kortet kaputt för evigt eller bara tills man avaktiverar esim?

Konverterade tidigare mitt simkort till esim och när jag försökte gå tillbaka det gick det kanske i början men sen när jag gjorde samma process igen fick jag aldrig igång mitt simkort. Beställt ett nytt simkort nu och undrar om någon har bättre koll på hur det ser ut?

vill inte behöva punga ut 50kr igen för att testa :sealed:

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 332
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Rent tekniskt går det att aktivera ett simkort igen, men huruvida Telenor tillåter det vet jag inte. Vissa operatörer hävdar att de ej aktiverar igen pga säkerhetsskäl - men det är fortfarande tekniskt möjligt att göra.

Har du ringt och frågat om de kan aktivera ett nytt simkort på ditt abonnemang och då ge dem simkortsnumret på ditt fysiska simkort?

Det går endast att ha ett aktivt simkort per abonnemang. Således ”dör” ju det fysiska när du aktiverar eSIMet.

bernard och RuffyMan gillar detta.
  3. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Har inte gjort det faktiskt, tog endast kontakt via deras chatt men personen jag skrev med förstod inte riktigt vad jag ville få hjälp med :(

Jag kan slå en pling senare och kolla om inte någon annan vet!

Cupcakes och bernard gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 000
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är också tveksam till om operatörerna återaktiverar tidigare inaktiva SIM-kort. Det verkar osannolikt, utan det är nog så att du får beställa ett nytt kort. Det vill säga precis på samma vis som ett eSIM bara går att aktivera en gång.

Hör gärna med operatören, vore ju intressant att få bekräftat. Jag hittar ingen info på Google.

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 332
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hos 3 går det utmärkt att göra inne på Mitt3 eller genom kundtjänst. Det går även att aktivera ett tidigare aktivt eSIM, så det är enkelt att växla mellan ett fysiskt och ett eSIM. Dock går ju självklart inte aktiveringskoden att använda flera gånger, men en kan slippa att lägga in det på telefonen igen. :)

Hos Telia går det fint att göra i butik. Kundtjänsten berodde tidigare på vem du hamnade hos - men generellt gick det bra där med. Vet ej hur det är hos kundtjänsten idag.

Det är ju egentligen inte mer osäkert att aktivera ett tomt simkort. Det är nästan mer osäkert att skicka ett kort som aktiveras när det stoppas i en telefon. Det går att identifiera en person på en webbtjänst eller via telefon - det går inte att identifiera personen som öppnar ett brev.

6150, RuffyMan och bernard gillar detta.