Ett litet tidssparande tips för T9-inmatningen

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av brakjoller, 25 okt 2010.

1. brakjoller

brakjoller Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag använder i princip bara standardinmatningen på min X10 Mini - Qwerty-varianterna är för små och det tar längre tid för mig att skriva med denna metod. Det finns några irritationsmoment (*) men jag tycker att den fungerar rätt bra överlag. I dag hittade jag av en slump en genväg:

När vill avsluta en mening kan du trycka mellanslag (space) två gånger istället för en för att få både en punkt som slut på föregående mening och ett mellanslag. Mycket smidigt!

Finns det fler icke uppenbara genvägar?

* Jag skulle exempelvis vilja kunna dela ett ord som finns i ordlistan mitt itu, som bas för ett annat ord, istället för att behöva välja hela ordet och sedan trycka på backspace ett antal gånger.

2. imbee

imbee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Fiffigt!

Det tog ett tag innan jag upptäckte att man kan dubbelklicka (dubbelpeka?) på ett ord för att markera det och kunna välja ett annat ur ordlistan.

3. FLASHBACK

FLASHBACK Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mer MEER!

Jag hade ingen aning om dessa knep.

4. brakjoller

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ännu ett tips är att "slajda in vänstermojängen" (där man väljer smileys och andra tecken) för att skriva utrops- och frågetecken istället för att välja punkt/kommaknappen och sedan välja i listan där. Vänstermojängen, för er som inte vågat testa, har den smarta egenskapen (oftast är det smart i alla fall) att slajda tillbaka när man valt ett tecken.

5. jsnake

jsnake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett annat tips: Jag skriver rätt ofta kolon (som alldeles nyss tex) och det tecknet finns tyvärr ganska långt ner på "vänstermojängen". Så därför har jag lagt in ett ord i ordlistan som består av två kolontecken ::

Varje gång jag nu vill skriva kolon trycker jag två gånger på .,-?!-knappen, sen mellanslag för att välja och sen suddar jag bort det sista kolontecknet. Jag tycker det går riktigt smidigt.

Det går att applicera även på bokstäver. Tex bokstaven s är svår att skriva enskilt. Lägg in ett tvåbokstavsord (tex sr) och se till att skriva det så många gånger att det väljs först ifall du trycker på pqrs-knappen två gånger. Sen är det bara att dubbelklicka, trycka space för att välja och sen sudda "r":et.

6. brakjoller

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bra tips, har samma problem med s som du, oftast när jag bygger nya ord.

Något som jag tror hade varit användbart hade varit att ha en knapp där man kunde växla ord istället för att behöva använda menyn. Det är ju standard på telefoner med "fysisk T9". Det skulle förstås ta upp plats på skärmen... Eller finns det redan ett sätt att göra detta?

[EDIT] Glömde: ett sätt att växla snabbare mellan T9 och "vanlig textinmatning" hade varit grymt. Duttandet som man håller på med nu gör att jag drar mig för att byta läge och sitter istället och sliter mina hår för att bygga ett ord bokstav för bokstav via menyn :(

Last edited: 25 okt 2010
  7. Kaka!

Kaka! Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi 11 Lite 5G NE
    ROM:
    PixelOS
    Bra tips i den här tråden. Eftersom jag aldrig läser manualer så var det för mig en nyhet att man både kan trycka "halvlänge" och länge i själva textrutan i redigeringsläge när man skriver för att få upp nya valmöjligheter :-D

Halvlänge = En ruta med all text som man skrivit dyker upp (på samma rad) och nu kan man dra åt vänster eller höger för att flytta markören tecken för tecken.

Länge = klipp o klistra.

8. repan01

repan01 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    Vilka bra tips!

Mitt bidrag är att långtryck på mellanslag ger en radbrytning.

Sent from my E10i using Tapatalk

9. brakjoller

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Grymt! Jag tror jag läst manualen men kan inte minnas att tips som dessa fanns med där. Varje litet enskilt tips här kan ju vara det som gör att man inte behöver byta till en annan inmatningsmetod.

10. brakjoller

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Angående att dubbelpeka/dubbelklicka så har någon kanske märkt att det inte längre fungerar. Dumt, kan man tycka, men jag upptäckte precis att funktionen att kunna korrigera/välja nytt ord finns kvar men istället för att dubbelpeka så stryker man med fingret över ordet från höger till vänster. Funkar faktiskt bättre än det gamla sättet då jag ibland hade svårt att få dubbelpekandet att "bita".