Ett par frågor från en nybliven swedroit

Diskussion i 'Hero' startad av man_1985, 19 aug 2009.

1. man_1985

man_1985 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett par frågor från en nybliven swedroit (NYA FRÅGOR)

Hej!
    Ännu en nybörjare på heron som behöver ta del av er kunskap. Tack på förhand för svar.

1. Hur ser jag datamängden som jag laddat ner (mottagit) via 3g? Har 200mb paketet från tele2 så vill helst ha koll på datamängden. Samt hur nollställer jag denna (kanske enkelt när man vet svaret på första frågan).

2. Får inte mitt hotmailkonto att funka med HTC mail. Har redan ställt in mitt gmailkonto vid första setupen men jag vill ha detta också. Vet att jag ska gå in i pop eller vad det heter men behöver nog exakta inställningar.

3. Jag hade en iphone 2g innan och det simkortet funkar ej i heron så hur ska jag få över mina kontakter till heron?

4. När jag har fått sms från personer som inte är en kontakt. hur lägger jag till dem som en kontakt som jag kan döpa?

5. Vilka andra forum finns det där heron diskuteras (utländska)? Så man kan kolla där innan jag ställer ytterligare frågor.

Kommer säkert på fler snart :-)

Last edited: 25 aug 2009
  2. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

1 : -netcounter är kanon

3 : Ta det via ditt Gmail-konto, det kan importera från olika format.

5: XDA, men swedroid tar dig långt :)

3. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Grattis,

Jag laddade ner NetCounter från market (gratis) för att se hur mycket data man använt.

och xda-developers: http://forum.xda-developers.com/ diskuterar bland annat Heron.

Hur det är med sim-kort och kontakter vet jag faktiskt inte.

Kanske någon annan gör det.

4. sixpackbud

sixpackbud Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

2) Nedan funkar bra för mig.

Hotmail får stöd för POP3
    Med POP3-stöd kan du läsa e-post från Hotmail i vanliga e-postklienter som Outlook, Windows Live Mail, Gmail och i princip alla andra e-postprogram. Här hittar du inställningarna.
    POP server / Inkommande server: pop3.live.com (Port 995)
    POP SSL required? Yes
    Användarnamn: Din hotmail-adress / Windows Live Id-konto
    Lösenord: Ditt vanliga lösenord till Hotmail
    SMTP server / Utgående server: smtp.live.com (Port 25 or 587)
    Authentication required? Ja, samma som inloggningsuppgifterna
    TLS/SSL required? Ja

http://datorn.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=d9cffa5b-1a04-4d6e-bd23-1060cadb273b

4) Öppna SMS'et, tryck och håll kvar till en meny kommer upp. välj spara kontakt....

Last edited: 19 aug 2009
  5. man_1985

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för hjälpen såhär långt :). Nästan alla frågor är ju besvarade. Har stött på ett nytt problem dock. När jag gjorde första setupen valde jag ett gmailkonto som jag nu vill byta till ett annat. var gör jag detta. Har letet runt men inte hittat nått. För htc mail är väl inte samma...eller är det det? Tack på förhand!

6. man_1985

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

bump för frågan i inlägget ovan.

7. Drutten

Drutten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man kan ju göra en 'hard reset' och starta om från början, men det verkar gå utan att behöva göra det också. Ett svar på en liten sökning gav:

"BTW - If you want to change your Google Account from the one setup in the first place there is NO need to do a HARD RESET. Just goto MANAGE APPLICATIONS and clear the data for GOOGLE APPS. When you go back into GoogleMail widget it should go through the setup wizard."

Men har varken provat nån av dom.

HTC mail tror jag man använder till alla andra sätt att maila förutom Gmail.

8. Jake_

Jake_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

För Gmail använder jag Gmails egna app, som finns installerad i telefonen. För hotmail använder jag HTC mail. Funkar kanon..

För att se datamängden finns två app. Netcounter som nämndes ovanför, vilken visar både för 3g och Wifi. Sedan kan du även använda 3G Watchdog, vilken endast visar för 3G. Med 3G Watchdog kan du ställa in in ex. 200 mb och den visar procentuellt hur mycket som är kvar i notificationfönstret. Den visar även en ikon i olika färger beroende på hur mycket du har kvar längst upp på telefonen.

http://www.cyrket.com/package/net.rgruet.android.g3watchdog

9. sockan

sockan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har använt över 240mb på typ 4 dagar :)
    Har 1gb tele2

10. man_1985

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testade detta (var tvungen att "clear data" från gmail också för att få det att försvinna. Men nu efter att ha gjort detta så har jag fått upp felmeddelande när heron ska ansluta till gmail för att fixa kontot. Antingen står det att jag inte har en till räckligt bra trådlös anslutning eller ingen alls. Har testat både med wifi och 3g. Det har inte varit några problem innan med någon av dessa. När jag använder dem nu för surfing funkar bara wifin. Känns som det enda jag kan göra är en hard reset. Försvinner allt då? sms, kontakter osv?

Tack på förhand!

11. man_1985

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Körde en hard reset och allt försvann. Ett av numren hade vart bra att ha men resten har jag liggande på simkortet från förra telefonen. Synkade iphonen med google via itunes vilket var förvånande lätt. Så nu funkar allt som det ska :-)

12. tommyhome

tommyhome Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    HTC One X
    Telefon 3:
    HTC Legend
    om du vill ha tillbaka numren från ett annat google konto så bara exportera de numren och importera till det andra google kontot, så importerar telefonen dem snällt.

Även klart smidigare att skapa nya kontakter på webben än i telefonen, om man nu sitter vid datorn.

13. man_1985

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren!

3 nya frågor nu.

1. Jag har laddat ner chompSMS vilket jag tycker är betydligt bättre än orginalappen. Men nu får jag dels det vita påminnelsebrevet (uppe i mitten på statusfältet) samt den gröna (chompSMS). Jag har klickat i att chompSMS ska vara default någonstans och trodde detta räckte men icke. hur löser jag problemet? avinstallera orginalappen?

2. Vilket minneskort ska man köpa? Har kollat runt nu på xda, swedroid och minhemmabio men inte hitta någon bra info. Är class samma som överföringshastighet i mb? Jag får sjuk beslutsångest. Jag vill helst ha ett 16gb men hur mycket får man lägga ut då för att få ett som funkar tillfredsställande? funkar detta (antar att det är class 4) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=358337?

3. Messages låg på en egen av homescreensen i början (täckte hela skärmen som ni vet) och jag tog bort den för att byta ut den mot chompSMS. Men den ligger bara där i mitten och är lika stor som den varit på förstasidan. När jag då skulle lägga tillbaka den ursprungliga så hände samma sak. Även med meridian musikspelare är det så. hur kan jag välja att de ska vara stora och täcka hela skärmen?

Tack igen på förhand!

14. Pinnacle

Pinnacle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    227
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    1. Öppna programmet Messages, tryck på "menu" och välj "settings".
    Scrolla nedåt till "Notification settings" och avmarkera "Notifications".

2. Jag har ett 16Gb klass 2 kort som fungerar utmärkt, i specifikationerna för telefonen står det att den klarar upp till klass 2. Vet tyvärr inte om den klarar klass 4 så jag köpte ett klass 2 som räcker åt mig.
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=399726

3. De som är stora och täcker hela skärmen (eller delar av skärmen) kallas widgets, det låter som att du har lagt upp en genväg till programmet istället.
    Jag vet tyvärr inte om ChompSMS har en widget, den widget du nämner hittar du under "HTC widget" och heter just "Messages".

15. man_1985

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER