Ett par frågor innan köp

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av TossiToker, 30 jan 2010.

1. TossiToker

TossiToker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1. Går det få svenska menyer på den ?

2. Svensk ordlista när man skriver sms ?

3. Är det en telefon som håller länge eller kommer det komma en ny modell inom kort ?

4. När är det planerat att den kommer till sverige ?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 228
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    1,2: I standardutförandet finns inget svenskt språkstöd, varken ordlista/T9 eller svenska menyer. Detta kan komma att ändras när väl Google översatt Android till svenska, när så kommer ske kan bara Google själva svara på.

Du kan ordna svenskt tangentbord och ordlista genom att ladda hem applikationen Scandinavian Keyboard och tillhörande Swedish Dictionary. Det finns dock ingen Google Voice-knapp på detta tangentbord, så man kommer inte åt röstigenkänningsfunktionen lika lätt.

3. Den kommer definitivt hålla längre än de flesta lurar som inte säljs genom Google vad berör framtida uppdateringar av operativsystemet. Då Google står bakom telefonen väntar vi oss alla att man skall hålla den ajour med senaste versionen av Android ett tag i alla fall och detta är i min mening den främsta anledningen till att köpa en Google-telefon.

Hårdvarumässigt kommer den också att stå sig väl, där det brister är möjligtvis på grafikfronten. Mot slutet av året (Q3-Q4) kommer säkert telefoner med ARM:s nya grafikprocessor "Mali" och Nvidias Tegra 2-plattform att dyka upp, om inte tidigare, dessa kommer att prestera en hel del bättre på spelfronten än vad den grafikkärna som följer med Nexus One klarar av. Vill man ha en spelmobil kan man med andra ord göra klokt i att vänta, i övrigt kommer dessa telefoner inte att prestera markant bättre än Nexus One så länge de inte blir utrustade med dubbla processorkärnor. Något sådant lär vi dock inte se på ännu ett tag, men det går förstås inte att utesluta, även om det mesta pekar på att vi först ser dem 2011.

Om man vill ha en telefon utrustad med QWERTY-tangentbord vill rykten göra gällande att Motorola håller på med en sådan lur som också kommer att säljas av Google. Låt dock inte namnet "Nexus 2" lura dig, med största sannolikhet är hårdvaran varken bättre eller sämre än den i Nexus One. Det blir förmodligen tangentbordet och möjligtvis skärmstorleken som kommer att skilja dem åt i stora drag.

4. Ingen som vet, vad vi vet är att den kommer börja säljas i bland annat Tyskland och Frankrike inom ett par månader och man skall då kunna köpa den kontant eller genom Vodafone.

3. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

1. Går det få svenska menyer på den ?
    Nja, root + ny ROM löser det

2. Svensk ordlista när man skriver sms ?
    Jo, lätt. Bara att ladda ner gratis från market

3. Är det en telefon som håller länge eller kommer det komma en ny modell inom kort ?
    kanske, kanske inte?

4. När är det planerat att den kommer till sverige ?
    Säg det.

Last edited: 30 jan 2010
  4. TossiToker

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter helt klart intressant och ska inte ha mobilen och spela på det har jag mitt nintendo DS till, Har hittat på en hel del HTC mobiler innan den här dök upp..

Men frågan är om telen är värda pengarna eller om man ska avvakta

5. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Du kan ju vänta tills den blir billigare, men då finns det ju alltid en bättre telefon, och då är den lika dyr (eller dyrare). Så kan man hålla på i alla evighet, det finns inget "rätt" tillfälle att köpa hemelktronik.

INGEN hemelktronik kan ses som någon vidare bra investering, ligger väl ungefär på samma nivå som bilar. Vill du göra bra investeringar så börja med fastigheter eller något, inte telefoner!

Däremot är det en ruggigt skoj telefon, som stillar ha-begäret ett tag :)

6. TossiToker

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

mm, hade en iphone tidigare men gilla inte allt trassel med itunes osv, Så nu ska det bli en HTC men ska man köpa en hero eller nåt så är man uppe i 4000 kr kan man lika bra lägga på en slant o köpa hem en NExus

Sen

Vart blir det billigast o köpa ifrån ? och gäller garantin även om man köper från ebay eller I-O ?

Last edited: 31 jan 2010
  7. berntan

berntan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bernard - Har scandinavian keyboard på min Nexus, men på mitt tangentbord syns inte åäö, utan jag får hålla inne tex a länge och sen välja å eller ä i en list som kommer upp.

Hur fixa ditt fina tangentbord?

8. acehand

acehand Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur löser man det med Voice-knappen om man ställt in SWE-tangentbord?
    Man kanske sitter i bilen och vill skriva SMS men vill inte använda händerna och att tala in det på engelska kan vara säkrare trafikmässigt. Om mottagaren förstår engelsak såklart. Finns det någon genväg eller lösning på "voice-funktionen"?

Last edited: 31 jan 2010
  9. Mantisen

Mantisen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Berntan: gå in under inställningar under scandinavian keyboard och sätt keyboard layout till swedish.

Acehand: en nödlösning kan vara att göra en "long press" på textrutan och byta input method, tar mindre tid än att skriva ett helt sms i alla fall.