Tjena. Är ganska het på att köpa en htc-lur just nu, kommer dock antagligen avvakta lite till årsskiftet eller lite till bara för att se om htc inte släpper någon ny lur snart som kan vara intressant. Annars är jag rätt intresserad av hero, och hade ett par små frågor. 1: Hur länge upplever ni hero-ägare att batteriet räcker utan laddning? Personligen har jag mycket svårt att tänka mig köpa en mobil som inte klarar minst 2 dagar utan att laddas, inget iphone skräp t.ex. 2: Hur är det med kontrollen över mobilen i allmänhet? Lite av en geek-fråga, men jag talar t.ex. om möjligheten att kontrollera att telefonen inte sänder något via 3G nätet, om man inte specifikt tillåter det/ber om det. Är det dessutom tydligt att "kontrollera" / "se" när den använder 3G? Planerar inte att använda det särskilt mkt nämligen, mest intresserad av wifi, och då vill jag inte riskera att den sänder massa data som jag får pröjsa för av misstag. Samma sak gäller faktiskt gps'en, dvs kontroll över att telefonen använder A-GPS eller inte? Tack på förhand. EDIT: En annan sak jag kom på... om jag, av någon outgrundlig anledning, inte skulle gilla sense utan vill köra stock-android, är det några problem att installera? Förutsatt att jag rootat telefonen dvs. Det finns ju en massa custom-roms, men jag funderar mer på officiella versioner av android-os'et - finns dessa förövrigt helt tillgängliga för allmänheten eller är det "bara" custom-roms man kan få tag i? // Andreas
Nä, några två dagar kan man nog inte räkna med generellt - det skulle väl vara om du har den 90% i standby, inte surfar, spelar, kör musik eller nåt då... Men gör man inte det så finns ingen anledning att ha en sån här telefon, hehe...:rolleyes: Du har 100% kontroll och kan stänga av/på allt inkl. 3G-data med av/på-ikoner eller i telefoninställningarna. Det skall man inte ens behöva flasha eller roota för utan man kan stänga av Sense som autostart - läste en how-to nånstans här i forumet härom dan... Sense ligger ovanppå (ersätter) stardard-GUI't men ligger i botten så klipper man Sense får man orig. GUI.
om man använder mobilen för att sms:a och ringa "lagom" mycket är nog två dagar inget problem. Men om man som jag knappt aldrig surfar vid en dator längre, kör all mail och lyssnar på talbok en hel del så gäller det att ladda en gång om dagen. Det är visserligen inte slut då, men skulle aldrig räcka längre än till lunch dagen efter
Tack för infon! 100% är precis vad jag vill ha, min telefon ska göra vad jag vill, inte mer inte mindre Läste ju nån tråd på androidforums angående samsung galaxyn, där var det en massa snack just angående batteritiden. Det var alltså ganska "hardcore" men de pratade om att stänga av ditten och datten för att få en hyffsad batteritid, annars fanns t.ex. risk att telefonen körde 3g konstant och synkade med jag-vet-inte-vad, vilket såklart drog batteritid. Låter avskräckande från galaxyn i synnerhet, och android lite i allmänhet :/ Men detta är inget ni känner igen antar jag? Vad gäller batteritiden får jag ju erkänna att jag antagligen jämför med min gamla sketna samsung u680 eller vad den heter, och den gör jag inte mkt med såklart, vilket ju givetvis ger bättre batteritid, får ladda den var 2-3'e dygn ungefär. Men jag tycker att om man kör en sån här highend telefon, precis på samma sätt och inte meckar med den konstant, så borde väl 2 dagar inte vara nåt problem... Jag misstänker att det svåra isf bara är just att avhålla sig från det Hur är det förresten med snabbheten nu det senaste, heron har ju fått lite kritik för att ha varit seg, och även den jag testade i affären idag hade en viss del lag när man bläddrade mellan hemskärmarna. Inget allvarligt, men jag är prestandafreak Någon uppdatering på sistonde, officiell eller custom, som speedat upp den? // Andreas
Batteritiden anser jag vara helt ok. Visst jag laddar den varje dag men pillar med Market, SMS, syncar mail, pratar i telefon, WiFi hela tiden, Bluetooth, musik till och från jobbet, surfande, WpToGo, GDocs och lite annat och den håller utan problem hela dagen. Två dagar pallar den med om man använder den mindre såklart. Slår av man WiFi när det inte behövs och samma med Bluetooth och GPS så sparar man lite där. Gällande trafiken kan jag inte riktigt svara från egna erfarenheter. Har telias MBB tillägg på abonnemanget så jag märker inte av det alls. GPS går att slå av och på. Är det av så används väl A-GPS misstänker jag. Även om du slår av Sense så är vissa delar av telefonen fortfarande HTC varianter av applikationer. Kalender och kontakter t.ex. är HTC's versioner och vad jag vet så finns inte Googles egna med utan är ersatta. Detsamma kan nog gälla mediaspelaren (osäker). Dock så gillar jag HTC applikationerna och har mycket nöje av deras mail-widget t.ex. Det pågår diverse projekt att få vanilla Android (det vill säga Googles version) att fungera på Hero. Inget har väl lyckats helt än och jag själv håller mig till MoDaCo's senaste. Gillar Sense, ROM'en i stort och med hans tweaks är det finemang. Gällande hastighet så tycker jag inte den är riktigt ikapp iPhone 3GS än. Dock med ett hyfsat minneskort, MoDaCo 2.9 och hela den biten så är jag mycket nöjd. Officiella uppdateringarna har gjort sitt till hastigheten men Teknologiskt moddade kärna med MoDaCo's senaste ROM (den moddade kärnan är med där) har gjort det hela ännu bättre. När det kommer till att köpa en Hero idag eller inte så är jag kluven. Jag älskar telefonen men andra telefoner med Snapdragon är inte långt borta och de verkar lovande. Om jag stod i valet eller kvalet att köpa en nu skulle jag nog vänta den månaden det tar innan de första letat sig ut på marknaden. Jag tror själv att jag kommer byta till en Snapdragon baserad mobil när det kommer en som har 3.5" skärm, fysiskt tangentbord och lite sådant. Kan hända någon annan Android mobil lockar mig med. Dock är jag sjukt nöjd med Android och integrationen mot Google (har även min mail, kontakter, kalender samt vissa saker till min egen hemsida hos dom) så jag kommer troligen hålla mig kvar vid Android för en lång tid framöver. Jag är kär i upplägget och att det fungerar så smidigt med just ovan nämnda saker. Helheten är viktig för mig och gör att jag inte ångrar mig en sekund. Hoppas att det kan vara till någon hjälp!
Tack för inlägget kosmiq. Ja, gör man allt det där med telefonen är det inte konstigt att man får ladda den efter dagen är slut Vet inte alls hur mkt jag ens kommer hålla på med mobilen jag köper (vilken det nu blir), då det blir min första smartphone, men man får väl kanske ha förståelse för att batteriet tar slut om man meckar med den konstant. A-GPS är när telefonen använder sig av GSM-masterna för att snabbare få en ungefärlig position av dig, när du sätter på GSP'en. Är GPS'en avstängt är högst troligen A-GPSen av, men frågan var om A-GSP kan vara av, när den vanliga GPS'en är på? Helt klart en geek-fråga, men jag gillar kontroll.... Ok, så det finns ingen 100% ren android-rom för hero ännu då iaf. Hm, apropå kalendern är det lustigt du nämner den. Jag har nämligen aldrig sett en *riktigt* bra kalender till android, dvs som kan visa veckonr i månadsvyn, och har en preview av inplanerad aktivitet på vald dag (dvs utan att "gå in på" dagen, i samma stil med nokias lurar, älskar den kalendern...). MoDaCo har jag inte hört talas om, men ska ta en titt på youtube Vad gäller ditt resonemang för snapdragon så är jag inne på samma linje - De här nya processorerna väntar runt hörnet, och antagligen ett flertal telefoner från samtliga tillverkare. Jag måste nog ha lite is i magen just nu och vänta till januari för att se vad som kommer. Vill egentligen inte ha en mobil med större skärm än 3.2", föredrar att telefonen är mer "fickhanterbar", även motorolas nya droid tycker jag känns för klumpig. 3.2-3.5 max, men sen är det verkligen stopp. Vad gäller fysiskt tangentbord är jag riktigt sugen på det också egentligen, gillar verkligen formfaktorn på htc lancaster (bortsett från de sketna knapparna): http://www.phonearena.com/htmls/HTC-Lancaster-phone-gallery-pg_3711-d_15927.html Sideslider med lite rundade kanter, som är tunn och har bra knappar både i tangentbord och på framsidan, och har 3.0"+ stor skärm skulle sitta fint alltså, men vi verkar inte se särskilt många sådana här i Sverige... // Andreas
Jo jag vet vad A-GPS är. Därav jag menar att om du slår av den riktiga GPS'en i telefonen misstänker jag att den då använder A-GPS för att positionera sig. Gällande skärm så tycker jag att 3.5" är en bättre avvägning än 3.2". Vad gäller större kan jag inte uttala mig innan jag pillat på någon med större skärm.
Kalendern kan tyvärr inte mäta sig med Nokia & SE utan är tyvärr sämre i översikt & hantering. Finns en del widgets med översikt men dom kan tyvärr inte ersätta en i grunden bra kalenderapp.
En notering ang. batteritid är att jag upplever det som - och idag dessutom fått det bekräftat genom jämförelse med en polares omoddade Hero - att MoDaCo 2.9 ger avsevärt mycket bättre batteritid. 20% upp, minst... Prestandan skiljer sig faktiskt inte så mycket från en Hero med HTC's sista uppdatering som jag först uppfattade det - men visst finns det en skillnad, jag känner ordentligt av det vid multitouch-zoom i webläsaren t.ex... Och ang. prestandan så lär många demo-Hero's ute i butikerna vara den första batchen vilken helt klart är lite hackig mellan startskärmarna och i webläsaren - men med sista uppdateringen (eller MoDaCo 2.9) så är maskinen näst intill så snabb som en Iphone 3GS.