Ev. Operatörbyte, pröjs för uppsägningstiden!

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av ackeez, 6 maj 2012.

1. ackeez

ackeez Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är i grovt behov av en ny lur och tänkte därför skaffa mig ettt nytt abbonemang på samma gång, binda upp mig i 2 år så att jag får luren gratis...
    Har alltid haft Tele2, men börjar nu snegla mot 3 eller ev. annan operatör dock troligen tre... Detta dels för att abonnemanget i sig inte skiljer sig så mycket utan täcker mina behov, och dels för att tele2 har halvtaskig teckning hemma i lägenheten, vilket suger rätt fett då man ändå är en del av dygnet just där hemma...

Dock är det ju tre månaders uppsägningstid som bekant och dras nu med dilemmat att antingen stanna kvar med tele2 och få min lur nunu, byta till tre och betala dubbelt i tre månader, eller helt enkelt dras med skitiga telefoner(jag växlar lite dom suger alla reserver som finns) i tre månader...

Det lutar ju åt att stanna med tele2(vill ha ny leksak nuuu:)) för kan ju ev. leva med täckningen hemma MEN då funderar jag på om man inte kan få en annan operatör att betala dessa tre månader hos tele2 för att jag ska byta till dom?
    Någon som provat detta? Man tycker ju att om det står mellan att byta till dom med detta villkor eller stanna kvar hos konkurrenterna borde man kunna få till det men samtidigt lite osäkert... :)

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att få en operatör att betala dina resterande månader lär nog bli väldigt svårt. Det som dock kan hända är att du kan få 3 fria månader - de första hos din nya operatör.

Jag skulle dock rekommendera dig att byta till en operatör som fungerar BRA hemma, annars binder du ju upp dig till ytterliggare 24 månaders dålig täckning hemma hos dig.

Vilket abonnemang är det du tittat på hos 3 och hur mycket ringer, smsar, surfar och mmsar du varje månad? :)

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212

MINA ENHETER

Räkna noga på det där innan du går in i någon sådan deal... "Gratis" brukar inte vara riktigt gratis utan en förhöjd månadsavgift. Multiplicera den förhöjda månadsavgiften med 24 så ser du vad telefonen kostar dig på två år. Jämför sedan det priset med vad du skulle få betala kontant för telefonen och fundera över om mellanskillnaden är värd omaket med att vara bunden i två år.

Sedan finns det en viktig aspekt till: Är telefonen låst till operatören i fråga? I så fall kommer du fortsätta vara bunden till operatören även efter 24 månader och du kan dessutom inte använda billiga kontantkort utomlands utan måste där ringa till din operatörs dyra utlandstaxa.

m v h Henrik

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ta tex 3Pott 399, där får du använd för hela beloppet och får tex en Galaxy S3 eller One X på köpet..mer eller mindre gratis telefon alltså, förutsatt att du använder upp hela summan.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

5. ackeez

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Soft! Det är ju typ samma sak så det duger ju :D Frågan är om jag måste "råka" snubbla in i en säljare eller om jag faktiskt kan ringa till dom och fixa det så här haha..

När det gäller att betala för telefonen är jag väl medveten om poängen med förhöjd månadsavgift och kollar givetvis igenom vad som passar mig bäst i abbonemangsväg innan jag tecknar något i 24 mån.. Planen är ju just att som henca säger köra på 3pott 399 eller kanske 299(det jag sedan räknat ut att jag kommer ringa för :)), och ta att jag blir bunden i 2 år för att få luren gratis...

Där var något jag INTE hade tänkt på, tack som fn för heads up!!

6. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    1. Dom där 3 månaderna kan du ju ananrs betala i en klumpsumma så är den saken ur världen.

2. Den där med op-lästa telefoner kommer man ju oftast runt genom att köpa telefonen av någon annan då dom oftastas har samma erbjudande som operatörerna har på sina hemsidor.

Kolla phonehouse, katshing, siba, elgiganten etc. ddär telefonen i 90% av fallen är olåst, och är den låst brukar i alla fall katshing och phonehouse skriva ut det.

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du ska köpa med 3 och vill ha en olåst telefon kan du köpa den genom The Phone House. Hör med dem vad de kan göra för att lösa det åt dig med fria månader. Tveka lite och låtsas att du inte vill teckna ett nytt abonnemang om du måste betala dubbla avgifter - det brukar ofta fungera.

Du kan alltid låsa upp en låst mobil hos 3 efter bindningstiden för 350kr, det brukar även ofta gå att beställa en upplåsningskod från ställen på Internet eller i vissa butiker exempelvis Mumien -även fast du har bindningstid kvar då :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

8. jimpa77

jimpa77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    294

MINA ENHETER

Fixa ett kontantkort från tre först och kolla så att du har bra täckning i din lgh.Så att det inte blir samma soppa..

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

9. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

De allra flesta telefoner kan man ju faktiskt att låsa upp själv. Det gäller bara att söka litet grand på nätet. :-)

Skickat från min GT-S5660 via Tapatalk 2

10. ackeez

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att det är över 3 månader har ingen betydelse, det är själva kostnaden i sig som jag vill undvika :)

Låter som det som gäller tror jag.. Om dom kan betala de tre första månaderna, så dras jag bara med 250kr som det kostar att teckna via phonehouse ist för på nätet, vilket det kan vara värt för börjar lacka på täckningen, fattar inte varför hur jag orkat tidigare..

Farsbiten tipsade om detta och hade ett kort, så har testat och funkade utmärkt! :)

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan ju annars gå in i butik där de till 99% av gångerna kan plocka bort startavgiften på 250kr. Det kan dom även göra via telefon eller deras chatt. Det är väl de 3 månadsavgifterna som är en annan sak - men lycka till! Kom ihåg att beställ inte från internet, gå bara in i en butik eller ring dem så är det större chans att det går att fixa.

Att plocka bort 3 månadsavgifter i efterhand kan vara lite svårare.

12. ackeez

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Yes får göra det, gå till butik och spela fett dum helt enkelt och se vad det bäst jag kan få är haha!

Tack för alla svar, ni har varit till stor hjälp!