Examensarbete inom Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av ipx, 18 jan 2010.

1. ipx

ipx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej!

Jag går just nu en 3-årig utbildning på Högskolan i Skövde vid namn Nätverk- och Systemadministration. Jag närmar mig examensarbetet och har lite funderingar på om man kanske kunde göra ett inom området Android.

Jag har faktiskt ingen aning om vad man skulle kunna göra, någon jämförelse mellan de olika operativsystemernas API? Användarvänlighet? Ja, detta är förståss jättesvårt och tänkte höra med er om det är någon som har förslag på vad man skulle kunna göra?

MVH Viktor

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Utan någon som helst kunskap om vad din utbildning egentligen innehåller går jag bara på dess namn. Då tycker jag att det verkar vara inriktat på just underhåll av datorsystem i nätverk snarare än programvaruutveckling.

Såvida din utbildning inte är inriktad på programvaru-utveckling så borde det väl inte vara så intressant att studera olika APIer?

Kanske vore det mer intressant för dig att se vilka applikationer som finns till Android som gör det möjligt att koppla ihop en android-lur med olika applikationer som går i nätverket?

Vilka mail-servrar kan en android-lur samarbeta med?
    Är det praktiskt användbart för en systemadministratör att logga in med ssh från en android-lur för att lösa ett problem på en server?
    Vilka nätfilsystem kan du komma åt via en android-lur?

Ovanstående är exempel på frågeställningar som du kanske skulle kunna ha nytta av. Vilka frågor som är mest relevanta för dig vet du naturligtvis bättre än jag, jag gissar bara vad din utbildning har för inriktning.

m v h Henrik

3. ipx

ipx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag tackar och bockar för inputen! Ja, som du säger så är inte min utbildning riktad på programutveckling och således kan det kännas lite opassande att rikta in sig just på det - även om jag antagligen skulle klara av det och antagligen skulle få tillåtelse att göra det. Att anta att min utbildning är precis som det låter är helt korrekt!

Du gav mig verkligen några tankeställare och jag ska spinna vidare på idéer i veckan :) Ni får gärna komma med mer funderingar och förslag, all input är bra input!

MVH Viktor

4. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Detta är en sak som jag har tänkt på i allafall:
    Varför utvecklar inte fler spel som går att köra multiplayer via bluetooth? Finns det ens några API för detta? Vari ligger svårigheterna och vad kan man förbättra?

5. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    528

MINA ENHETER

Det kom APIs för det i 2.0, så det är relativt nytt.
    Demo finns 1:02 in i videon.
    http://www.youtube.com/watch?v=opZ69P-0Jbc