Exchange 2010 SP1 och ActiveSync Hero.

Discussion in 'Hero' started by johanb2b, Oct 11, 2010.

1. johanb2b

johanb2b Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har precis installerat en Exchange 2010 i vår interna miljö och kan inte sätta upp ActiveSync från en HTC Hero.

Telefonen har senaste uppdateringen från HTC. Det fungerar om man installerar en tredjepartapp t.ex. Roadsync eller touchviz från samma telefon och www.testexchangeconnectivity.com går igenom helt utan varningar. Har köpt ett SSL-cert inget självsignerat.

Jag ställde en fråga på HTC.com och fick följande svar:

"Thank you for contacting HTC.

The issues may occour because exchange 2010 is not officially compatible with our products yet, so if you wish to sync to an exchange server successfully I will have to recommend that you use an earlier version of Exchange."

Frågade då om det gäller alla Androidlurar och fick då detta svar:

"Unfortunately yes, this involves all our products though Windows Mobile devices have had more success with using 2010 than Android."

Helt värdelöst alltså och mycket märkligt att det inte ordnat det ännu. Någon som har lyckats lösa detta på en Exchange 2010 SP1?

2. johanb2b

MINA ENHETER

Lyckas inte hitta en lösning på detta. Har testat native Androidappen Mail.apk och den funkar att synka men inte kalendern vilket gör att den ändå suger.

Jag rootade luren och testade med en annan ROM:
    "[ROM]FROYO_2.2_elelinux_v2.1 [ROM] Uppdaterad 2010-10-07 "

Men den fungerade inte heller. Någon som vet om det finns någon bra Froyo ROM med HTCs mailapp portad till Heron?

Jag funderar på om man kan plocka ut HTCs mailapp från en uppdaterad Desire och installera den på Heron men troligen inte.

Tips på lösning?

3. rejj

rejj Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Google calendar sync kan inte vara en temporärlösning på kalendersyncproblemet ?

Att överhuvudtaget försöka flytta HTC's apk:er är som jag förstått det dömt att misslyckas med då nära nog alla deras appar kräver SenseUI.

4. johanb2b

MINA ENHETER

Okej nu är problemet löst!

Inte den snyggaste lösningen kanske med det fungerar både med Hero och Legend. Det man behöver göra är att radera "Default Active Sync Mailbox Policy" det är policyn för att styra t.ex. lösenordskrav, filtyper mm. på telefonerna.

Det går inte att göra från management GUIt, man måste köra kommandot nedan.

Kör detta på servern: Remove-ActiveSyncMailboxPolicy -id Default

Det går sen att skapa en ny policy management GUIt som man INTE anger som standard för hela servern men kan ange som standard för de användare som INTE kör Hero eller Legend.