Exchange ActiveSync problem

Diskussion i 'Magic' startad av Pelle10, 14 okt 2009.

1. Pelle10

Pelle10 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej, jag har precis köpt en Magic och startat den och syncat den med kalendern, mail och kontakt och det funkade bra, jag har alltså fått över ett par hundra kontakter mm.. Men idag en dag senare så går det att synca, dock så syncas inte kontakter även om jag lägger till en ny. Jag får upp ett felmeddelande: Error occcurred on the computer running the Exchange Server. Någon som har någon ide? Det funkade ju en gång. Pelle10

2. ivarson

ivarson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det finns en officiell romuppdatering på HTC's supportsida, citerat från changeloggen:

3. Fixed Exchange Contact and Calendar synchronization issues. After editing contacts without a photo assigned, contact synchronization would fail. After editing calendar appointments and accepting changes using ‘enter’ calendar synchronization would fail.
    4. Fixed authentication failure when manually setting up an Exchange server account.

Jag kör denna ROM och har inga problem med Exchange, dock använder jag mig inte av Contacts iofs.

3. Pelle10

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för tipset, jag ska titta på detta ikväll. Pelle10

4. Pelle10

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej igen, jag blev lite osäker på vilken länk man ska använda, vad händer med telefonen i övrigt? Jag är lite ny i den här världen, har haft en P1:a tidigare. Tacksam för hjälp..Pelle10

5. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

http://www.htc.com/europe/SupportDownload.aspx?p_id=267&cat=2&dl_id=633

förutsatt att du har en svensksåld Magic.
    Telefonen i övrigt blir sopad. Det enda som finns kvar är det du har på minneskortet.

Bra att ta backup på dina kontaker, kalendrar och så. Kör du allt sånt mot Google så behöver du inte bekymmra dig, då dimper kontaker och mail o kalendern ner automatiskt igen..

Du åker också på en s.k Perfect SPL tillsammans med den nya ROM'en vilket förhindrar att du kan göra mycket av det som omnämns här på forumet/wiki'n dock finns det ett fungerande hack på wiki'n "one-click root" som kan användas för att byta SPL, denna bugg kommer dock troligtvis att fixas snarast men senast för en vecka sedan använde jag mig av den.
    Men skiter du i andra roms, marketenabler, root, Teethering och allt annat smaskens och bara vill ha exchange-fixen så e det inget att bry sig om

6. Pelle10

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för länken, det var nog den jag var inne på innan, jag får se hur jag gör, för jag vill ju att även kontakter funkar, men sen vet jag inte riktig vilka grejor(applikationer) som jag hade tänkt att köra. Jag ska få rätt på min blåtand också, GPS mm.. Ps. jag har köpt magicen hos tre i måndags. Tack för snabbt svar, Pelle10

7. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Då kör du väl uppdateringen så fort som möjligt så du inte hinner göra initiala anpassningar som går förlorade :-p

8. Pelle10

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag hade tänkt göra det nu på morgonen, men installationen vill inte funka. När jag kopplar ihop telefonen med datorn och startar installationsprogrammet så hänger det sig,
    frågan är, ska man ställa telefonen i något speciellt läge? förmodligen en dum fråga men ändå. Pelle10

9. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ingen dum fråga alls! Det står ju inget om det i programmet.
    Faktum är att jag inte fått det att funka på min burk heller (fick bara connection-error 1503), men sen är min magic helt störd också varpå jag fick lämna in den.

Men nej det ska nog inte behövas något speciellt läge. När man gör nåt enligt här på forumen ska man ju gå in i Settings/applications och sätta igång usb debugging för att få kontakt med adb-tjänsten, men de officiella uppdateringerna verkar sköta denna biten själv enligt vad jag såg i telefonens systemlogg. Telefonen startas om och försätts i ett speciellt "RUU"-läge (inte FASTBOOT eller HBOOT) som endast de officiella uppdateringerna kan initera.

10. Pelle10

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nu har jag hållt på ett tag men jag får inte rätt på HTC Sync på någon av mina bärbara, fast jag har stängt av brandväggen. Ska man kunna installera den som finns på mobilens kort eller ska man ta hem en nyare vers? Jag hittar inte rätt länk på HTC sida, jag tror jag får fortsätta imorgon med nya krafter..för jag börjar tröttna lite.. Pelle10

11. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag kör inte med HTC Sync direkt, men jag har också stött på problem med det.
    Dels att den nya versionen på HTC's sida inte går att installera vilket flera här upplevt, och dels att den existerande versionen på sdkortet inte kan hitta magic'en. Sistnämnda problem låg i att telefonens adb-tjänst var hängd så jag fick via SDK'n på http://developer.android.com/sdk/1.6_r1/index.html gå in i "tools" katalogen och köra "adb kill-server" på kommandoraden. Då initierades tjänsten igen sen när man kryssa ur usbdebugging och htc sync hitta telefonen helt plötsligt.