Exchange Push-mail drar mer batteri med Telenor än med Telia

Diskussion i 'Allmänt' startad av cola, 5 mar 2011.

1. cola

cola Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    Tidigare när jag hade Telia som operatör så räckte batteriet hela dagen för mig. Sen bytte jag till Telenor som operatör, det enda jag gjorde var att byta simkort. Men jag märkte redan första dagen att nåt var fel, batteriet drog ur sig väldig fort. Lite mätningar gav att det gick åt 6-8% av batteriet per timme när telefonen bara låg på bordet med skärmen släckt!
    Efter lite experimenterande så har jag kommit fram till att det var Exchange push-mail som slukade batteri, ändrade till att synca var 15e minut istället och nu gå det åt mindre än 2% batteri per timme när telefonen ligger orörd.
    Hur hänger det här ihop? Har jag fel inställningar? Är Telenors databitar tyngre och kräver mer ström? Eller är det nån Exchange-inställning som råkade ändras just den dagen jag bytte?

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Naturligtvis kan det mycket väl vara så att du råkat ändra på någon inställning så att du nu tankar mera data och därmed kräver mera ström.

Men strömförbrukningen kan också variera beroende på vilken operatör du har och var du befinner dig. Olika operatörer har olika bra täckning på olika platser. Denna täckning presenterar din telefon i form av ett antal staplar, många staplar betyder god täckning, få staplar betyder dålig täckning.

Med fullt antal staplar skickas data i full fart, där full fart kan variera mellan olika abbonemang. Det kan t ex handla om 1 Mb/s eller 6 Mb/s och din operatör har antagligen lovat dig något med formuleringen "upp till X Mb/s" vilket långt ute i urskogen kan betyda 0 Mb/s.

När din täckning inte har fullt antal staplar fungerar fortfarande din dataförbindelse (om du har åtminstone någon stapel), men hastigheten minskar.

När din överföringshastighet minskar innebär det att du behöver överföra data under en längre tid för att få över samma mängd data.

Om du för över data under en längre tid innebär det att det drar mera batteri.

Så hur är det, kan du se någon skillnad i antalet staplar mellan de olika operatörerna där du befinner dig? Har du provat med något program som t ex Xtremelabs speedtest vad du har för överföringshastighet?

m v h Henrik

3. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Är detta mätt på samma plats? Tex så har jag mycket sämmre batteritid hemma hos mina föräldrar pga den dåliga motagningen där på gården.

4. cola

cola Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    Gjorde lite fler tester. Med push så var datatrafiken ~2400kB/timme och utan push ~600kB/timme, alltså en faktor 4 vilket är ungefär samma som ökningen av batterianvändningen.
    Med Telia så hade jag 6 Mbit/s medans jag med Telenor tydligen endast har 1 Mbit/s, stabilt att mail-klienten väntar på externa event med busy wait... Push med gmail fungerar ju utan att dra speciellt mycket.