Exchange sync trassel

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av calanbalan, 20 apr 2010.

  1. calanbalan

    calanbalan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Har trassel med syncningen mot vår Exchange server. När jag sätter upp kontot så funkar allt klockrent och mail, kontakter och kalenderposter syncas. Sen funkar det ett tag....för att säg en dag senare bara lägga av.

    Enda felmedddelandet jag får är "Synchronization is eperiencing problems" och enda lösningen jag kommit på hittills är att ta bort accountet och sedan lägga till det igen. Då funkar allt fint igen...tills det lägger av igen. Detta gäller ju synca via trådlöst alltså mot exchange server, inte kopplad till min dator.

    Någon annan som har haft de här problemen eller vet vad som skiter sig? Finns det nåt sätt att få upp lite mer detaljerade felmeddelande?
     
  2. VoicesInMyHead

    VoicesInMyHead Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    japp, upplever också Exchange problem, syncningen är långt ifrån stabil, igår hamnade t.ex ett mail i utkorgen vid 18 tiden och jag fick inte iväg det hur mycket jag än försökte synca förrens jag startade om telefonen vid 23.30. jag missar viktiga mail på det här viset. dessutom saknar jag push mail ifrån Exchange.

    misstänker att det kanske delvis hänger ihop med problematiken som beskrivs i en annan tråd att bytet mellan wifi/3g uppkopplingen inte fungerar speciellt bra. klart påfrestande är det iaf då allt det här fungerade problemfritt med min 2 år gamla iPhone. man vill ju känna att man byter upp sig och inte åt andra hållet.
     
  3. calanbalan

    calanbalan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Omstart och trixande med Airplane mode hjälper inte heller för mig. Väldigt störande det här...
     
  4. calanbalan

    calanbalan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Fick igång det igen efter att ha syncat över wifi en gång. Känns stabilt det här.
     
  5. einarbulle

    einarbulle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är inne på dag nummer två i Androidkarriären och upplever precis de problem som ni har. Helt plötsligt skiter sig synkningen och jag måste gå in och knappa in lösenordet igen, och vips fungerar det igen. Har hänt två gången på mindre än ett dygn nu. Jag har inte kört wifi under den tiden.
     
  6. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ni som har problem med synkningen, slutar den bara att synka eller får ni felmeddelande?

    Har inte haft några problem sen jag fick min Desire igår... (vilket dock inte är så värst länge) sen så använder jag den mest till att synka kalender och kontakter, ytterst sällan jag tittar på mail i den så det kan ta en stund innan jag märker att eventuell synk slutat.

    Vilka synkinställningar har ni? Synkar var 15:e minut högtid och annars varannan timme.
     
  7. calanbalan

    calanbalan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Japp, har samma inställningar. Blev tvungen att ta bort och lägga till kontot igen igår kväll men nu har det funkat hela dagen än så länge. Dock har jag medvetet undvikit att använda både blåtand och wifi på hela dagen för att se om det håller i sig. Är ju ingen lösning då jag som regel nästan enbart använder BT headset normalt.

    När det väl skiter sig så är det precis som om just själva synkprogrammet inte kan kommunicera alls. Även om jag koplar upp mig och kan pinga exchange servern så kan den ändå inte synca så det är inte själva datakommunikationen som sådan mellan telefonen och servern utan programmet i sig.
     
  8. slitz

    slitz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma problem.
    Har inte haft igång Wifi eller Bluetooth, men activesync slutar att fungera lite då och då. Dock fungerar det att manuellt synca men ibland slutar den att notifiera vid inkommande mail (push vid inkommande mail inställning).
    Väldigt irriterande, antar dock att dom kommer med en uppdatering snart.

    EDIT: Kan det vara TaskKiller som pajar?
     
    Last edited: 21 apr 2010
  9. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Om du har en task killer app så måste du vara väldigt noga med att exkludera de program du vill ska fungera. Själv tycker jag det är enklare att helt enkelt inte använda någon task killer och avinstallera program som beter sig illa istället. :)
     
  10. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag har också problem med detta.
    Jag har testat en massa här under kvällen och det händer varje gång jag aktiverar wifi. Då kan jag inte skicka mail längre. Stänger jag däremot av WIFI och gå sedan in under kontoinställningar och låtsas ändra lösenord genom att ta bort en bokstav och lägga tillbaka den och sparar, så fungerar det igen, har fungerat nu 3 gånger av 3.
    undrar om detta kn ha nåt att göra med själva Exchaneservern att den inte vill ha olika ipadresser som försöker skicka mail med kort mellanrum elelr om det är HTCs fel att det spökar vet jag inte.

    Det skumma är att det verkar som att jag får mail via pusch, men inte kan skicka.

    Hoppas nån kommer på en lösning.
     
  11. calanbalan

    calanbalan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Testade Nitrodesks Touchdown och den funkade ju klockrent på alla sätt så nog fan är det HTCs skit som spökar. Sen en annan sak...när den väl synkar så tar det ju bortåt 30-60 sek för den att synka mailen för mig, jämfört med Touchdown då som klarar det på normala 2-3 sekunder.

    Just nu funkar min sync så att jag får samma mail om och om igen så det synkar väl bara ena hållet nu verkar det som. Blir så matt på sånt här.
     
  12. FETTO

    FETTO Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Intressant, men historiskt set har det alltid vart trassel med syncningen mot Exchange server oavsett mobiltillverkare. Vet inte varför så många vill synka in jobb mail i sin mobile..speciellt inte när nästan alla företag har webmail nuförtiden.

    Men mananske vill spela viktig genom att visa en fullbokad kalender för sina polare ;)
     
  13. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag testade lösningen som fanns i en annan tråd, att ändra wifipolicy till att ansluta till mobilt nätverk efter 15 minuter istället för aldrig.
    Innan detta så var det så att varje gång jag satte på Wifi på telefonen så ballade Exchangesynkningen ut. Stängde av wifi, ändrade lösenord på konto, bekräfta så fungera det igen. sen satte jag på Wifi, och samma sak inträffade igen. Efter ändringen av Wifipolicy och omstart av telefonen har det fungerat, ska testa det under dagen och kvällen igen. men förhoppningsvis har detta löst problemet.
     
  14. Noctrl

    Noctrl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    POCO F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    POCO F3
    Vad kör ni som har problem för version av Exchange?
     
  15. calanbalan

    calanbalan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Exchange Server 2007.
     
  16. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    samma här
     
  17. slitz

    slitz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ganska säker på att vi kör exchange 2007 också. Dock fungerar det smärtfritt med andra telefoner.

    Bara för att du inte har det behovet så betyder det ju inte att det inte finns folk som har det. Vissa sitter inte vid datorn hela tiden och det sparar tid att få en "notification" om mailet istället för att logga in och kolla en tom mailbox.
     
  18. ktd

    ktd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har upptäckt att jag ibland får fel när jag ska skicka mail. Det står nått i stil med att det är felaktig e-postadress.
    Oftast räcker det med att starta om telefonen men ibland måste jag ta bort kontot och skapa det igen. Jäkligt irriterande.
    Men att ta emot mail funkar alltid. Även när det inte går att skicka.

    Kör mot Exchange 2003 och vi har en uppsjö andra telefoner (iPhone, Nokia, SonyEricsson) som bara funkar hela tiden men det här är första Androiden.

    Härligt argument att anledningen att synk jobbmail, kalender och kontakter bara är för att visa polarna sin fullbokade kalender. :D
     
    Last edited: 22 apr 2010
  19. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Det är just det som händer mig, men det verkar fungera med "lösningen" jag gjorde som jag skrev om längre upp. Men jag får vänta tills jag har varit inne och utanför kontoret ikväll innan jag är helt säker på att det fungerar
     
  20. ktd

    ktd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har alltid kört med 15-minuters policyn. Men nästa gång jag inte kan skicka mail ska jag prova att skriva in lösenordet igen. Smidigare än att starta om telefonen eller ta bort kontot och lägga till det igen.