Exhange mail i 2.2

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av bosse10, 20 okt 2010.

1. bosse10

bosse10 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I 2.2 verkar det finnas stöd för att lägga in en Exhange mail. Jag provade och det fungerar. Men man blir tvungen att ha ett administratörslösenord aktiverat på telefonen annars fungerar inte mailen. Detta lösenord måste slås in varje gång skärmen släcks. Enligt Samsung så är det så det ska vara dvs inget fel. Men fruktansvärt irriterande. Är det någon som vet hur man kan få bort lösenordet eller någon app som är bra på exchange mail?

2. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    bara för att klargöra för andra läsare, exchange fungerar utmärkt även i 2.1

3. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Nej, detta är en sk. tvingande policy från exchangeservern och skulle finnas där oavsett om du använt en Windows Mobile eller iPhone. Om du är bästis med exchange administratörern kanske du kan få det fixat ;)

4. Hannuse

Hannuse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, helt rätt, det är inte Samsungs fel, utan en policy från servern.
    Däremot förstår jag inte tanken med att man bara kan synka en månad bakåt i tiden ???
    Har man mail för uppföljning, fakturor mm i olika mappar på Exchangeservern, så måste man in via webbmailen när man är ute och reser - och DET är irriterande !
    Mail som är äldre än en månad ser man alltså inte i telefonen.
    Är det någon som har reagerat på detta, eller har någon fiffig lösning ??
    Jag trodde i min enfald att man skulle fixa en så uppenbar fadäs i och med 2.2.

5. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja jag har reagerat på detta och det irriterar mig enormt oxå faktiskt. Trodde att det var jag som hade gjort något fel först i inställningarna men så är det alltså inte...

6. Hannuse

Hannuse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, jag hittar ingen möjlighet att lösa det med den klienten som finns levererad.
    Synnerligen märklig "finess" ??
    Men det kanske finns någon som har hittat en annan klient än Samsungs levererade ???

7. Hannuse

Hannuse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska tillägga att med min HTC Hero fungerade Exchangesyncen som den skulle, med obegränsad tidsrymd på e-posten, så det är inte ett Android-problem.

8. bosse10

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag hade SE X10 och använde moxier mail så krävde den inte ett lösenord så fort skärmen ska låsas upp. Okej att Galaxy S frågar efter lösen varje gång jag vill kolla min exchange mail men att den lägger det som ett kodlås för att låsa upp skärmen känns ju lite märkligt...

9. Hannuse

Hannuse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det är skumt.
    Men precis det fenomenet inträffade när jag uppgraderade en Exchangeserver från 2003 till 2007, då var alla användare med Windowsmobiler tvugna att ange ett lösenord för att låsa upp skärmen om man valde att synka med ActiveSync.
    Och det är väl säkerhetsmässigt logiskt, eftersom den synkar hela tiden så finns ju inte möjligheten att ha lösenordet på själva mail/kalenderhanteringen.
    Om någon kommer över din telefon så har dom fri tillgång till din/företagets mail, så jag förstår grundtanken.
    Detta gick att plocka bort genom att förändra policyn på servern.

10. bosse10

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra skrivet, Hannuse. Då förstår jag lite mer.

11. Hannuse

Hannuse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag testar en annan klient nu för att synka Android med Exchange.
    Dom flesta har ju någon typ av klient för detta inbyggt, men till exempel Samsungs Galaxy S har mycket övrigt att önska där.
    Den största bristen är att det går väldigt segt, och ibland kan man uppleva ett totalt stillestånd i kanske 10 sekunder.
    En annan märlig sak är att man inte kan synka mail längre tillbaka i tiden än 1 månad.
    Så nu provar jag TouchDown, och den verkar mycket lovande.
    Otroligt snabb och smidig, med alla funktioner man kan önska sig.
    Det medföljer även en mängd widgets som kan användas för att enkelt visa den information man vill på startskärmen, till exempel från kalender eller e-post.
    Programmet kan utvärderas under 30 dagar, och kostar sedan ca 140 kr.
    http://www.nitrodesk.com/default.aspx

Jag tycker helt klart att det är värt att prova, i alla fall om man har en Galaxy S och kör mot Exchange, då är denna klient mycket bättre.
    Du kan enkelt välja vilka mappar du vill synka från servern, och du kan välja obegränsad tidsrymd.
    Kontakterna föjer med precis som dom ska, och kalendern är bättre än den inbyggda.

12. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Är det någon som har testat den nya 2.2'an som kom idag med exchange och kan berätta om den fungerar bättre än JP6?

13. Hannuse

Hannuse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, jag har kört den förra officiella 2.2, jag hann installera den.
    Och nu idag körde jag in den nya 2.2:an, men det är samma skit med e-postklienten, så jag lessnade.
    Den är exakt lika dålig som förut.

14. BennyB

BennyB Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag har provat ett par timmar och tycker mailklienten är stabilare (förut kraschade den flera ggr/dag) men den laggar fortfarande fett, kan ta flera sekunder från att man klickat på ett mail tills de dyker upp...

Jag är inne på att använda nån klient man kan köpa från market istället för den inbyggda. Verkar ju finnas ett gäng, touchdown,moxier,roadsync.

Nån som provat och kan rekommendera nån särskild?!

15. Hannuse

Hannuse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som sagt var så utvärderar jag TouchDown nu, men kan återkomma efter helgen, när den är ordentligt utprovad.
    Några rader upp här så skriver jag mina initiala värderingar.

16. BennyB

BennyB Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Toppen, för mig är det viktigt att kalender-infon kan användas i widgets tex smooth calendar som jag kör (men de tror jag att du också nämnde i nån tråd).

Även batteritid är viktigt och att den är hyfsad snabb (mest därför jag byter, den inbyggda går ju apsegt!).

17. henkepenka

henkepenka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag kör denna: http://www.mwebster.us/
    Tycker den funkar bra och det är bättre folder-hantering än den inbyggda samt att man nu äntligen kan svara på mötesinbjudningar!

//Henrik

18. kreator

kreator Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker mailen funkar bra igen nu efter jag uppdaterat igår till nya 2.2 från gamla 2.2.
    Mailen öppnas på en gång..
    Hela telefonen funkar bra för mig nu efter denna uppgradering (än så länge iallafall)

19. webrolle

webrolle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Upplever både kalender och mail bättre. Tyvärr har dock det automatiska synkningen slutat fungera. Kan bara hämta mail och uppdatera kalender manuellt. Någon som har samma problem eller har något tips?

20. Hannuse

Hannuse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skriver några rader om Nitrodesk TouchDown för synk mot Exchange.
    Jag har kört denna applikation intensivt några dagar, och nu även köpt den, ca 150kr.
    Förutom att den fungerar mycket bra utan irriterande eftersläpningar så har den en mängd finesser.
    När du väljer att skapa e-postmeddelande så kan du klicka på en knapp för att söka ur globala katalogen på servern, väldigt smidigt med denna direktknapp för detta.
    Den är mycket bra på att läsa HTML-formaterad e-post.
    Extra välkommet är att stausflaggorna följer med i e-posten, det vill säga, har jag svarat på ett mail med telefonen, så ser jag detta även när jag öppnar min Outlook.
    Det kanske låter självklart, men inte i Androidvärlden.
    Den har en hel del inställningar för att skapa regler, och för hur långt tillbaka i tiden du vill visa e-post och kalenderuppdateringar, upp till obegränsad tidsrymd.
    Att tänka på är att applikationen kör i sin egen ”bubbla”, det vill säga att andra widgets inte kan läggas på så enkelt, som till exempel ”SmoothCalendar”.
    Detta eftersom den skapar sig egna kalender, och e-posthanterare, och lägger alltså inte in sig i Androids kalender, eller e-postklient.
    Kontakter synkar däremot in sig mot den kontaktlista som finns i Android, smidigt när man ska använda dessa för telefonidelen.
    Den har också några riktigt snygga och funktionella widgets för att visa inkommen e-post och kalederhändelser i olika storlekar.
    Jag tycker att denna applikation känns lite som en investering om man tänker sig att köra Android mot Exchange, för om man byter telefon så hänger ju applikationen med.
    Ska tillägga att jag kört den mot Exchange 2003 och 2007, jag har ingen 2010-server att testa på.
    Eftersom den även finns som 30-dagars demo så har man ingenting att förlora på att prova den.

Skriv gärna några rader om andra applikationer som har nämnts för synk mot Exchange, det är alltid intressant att höra vad som testats med gott resultat.