Expert råd behöves

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av dellie, 10 dec 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. dellie

dellie Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla på Swedroid!

Det är så att jag bor i Thailand och igår var jag nere hos min lokala affär där jag alltid köper telefoner. Min avsikt var att gå ner och köpa en Samsung galaxy S4 16gb som här kostar ca 3800kr. När jag är i affären får jag dock syn på en LG Nexus 5 för bara 2500kr!
    Så nu är jag väldigt kluven. Är det värt 1300kr extra för en S4?
    Hur stor är egentligen skillnaden i nprestanda?

Note: Han hade också en Huawei ascend p6 på rea för 1900kr. Aldrig använt detta märke. Är detta en tillverkare man kan lita på?
    Lika bra som HTC?

2. bananfjong

bananfjong Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Skulle hellre ta en Nexus 5 istället för en S4. Nu när den är så pass billigare så JA kör på Nexus 5!

3. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag hade definitivt valt en Nexus 5 även om telefonerna kostat lika mycket, Galaxy S4 är en dryga halvåret äldre modell och har en äldre, klenare hårdvaruplattform.

Galaxy S4 har lite högre batterikapacitet (2600 vs 2300mAh) lagringsutrymmet går att utöka med minneskort, och om du verkligen är förtjust i TouchWiz och inte gillar den avskalade framtoningen hos "vanilla" Android så är S4:an ett bättre val. Annars kommer jag inte på många fördelar med den vid jämförelse med Nexus 5.

4. dellie

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha där ser man. Jag som trodde S4an var snabbare eftersom den har 2st quad core proccessorer men då är alltså snapdragon 800an i Nexus 5 snabbare än båda proccessorerna i S4an tillsammans?

5. Enka

Enka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Var i Thailand bor du?
    Ska till Phuket om några veckor och kanske man passa på och fynda lite.
    Vilka affärer kan man lita på för att inte blir blås och köper en falsk/kopia?
    Är det på stora köpcentrum?

6. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag syftade av ren vana på den svenska modellen med Snapdragon 600, men även om den Exynos 5 Octa-utrustade varianten tycks vara snabbare än S600 så hamnar den efter Snapdragon 800, åtminstone enligt denna artikel. Där jämför de visserligen Note 3 med Snapdragon 800 och en nyare variant av Exynos 5 Octa, där resultatet blir ungefär dött lopp, men i tabellerna kan man se att Galaxy S4 med Exynos hamnar efter samtliga Snapdragon 800-utrustade enheter i alla fall utom Vellamo Metal.

Jag låter det vara osagt hur prestandaskillnaden är "i verkliga livet", eftersom jag inte testat Exynos-varianten av S4, men om den inte är avsevärt snabbare än Snapdragon-varianten vid vardagsanvändning så lämnas den sannolikt i kölvattnet av Nexus 5.

Jag har inte koll på huruvida Samsung har skickat ut uppdateringen som möjliggör Heterogeneous multi-processing i den nyaste modellen av Exynos 5 Octa ännu, men utifrån en snabb sökning tycks mycket tyda på att Galaxy S4 inte får HMP över huvud taget.

Om den inte får HMP så kommer den fortsätta att fungera som tidigare, med att en processordel används i taget; antingen används de fyra A15-kärnorna eller så används de fyra snålare A7-kärnorna. Det lär öka batteritiden, men i den implementationen gör det ingen prestandamässig skillnad mot om den bara hade de fyra kraftfulla kärnorna.

7. dellie

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då blev det en LG G2 istället för samma pris. Gick ner och var helt inställd på en nexus 5 men då hade han precis skickat dom 5 sista han hade till en av deras butiker södra delen av landet. Enligt honom var G2an bättre och vad jag kan se verkar det stämma. Bättre kamera osv. Lite synd med äldre android visst men det kan jag leva med. G2an var dessutom 32gb modellen medans nexus'en var 16b modellen så hoppas jag gjorde en bra affär.

8. bananfjong

bananfjong Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

G2an är ett bra köp för det priset. Tror du kan leva utan senaste android ett tag till! :)

9. dellie

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har ingen aning om Phuket tyvärr. Inte varit där på mer än 15 år. Jag bor I Bangkok och handlar på centrallagret för en telefonförsäljningskedja. En god vän som jobbar där.

10. Enka

Enka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det var ju synd d inte visste. :ehm:

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.