Experthjälp sökes - produktkod vs csc vs imei vs kies

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av elof, 20 mars 2011.

1. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Här kommer en uppsats med några frågor:

En av de vanligaste frågorna från folk är hur man återställer telefonen till "som den var från början" eller "så att den blir Kies-kompatibel igen".

Personligen använder jag en JM2-rom för totalåterställning av min telefon och det har funkat finemang så länge Kies säger att jag har XEE (inom parentes), vilket jag brukar ha. Det jag inte vet är var detta XEE inom parentes kommer ifrån och hur man kan manipulera det.

Här kommer en bibba med exempel. Jag blir helt konfys. Fattar inte hur det hänger ihop:

Jag flashade just in Doc v9.5.5 WIPE med CSC "NEE-JS8" på telefonen.
    Direkt efteråt kollar jag produktkoden på tfn mha kod *2767*4387264636#. Den säger: PCode: GT-I9000HKDNEE. Den säger alltså att jag har "NEE".

(Om jag istället installerar Doc v9.5.5 WIPE med CSC "XEE-JS1" så säger produktkoden att jag har GT-I9000HKDXEE, så uppenbarligen skriver CSC:n i ROM-flashningen över produktkoden.)

Nå, jag har alltså installerat "NEE-JS8" och produktkoden rapporteras som GT-I9000HKDNEE.

Jag kikar nu i filen /efs/nv_data.bin och där står också "GT-I9000HKDNEE".

Jag startar nu Kies2.0 och den tycker att jag har "PDA:JS8 / PHONE:JQ1 / CSC:JS1 (XEE)". Öh va?

Q1: Om produktkoden är "GT-I9000HKDNEE" enligt *2767*4387264636# och nv_data.bin, vad är, och varifrån kommer, då "CSC:JS1 (XEE)"??? Jag installerade ju CSC JS8+NEE, inte JS1+XEE.

Q2: Var och på vilka sätt kan jag modifiera denna mystiska "CSC:JS1 (XEE)"?

Så... Jag har NEE enligt *2767*438 726 4636#
    Jag flashar in JM2 (från min lathund) för att se om den ger mig en Kies-kompatibel Eclair 2.1 med XEE.
    Nix, jag har fortfarande NEE enligt *2767*4387264636#
    Kies säger också att jag fortfarande har NEE: PDA:JM2 / PHONE:JM1 / CSC:JM1 (NEE) ...dvs ej Kies-kompatibel.
    (Flashning av JM2-romen lämnar alltså produktkoden (eller vad den nu har för namn) orörd, för om jag har XEE innan jag flashar JM2:an säger Kies att jag fått en PDA:JM2 / PHONE:JM1 / CSC:JM1 (XEE), och den är kompatibel, dvs Kies erbjuder mig att uppdatera till nyaste Samsung-ROM.)

Jag flashade nu in JM9 (från min lathund) för att se om den kanske ger mig XEE.
    Nix, fortfarande NEE enligt *2767*438 726 4636#
    Kies säger också NEE: PDA:JM9 / PHONE:JM4 / CSC:JM1 (NEE)
    JM9:an säger sig ha XEE (CSC-filnamnet säger XEE) men det blev NEE, så antingen uppdaterade JM9-flashningen inte den gamla koden i telefonen eller så innehöll JM9-romen faktiskt NEE. Jag gissar att den, liksom JM2:an inte pillrade på koden alls utan lät den förbli vad den var.

Installerar nu Perka och flip360's update.zip för att se om den råkar ge mig XEE. Nix, *2767*438 726 4636# säger NEE.
    Den strippade ROM man fick här saknar tydligen MTP-appen, så Kies funkar inte. Jag kan således inte se vilken version Kies anser att jag har nu.

Nu flashar jag in Perkas och flip360's JM8. Fortfarande NEE enligt *2767*438 726 4636#.
    Kies säger PDA:JM8 / PHONE:JM4 / CSC:JPU (NEE) ...ej kompatibel

Nehepp allting misslyckas, så jag kokar en ny ROM i Doc's Romkitchen och flashar in en Doc v9.5.5 WIPE med CSC "XEE-JS1".
    Nu säger *2767*438 726 4636# att jag har XEE.
    Kies säger dock NEE: PDA:JS8 / PHONE: JQ1 / CSC: JS1 (NEE)

Ööh, va? Nu är läget precis tvärtom mot vad jag började med. Nu säger *2767*438 726 4636# XEE men Kies NEE.

Gaaah.

Nån som kan förklara hur allt hänger ihop och hur jag kan få Kies att se telefonen som "(XEE)"?

2. JohNan

JohNan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Vad jag har lyckats gräva fram ur telefonen så är det just nv_data.bin som Kies2.0 läser av gällande produktkod. Det enda andra stället jag kan tänka mig att dne läser av, kanske ifall nv_data.bin är korrupt eller på något vis ogiltig, är sales_code.dat som finns i /system/csc, och eller CSCVersion.txt i /system

Om du har möjlighet att skicka en logcat efter att du kopplat in och fått Kies2.0 att känna igen telefonen så skulle jag kunna kolla om jag ser vart det kommer ifrån. Alltså loggen när du flashat XEE men Kies säger NEE eller tvärtom.

Har du testat SpoofFw? Vad rapporterar den? fungerar det att byta Produktkoden med det?

3. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    SpoofFW ska funka för att enkelt byta den regionkod/firmwareversion Kies snappar upp från telefonen.

Ett annat alternativ är att flasha in samsungs original JS7 (XEE) med Odin så bör efterbehandlingen i recovery byta regionkod på din telefon till XEE.

Ingen vettig customROM rör filerna i /efs.

Finns ingen mening idag att ha JS8 XEE, om det inte släpps en officiell sådan kommer OTA/Kies-uppdateringar inte funka ändå.

Last edited: 20 mars 2011
  4. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Varenda fil/katalog du pekar ut innehåller enbart XEE nu efter sista flashningen, så varifrån Kies2 får "NEE" fattar jag inte. Jag tycker att det verkar som att Kies hämtar det från något undansparat ställe i registret på datorn. Typ att den minns att mitt IMEI är en NEE trots att allting i telefonen säger XEE.

Jag får väl bita i det sura och ta med SpoofFw i lathunden. Jag hade hoppats på att slippa det dock.

5. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Testade spoof men fick det inte att funka, även haft mailkontakt med johnan och han var lika förbryllad som jag , fick inte ens till en ordentlig logcat, så jag byte kod genom att ta bort mina nv_data.bin filer för jag hade en som hette nv_data.bin och backup nv_data.bin. När jag gjorde en produktkod koll så visa den:
    Product code in nv_data.bin: i9000HKDXEN
    Product code in backup nv_data.bak: I9000HKDNEE

Så när jag tog bort XEN Bin så reboota jag luren och sen hade jag NEE igen. fast detta är väl inte att rekommendera om man inte har en backup som jag hade.

6. JohNan

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Har du helt enkelt provat att rensa registret på datorn mellan inkopplingarna?
    Ta bort denna map ur registret: "HKEY_CURRENT_USER\Software\Samsung\Kies\DeviceDb"

7. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Japp. Provade även att avinstallera Kies2 helt och sedan rensa varje spår av det från hårddisk och register.
    När jag anslöt telefonen igen tyckte omedelbart Kies2 att jag hade NEE.

Jag ändrar mig därmed och tror inte att Kies sparar undan nån mappning mellan mitt IMEI och "NEE" på datorn, utan att det någonstans innuti själva Samsung-ROM:en (en JS8) inbäddats information om att det är en NEE-rom.

För att göra hela min historia en än större soppa:

Jag hade alltså en Doc v9.5.5 WIPE med CSC "XEE-JS1".
    *2767*438 726 4636# sade att jag har XEE.
    Kies säger dock att jag har NEE: PDA:JS8 / PHONE: JQ1 / CSC: JS1 (NEE)

Nu flashar jag in JM2:an från min lathund igen.
    Resultat: Nu säger Kies plötsligt att jag har XEE! I urinlägget kom jag fram till att JM2:an inte rörde på produktkoden, men nu har den alltså ändrats ändå på nåt sätt. Jag veta 17 var och hur Kies plockar fram sin kod.
    Nåja, i och med att jag just flashat in en Kies-kompatibel ROM så har jag en fungerande kombo, och Kies frågar om jag vill uppdatera.

Jag fattar inte hur allt det här går ihop. o_O

8. kevinsstyle

kevinsstyle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

var kan jag hitta js7 ?

9. noname

noname Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Bli medlem gratis och hämta valfri ROM här.

10. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Min lur fick regionkod KOR efter att jag kört in JPY med Odin. Efter flashningen fanns nv_data.bin och nv_data.bak under /efs. Jag återställde min produktkod till XEE genom att helt enkelt radera nv_data.bin (samt nv_data.md5 vill jag minnas, genom en konsolapplikation) och starta om telefonen. Efter uppstart visade mina tester att jag hade XEE som produktkod igen.

Någon månad efter detta försökte jag uppdatera till JS7 genom Kies (på en väns dator då programmet aldrig fungerat på min egen..) Fick meddelandet att mobilen inte kunde uppdateras, varvid jag nergraderade till JM1 med repartition (PIT 512) i Odin. Produktkoden var fortfarande XEE och äntligen hittade Kies min telefon och lät mig uppdatera till JS7.

Nu rapporterar "Om telefonen" att jag har basbandsversion I9000XXJPY och kompileringsnr FROYO.XWJS7. *2767*438 726 4636# rapporterar GT-I9000HKDXEE.

11. Emselie

Emselie Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle du kunna tala om för oss hur du gjorde detta? Jag har också flashat med JPY och får KOR, vilket är ett problem för mig :(

Vore högst uppskattat!

12. JohNan

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Använd SpoofFw så kan du ändra till precis vilken kod du vill.

Annars så finns det en backup av den kod som var innan senaste flashning. Den får du tillbaka genom att ta bort /efs/nv_data.bin samt /efs/nv_data.md5 starta sedan om. Ta backup av hela /efs innan du gör detta. Du kan använda RootExplorer för att ta bort filerna.

Då återställs koden till vad som var innan senaste flash.

13. Adiis

Adiis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej alla!

Någon som fattar varför jag har XXX som produktkod och hur kan jag fixa detta?? Funkar det för mig tro att ta bort nv_data.bin filerna lr kommer något sjukt att hända+?

Mvh.

14. Torparn

Torparn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Flasha i en Doc`s rom med produktkod XEE.Sedan flasha tillbaka med en 2.1 Eclair.Så har jag gjort när jag fått fel produktkod och det har alltid funkat för mig:)

15. Adiis

Adiis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har nu flashat in docs men under PCode så står det frtfarande not active!??

mvh.

16. JohNan

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Flasha en stock firmware är min rekommendation. Se även till att steget i Recovery efetr flashingen inte ger något fel, om det gör det så sätts inte CSC-infomrationen korrekt. Dvs man får not active som produktkod.
    Du kan ladda hem stock firmware med Check Fus Downloader.