Expressens patetiska Android-test

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tiny Turtle, 5 aug 2010.

1. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Expressen hade inte mycket annat att pusha för idag så de skrev om sitt "Test: Bästa & billigaste utmanarna till iPhone" både på löpet och på förstasidan. Tyvärr är det ingen sommarvikarie utan deras perpetuella stolpskott till teknikreporter Fredrik Granlund som skrivit eländet (finns på nätet här) och jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Jag provar att skriva av mig lite här så får vi se om det hjälper.

Det är naturligtvis inget test utan under rubriken "iPhones rivaler" bara en halv enspaltare text och sedan en snabb genomgång av åtta modeller, nämligen Samsung Galaxy S (kallad i900 istället för i9000), LG GT540, HTC Desire, Motorola Milestone, HTC Legend, SE X10, Acer Liquid och Garmin Nuviphone A10. Varför herr Granlund inte tar med X10 Mini (och Mini Pro) som faktiskt erbjuder något eget är ett litet mysterium (HTC Wildfire hade väl platsat den med?), men när man börjar läsa så blir det bara mer och mer tragiskt.

I urval:
    Både Galaxy S och Desire listas som med 16 MB och upp till 32 med separat minneskort istället för 8GB inbyggt och tot. 40 GB med ett 32GB-kort på den förstnämnda och 0,5GB/32,5GB på Desiren. Legend och X10 är lika fel de med och jag antar nästan att Fredrik missat siffrorna på de andra med.

HTC Legend är byggd inuti "ett enda massivt block av aluminium" hur det nu kan vara massivt när telefondelarna är inne i den.

För X10 skriver Granlund: "..en mobiltillverkare som inte begripit vitsen med ett öppet operativsystem. Mycket är låst och sedan har man lagt till egna funktioner som ingen bett om och ingen använder. Den går inte utan vidare att uppgradera till nyare versioner än 1.6 och är en av få telefoner på marknaden med den äldsta versionen." Att alla de andra tillverkarna även de har lagt egna gränssnitt ovanpå går honom spårlöst förbi. Jag tycker också att det är skit att de är kvar på 1.6, men Eclair kommer ju så småningom och SE:s funktioner som han hatar löser ju faktiskt en del av Donuts begränsningar.

"Allting bygger på kapacitiva skärmar. Du behöver inte trycka hårt som på Nokias telefoner utan bara nudda, dra och dutta lätt med fingrarna."

Acer Liquid är en "utmärkt budgetmodell" med ett pris på 3 350:- men sedan tycker Granlund att "lägger du till ett par tusenlappar får du den rödlackad med Ferraris logotyp" som om det skulle vara en bra deal att pröjsa fem och ett halvt tusen för en budgettelefon med röd lack och en logga på baksidan. Naturligtvis har man Ferrari-varianten på bilden i artikeln.

För Galaxy S nämns ingenting om att den har grafikchip som mosar de andra på marknaden och en skärmteknik som är rejält mer lättläst i solsken och naturligtvis ingenting om de problem med lagg och dålig GPS som många upplever.

För Desire skriver han att om 720p-inspelningen att "Det är ingen liten bedrift för en telefon", men det är tydligen inget nämnvärt på SGS och Milestone. - Den senare är för övrigt utmärkt för att "skriva klart presentationen i taxin".

(Och nej, jag köper inte Expressen - jag jobbar med att trycka dyngan och slog upp ett nummer på jobbet.)

2. RaketRobert

RaketRobert Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Haha, ingen artikel man skryter för chefen med den saken är säker. Med så fruktansvärt många fel kan det inte vara ett misstag utan snarare jäkligt dålig koll om ämnet.

Vuxenbebisen Granlund har aldrig varit någon idol hos mig kanske jag ska tillägga.

3. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Jag har aldrig läst en Granlundare oavsett ämne som saknar katastrofala fel - Karln är så extremt fel man på fel plats det kan bli.

4. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Han kanske har fått tag på en mystisk legend där telefondelarna på något mystsikt sätt är ingjutna i aluminiumen :eek: och isåfall lär man inte ha några problem med hållbarheten:D

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Själv tycker jag det är en rätt bra sammanfattning av marknaden idag. Det finns självklart fler mobiltelefoner att välja på men ändock. Man kan inte lista allt. Och X10 mini är ju faktiskt inte särskilt lik iPhone. Den är en mindre telefon som inte riktigt lockar samma användare på samma vis som en Galaxy, Liquid, X10:a eller annan telefon gör. Då kunde han listat en Vivaz Pro eller whatnot...

Visst att han inte har alla siffror rätt men vad spelar det egentligen för roll. Ett par GB hit eller dit.

SE har låst sina telefoner. Jag förstår precis vad han menar. Att jämföra t.ex. Sense med SE:s skumma system är inte riktigt korrekt. Det är låst på ett helt annat vis. I alla fall i gemene mans tycke. I vilket fall de jag frågat.

Att man får en Ferrari-symbol på baksidan av en Liquid för ett par extra bananer är väl upp till var och en. Vissa köper iPhones till överpris. Varför inte en Ferrari-telefon?

Artikeln är gjord för läsaren av Expressen och inte för extremt intresserade människor på ett forum dedikerat till Android-telefoner. Så sammanfattningsvis känns det bara som att du är lite bitter och småaktig :)

En bra artikel för målgruppen. Och det är KUL att Android får uppmärksamhet i media! Jag ser gärna fler sådana här artiklar. MASSVIS av fler!

6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ser fint ut :)

7. LRI

LRI Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

alltså, min fråga är hur fan människan fått jobbet som teknikreporter när han verkar totalt främmande för hur teknik fungerar. Läst några artiklar av mannen och blir lika förvånad av hans totala avsaknad av sakkunnighet, man skulle ju kunna tro att som reporter skulle han vara lite intresserad av att göra research innan han publicerar total dynga.

8. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Mm, du menar att en LG GT540 är en närmare konkurrent till iPhone än X10 Mini? Tillåt mig tvivla lite på det. Eller hur många bloggarfjortisar tänker du dig stå med en iPhone 4 i ena handen och en Nuvifone i andra med svår beslutsångest? :)

Vad skall man ha siffrorna till om de inte stämmer? Det tog mig mindre än två minuter att kolla upp siffrorna på Prisjakt - varför kan inte Granlund göra samma sak?

Jag fattar inte alls hur det är mer låst - att Sense är kompetentare är inte samma sak. Kan du ge nåt exempel?

Därför att det ändå är en budgettelefon - en iPhone må ha massor av begränsningar, men den är fortfarande premium och genomtänkt.

Självklart vänder sig inte artikeln till mig, men bara för att man förenklar så behöver man väl inte skriva direkta fel?

All PR är bra PR liksom? Ja, kanske.

Last edited: 5 aug 2010
  9. RaketRobert

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Visst, artikeln är gjord för Expressen men han kan väl korrekturläsa skiten innan han trycker på klar:) Hans artikel om ps3 tar ju ändå priset.
    http://www.expressen.se/prylar/1.605310

Har lilla Grandlund inte förstått att han är recensent på expressen och inte ledarskribent på svd? Till 90% så består varenda artikel han skriver av hans egna subjektiva åsikter som saknar all tänkbar relevans. Rubriken skulle lika gärna kunna vara "Fredrik tycker" - det låter precis som en 5 åring fått bestämma rubriken och det är precis i den ungefärliga åldern Fredrik verkar befinna sig i när man läser hans motiveringar till sina åsikter.

"Telefonen är dålig för den är ful"

Nu ska bittra Robert sova. Godnatt på er!

Last edited: 6 aug 2010
  10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Haha, ja jävlar, det var inte meningen att det skulle bli en debatt. Du får tycka som du vill! Men du sätter huvudet på spiken när du säger "All PR är bra PR". För lite så är det. Folk får in order "Android" i huvudet och nästa gång de skall köpa en telefon frågar de förhoppningsvis efter en sådan istället för att gå rakt till en Apple Store, eller vad de nu heter, och beställa en iPhone.

Haha, ja där var morgonens garv :) Jag är inget fan av PS3, är en XBOX-kille, men i den artikeln var det ju inte många rätt.

Men det var en kritisk artikel. Skulle han skrivit liknande om Android och sagt att iPhone var övermäktig skulle jag också reagerat. Men nu informerar han om läget och viktigast om allt informerar om att det finns alternativ till iPhone.

Därför gillar jag artikeln!

11. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

"Som jämförelse kostar en Iphone 4 cirka 5 900 kr utan abonnemang."

Wtf? Sen när? Prisjakt säger billigaste 16Gb för 8000... idiot.

12. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Det är det den kostar med Comviq kontant. En Desire kostar 4795 kr med comviq kontant. Bara för att en del tar rövarpriser för olåsta Iphone är väl inte det det normala priset?

13. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Sorry, hetsar lätt upp mig när det kommer till idiotiska Expressenjournalister i allmänhet och Fredrik Granlund i synnerhet.

14. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Att läsa kommentarerna till den artikeln var lika kul som själva artikeln :D gillar speciellt denna:

15. RaketRobert

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Håller med där, läste alla 6 sidorna:)

16. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kommentarerna var härliga :) Kantras av ovetande fanboys och faktaridande nördar. Precis som det skall vara!

17. FlyBob

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Älskar kommentarerna på IDG, där har vi fullt krig mellan fanboys vid varje artikel!

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Länka. Behöver bränna tid på jobbet.

19. FlyBob

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

20. FlyBob

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Lite citat:

"Hur många iphone4 var det Jobs sa att det såldes de första 3 veckorna efter den lanserats? 3-3,5 miljoner?"

"Man kan visserligen jämföra så (du gör det uppenbarligen) men det är inte rätt. "

"Du kan jämföra försäljningen av en enskild Android-produkt med försäljningen av en enskild Iphoneprodukt och du kommer se att Iphone säljer i särklass mest."

"Men är det mer "rätt" att jämföra som du gör?"

"Jämför man telefonmodeller är det fel räknat"

"Jag tycker nog det är mer användarnas vilja att betala för apparna som är det viktiga, inte bara det totala antalet användare."

"Det du säger är helt korrekt, men det finns inte bara en enda sanning heller."

"Hela google-prylen är ju att allt skall vara tillgängligt och så gott som gratis för användarna. Det kanske smittar av sig lite på beteendet i Android (eller?)."