Extern GPS?

Discussion in 'Hero' started by Gustav_H78, Feb 5, 2010.

1. Gustav_H78

Gustav_H78 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjena!

I min räserbil till våren tänkte jag använda en Qstars BT-Q818X GPS mottagare och köra Trackmasters loggprogram för att logga mina varv på banan. Detta är en 5Hz GPS och är mycket exaktare än den inbyggda i Heron(eller i vilken telefon som helst). Nu till min fråga, funkar det med extern blåtands-GPS till Heron? Någon som testat?

Trackmaster funkar bara till 1,6 än så länge, så jag kan inte testa programmet med min nuvarande externa GPS heller. Väntar otåligt på uppdatering till 2,1 och betalapps.

2. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Under 1.5 funkar enbart A2DP-profilen samt lite andra ljudrelaterade BT-profiler... under 2.0 ska visst filöverföringsprofiler finnas med... men sen utöver det har jag ingen aning... det jag vet är iaf att det finns seriella möjligheter via BT...

3. The

The Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur mycket noggrannare är en extern gps modul jämfört med den inbyggda?

btw, så finns det ingenting som heter "exaktare".. Antingen är det exakt eller så är det inte.. När det redan är exakt så kan det inte förbättras. :D

4. Gustav_H78

Gustav_H78 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Beror på vilken extern GPS puck du använder. Men i mitt fall tänker jag använda en med 5Hz uppdateringsfrekvens jämfört med 1Hz som den inbyggda har.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43793&postdays=0&postorder=asc&start=545

Här kan man se skillnaden, den är inte så stor vad gäller totaltiden på varvet, men snackar vi spårval är skillnaden stor. Till vanlig geocaching eller bilnavigering spelar det ingen roll. Men i räjsbilen vill jag ha så hög upplösning som möjligt.

Jo, att 1,5 har sina brister med BT har jag märkt :mad: Sen så funkar inte Trackmaster med 1,5 heller, men jag hoppas att HTC får tummen ur innan den 8 april då det är banpremiär för året :D