Extern GPS

Diskussion i 'Allmänt' startad av port513, 24 maj 2012.

1. port513

port513 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Tjena,

Har precis laddat hem Trackmaster och funderar på varför man behöver köpa till en programvara för extern GPS?
    Det finns ju under Platser & Säkerhet en inställning som heter GPS Source där man kan välja en extern GPS. Borde inte detta vara det enda man behöver göra?

Varför ska man köpa ett extra program när man redan kan ställa in vilken GPS som ska vara default för systemet?

Har jag missat något här?

Kör LG O3D och CM7

/Henke

2. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    CyanogenMod har stöd för externa Blåtands-GPS:er, det är dock inte standard i Android utan något som lagts till av alla de som bidrar till CyanogenMod.

I andra sidan går det väl knappt att hitta en Android enhet idag som inte har intern GPS. Varför vill du använda en extern GPS?

3. port513

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Om du tittar på prestandan på en intern GPS i en Android och jämför med en extern så är det som dag och natt.
    Dessutom tjänar du batteritid på att använda en extern GPS.

Jämförelse eftersom jag geocachar.
    Intern GPS har en nogranhet på +-10-20m
    Extern GPS har en nogranhet på +-3m och kanske 7m vid riktigt dålig sikt mot satelliterna. Sen kan du få 10Hz avläsning vilket du garanterat INTE får med en intern GPS, där ligger det snarare på 1Hz vilket gör att om du rör dig fort framåt får du inte alls den upplösningen på positionen samt andra parametrar.

/Henke

4. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det stämmer att det inte är standard i original-Android att kunna byta GPS källa... men det finns faktiskt appar som klarar av att läsa av GPS datan från bluetooth puckar. Dock är det ingen av dom etablerade navigatorerna som stödjer det.

5. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

HTC One S har stöd för både GPS och GLONASS. Den har precision på runt 3 meter vid fri sikt upp mot sateliterna. Både i gånghastighet och vid höga hastigheter. Jag vet dock inte hur ofta den pollar GPS/GLONASS kretsen dock men den har aldrig gett större fel än 3 meter. Så i fallet med HOS'en så är den interna GPS'en perfekt.

6. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Efter att jag hade svarat så googlade jag lite på trackmaster och hittade just det är om 1Hz vs mer Hz. Intressant. Blir nästan sugen på att kika på källkoden i CM för att se hur ofta den läser av externa GPS:er så att det inte finns en inbyggd begränsning i koden som eliminerar denna fördel. Jag var med och testade några versionen av den där koden när den låg för review men det var ett tag sedan och troligen klarar inte min billiga GPS-puck mer än en 1Hz iaf.

När det gäller batteritid så har jag också varit inne på det spåret men numera geocachar jag inte ofta längre då intresset har svalnat och för lite spontancachning räcker telefons batteri bra. Frågan är hur mycket att batteribesparingen som äts upp av att Bluetooth måste vara igång och jobba. Har du gjort några jämförelser?

När det gäller noggrannhet så hade jag i början med mig både min Garmin Legend HCx och min ZTE Blade men konstaterade efter ett tag att Blade:en presterade så pass bra att Garminen fick stanna hemma. ZTE Blade har en MSM7227 och även mina två ZTE Light med samma chip presterar bra GPS-mässigt. Dock tror jag det variera kraftigt mellan telefoner beroende på chip och antennkonstruktion. Lågvattenmärket var väl kanske Samsungs Galaxy S som i alla fall initialt hade stora problem med GPS:en. Min HTC Desire som jag kör med nu upplever jag som lite sämre än min gamla ZTE Blade, dessutom bootar den om då och då när GPS:en är aktiv men det beror på att jag kör CyanogenMod för det är något knas med GPS libben som de använder för Desire porten.

Skulle var kul att testa en av de nya telefonerna som har stöd för GPS+Glonass. Borde vara perfekt för oss burkletare.

7. port513

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Frugans HTC One X har absolut inte 3m i precision, den ligger också omkring 10-15m som bäst.
    Om du bara menar GLONASS så är det ju inte för vår del av världen. EGNOS är ju för oss men så är ju WAAS, EGNOS och MSAS kompatibla med varandra så är det i alla fall på Garmin, där ställer man in WAAS och har EGNOS också.

8. port513

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

I gånghastighet så har man ju inte nytta av mer än 1Hz så där spelar det kanske ingen roll.
    Däremot finns det idag ingen inbygd GPS som är lika känslig som de externa samt att man tjänar batteritid på att telefonen slipper kämpa med GPS:en och istället bara behöver prata BT.
    Eftersom jag testat min externa i hastighet mot 100km/h så vet jag att på något sätt läser i alla fall Trackmaster av mina 5Hz då jag har en angivelse ungefär var 5.5m