Fråga: Extern hårddisk

Diskussion i 'Allmänt' startad av Arn83, 14 jul 2023.

1. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Anser ni att se backup på extern hårddisk fortfarande är aktuellt? Eller räcker det att enbart säkerhetskopiera på Google Photos och sedan ta bort filerna från sin mobil? Extern hårddisk med 4-5 tb lagring och räcker till mer än 10 års backup.

2. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    555
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Man kan ju aldrig vara helt säker på vad som händer med molntjänster på sikt, och villkor kan förändras osv. Därför tycker jag personligen det är bra att ha en fysisk backup också, åtminstone för bilder som är viktiga för en.

Arn83 och jnsson gillar detta.
  3. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Min erfarenhet av externa hårddiskar är inget vidare, de brukar sluta fungera mycket tidigare än interna hårddiskar trots att man använder dem mycket mer sällan, dock har jag fått liv i alla (som har en vanlig anslutning, dvs SATA eller äldre med IDE) genom att montera ur dem ur kabinettet och sätta in dem i en dator och där har de fungerat länge till (jag har några med andra anslutningar och det finns beskrivningar på nätet för hur man ansluter dem men jag har inte lagt något arbete på att göra det).

Mitt tips, förlita dig inte på en metod för backup, välj minst två (ex två olika molntjänster eller en molntjänst och en hårddisk).

danne_00 och Arn83 gillar detta.
  4. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    om man verkligen vill vara säker på sin filer/bilder så kör man en nas eller liknande i raid
    gärna med olika diskar så minskar risken att dom inte dör samtidigt :)
    ska man ha i molnet så är det ju bra om man håller sig till dom stora märkena, dom lär ju inte försvinna på ett tag iaf.. google, microsoft, apple.. säkra kort

5. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Det finns 2 sorters hårddiskar, dom som gått sönder och dom som kommer gå sönder, mao ha alltid backup på minst 2 ställen.

Heleg och danne_00 gillar detta.