Extern ringsignalsförstärkare

Diskussion i 'Allmänt' startad av k0ck3n, 16 jul 2012.

1. k0ck3n

k0ck3n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena,

Jag och några till driver en liten mekanisk verkstad, vi har funderat på att gå över från fast telefon till ett helt mobilt system, det vore trevligt av flera anledningar, speciellt att kunna skicka samtal till varandra via en app växel osv.

Men vårt problem är att i dagsläget när vi har fast telefon så har vi en siren i mitten av lokalen som skriker som fasen när det ringer, det behövs eftersom alla har hörselskydd och maskinerna dundrar en del. Att koppla in en sådan till en fast lina är ju smidigt men hur gör man det till en mobiltelefon?

Blåtand går inte, det är för stort område.

Kan det finnas nån app som gör det via Wifi och sen får man ha en dator som startar en ringsignal? Vad blir fördröjningen?

Kan man ha två simkort till samma nummer, varav det ringer till båda men det ena startar bara sirenen?

Det borde ju vara samma problem för hörselskadade, dom har ju blinkade lampor och strobar på det fasta nätet.

Är det någon mer än jag som funderat kring detta och kanske rent av löst det?

2. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
  3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
  4. k0ck3n

k0ck3n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena,

Jo vi använder ju tre som operatör och eftersom dom bara kör via 3g så är den tyvärr utesluten, annars hade det varit intressant.

Vi har ett nummer till verkstaden, sen har ju alla sina egna mobiler men tanken är inte att kunderna ska ringa oss separat utan bara kunna nå oss via det gemensamma fasta nummret.

Vi har några sådana hörselskydd och det fungerar bra för enskilda mobiler men problemet blir att om chefen sticker iväg en stund idag så hör alla att det ringer och den som är närmast kan gå in på kontoret och ta den fast telefonen och svara, om det bara är hans mobil det ringer till så måste han lämna den till någon när han är borta (inte helt klockrent om man behöver få tag på honom) eller att han svarar när var han än är (inte helt hundra om han behöver info som finns på verkstaden för att kunna svara ordentligt)

Jag funderar på om 3:s app växel kan göra jobbet, eller om det finns någon annan app som kan fixa det.

Ponera detta:

Vi har ett fast nummer, när man ringer till det ringer det i Chefens mobil och en extra slavmobil som bara styr sirenen via ljudutgången, han kan sen svara eller neka samtalet.

Om han åker iväg kan han ställa in att det är Antälld 1 eller 2:s mobil som det fast nummret ska ringa till tills han tar tillbaka det fast nummret.

Vad som så ringer slavmobilen alltid om det ringer.

Känns dokc jobbigt att behöva ha en extra mobil med kontantkort bara för det, men det kanske är enda lösningen?

5. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Tre:s mobila växel kanske?

ww.tre.se/Foretag/Mobila-vaxlar/Start/

6. k0ck3n

k0ck3n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ringde dom igår, det fungerar att göra som jag ville, man använder en svarsgrupp där man väljer vilka mobiler som det ska ringa till när det ringer till det fast nätet. Problemet med det är dock av smålänsk natur ;) det är nämligen så att man måste ha ett abbonemang hos tre på den mobilen som ska vara slav, och deras billigaste kostar 49 kr i månaden, sen måste man dessutom betala för att ansluta den till växeln vilket också kostar 49 kr i månaden. Så det fungerar men kostar 98kr i månaden.

tror jag får fundera en sväng till på detta problem

7. bigboss

bigboss Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har samma bekymmer så jag undrar om du har hittat någon lösning på detta?
    Det jag tänkte använda är en 3G router med uttag för analog telefon där man kan koppla en extern ringsignal och då sätta ett tvilling kort i routern.

8. k0ck3n

k0ck3n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena,

Tyvärr har jag inte hittat någon tillfredsställande lösning, det enda som jag har kunnat komma på är antingen tvillingkort eller 3:s växel så att det ringer i en extra telefon, sen koppla den telefonen till en siren.

Men det blev ganska bökigt, och dyrt, så vi kör vidare på fast telefon än sålänge.

Bästa vore väll om någon med kunskap kunde göra en app som snappade upp att det börjar ringa, och sen skickar den signalen till en dator och sen finns där ett program som startar siren eller en musikfil som går genom högtalarna, kanske finns någon som är hugad?

9. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Så, ok, ni ska ha en telefon på ett ställe som samtalet ska gå till i alla fall?

Kan ni inte ha denna i en docka? Se till att skaffa en dockbar lur.
    På verkstäder lyssnar man i regel på musik. Gärna en FM-radio.
    Bra, skaffa då en mobil som sitter i sin docka med 3,5mm mot stereon ikopplad.
    När det ringer avbryts fmradion och musiken stängs av och ringsignalen hörs i högtalarna?

Går inte det?

Med ett extra abbonemang som det simultant ringer i kan lösa problemet.
    Det lät dock inte så intressant förstod jag..

// A

10. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Var väl jäkligt bra pris?
    Ni sparar väl ~140:-/mån bara på att skippa fast telefoni?

Last edited: 17 jan 2013