Extremt irriterad på mobilens kontaktlista

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av roglman, 21 feb 2010.

1. roglman

roglman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För det första står alla kontakter som:

Andersson;Jens
    Persson;Fredrik

Hur ändrar man detta utan att behöva ändra alla för hand?

En sak till.. Jag har lagt in att min flickvän har numret 0701234567 i kontaktlistan. När hon ringer står det 46701234567. Det står alltså inte hennes namn. Borde inte en så smart telefon som Nexus One förstå att det är samma nummer?

Samma sak med sms. Får sms från hon: 46701234567 "Hej". Jag lägger till det numret i kontaktlistan så att både 46701234567 och 070-numret är connectad till samma person. Då när jag svarar på hennes sms, går inte smset fram. Det dras pengar, men hon får inget sms eftersom 46701234567 verkar inte ta emot sms? Jag fattar ingenting.

Hur ändrar man detta? Måste jag varje gång jag får sms från henne, skapa nytt sms och skriva in 0701234567 istället för att direkt svara på hennes 46701234567, för att 46701234567 verkar inte nå henne?

Har ni haft samma problem eller är jag den enda här på Swedroid som måste stå ut med detta :( Oerhört tacksam för svar!

Last edited: 21 feb 2010
  2. Merdon

Merdon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hade liknande problem tidigare, Skrev bara +46701234567 så funkade det funkade för mig.

3. roglman

roglman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så du menar att man måste ändra på varje kontakt? Använde du någon app för att fixa?

4. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Gå in på ditt GMail-konto på datorn så kan du uppdatera dina kontakter därifrån. De synkas sen över till telefonen. Så gör iallafall jag det.

5. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag hade mina kontakter synace från google till min iphone förut. Nu när jag bytte till N1 så syncas exakt samma kontakter likabra :) Dvs inga som helst av de problemen du beskriver. Allt ser rätt ut. Sedan så sitter man ju inte i telefonen och redigerar kontakter för det är omständigt. Bättre att gå in på http://www.google.com/contacts

6. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 490

MINA ENHETER

Tragiska är att google inte har separata fält för för och efternamn.. Men jänkarnas kontakter är väl Joe, Bob etc... ;)

7. Putte

Putte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag upplever inte alls de problemen ni skriver. Har provat att byta från 0702 till +46702 också men mobilen kopplar ihop numren helt utan problem. Googles avsaknad av separat fält för efternamn löser sig också när kontakterna syncas till mobilen. Det första namnet hamnar i förnamnsfältet på mobilen och det sista i efternamnsfältet. Allt är logiskt, bra och precis som jag vill ha det :)

EDIT: Såg att det inte gällde +46. Gick lite snabbt i läsningen där.

8. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har inga problem... fungerar perfekt.

9. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Ett par saker...
    ...om numret presenteras som "4670..." och inte som "+4670..." så ligger problemet hos din operatör som skickar fel nummer till telefonen. kommer "4670..." så kan telefonen inte räkna ut att det är samma nummer eftersom den tror att det är ett vanligt nummer som börjar på "4670".

Sedan ett tips:
    Exportera dina kontakter från Google till en csv-fil. Importera denna in i Excel (med ";" som en extra separator mellan olika fält). Kasta om förnamns och efternamnskolumnerna och kombinera dem in i samma kolumn efter detta. Exportera ut till csv-formatet igen och importera till Gmail igen. Klart! Nu är det inte riktigt så enkelt som det verkar då det verkar strula en del ibland...
    ...du kan behöva prova ett par gånger med olika inställningar innan det fungerar...

10. Knasen

Knasen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har mina kontakter fint ordnade i telefonen, hur syncar jag över dem till google-contacts? Har aktiverat att allt ska synkroniseras under Googleinställningarna telefonen. Har en tattoo men är väl samma med den som med alla andra androidlurar?

11. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Då borde de redan vara syncade. Annars kan du prova att slå av "sync-bocken", dvs "V", och sedan aktivera den igen då skall syncen gå igång direkt...

12. Putte

Putte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det ska syncas automatiskt i så fall. Logga in på ditt gmailkonto på datorn och kolla på kontakter om de inte ligger där.

EDIT: Pucktvåa

13. Knasen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

De vägrar läggas in. Helt tomt i google kontakter när jag loggar in på igoogle. :ehm:

14. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Är kontakterna google kontakter eller phone kontakter?

Om dem är phone kontakter så måste du exportera dem och sen lägga in dem i google kontakter. titta på mina tidigare inlägg i andra trådar.

15. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Vilken telefon importerade du kontakterna ifrån innan och på vilket sätt? Är möjligt att det går att lösa genom att exportera dem från din gamla telefon på ett annat sätt.

16. Knasen

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jo de är phone kontakter. Importerade kontakterna via en outlookfil till google och då syncades de över till telefonen och varenda kontakt blev en dublett. en phonekontakt och en googlekontakt.
    Blir nog svårt det här när jag även använder outlook och har mina kontakter där.

17. JonCe

JonCe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du synkat med Facebook, och folk inte skriver sitt nummer korrekt där (t.ex. utan +), kan det bli knas. Kolla om det kan vara problemet.

18. Magnus

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

då gör du så att du tar bort alla kontakter i telefonen och syncar till google kontakter.

sen outlook finns väl så att man kan synca med google kontakter, tror jag.

http://knokio.com/guide/sync-gmail-contacts-and-google-calendar-with-outlook/

http://www.daveswebsite.com/software/gsync/index.shtml

19. patroN

patroN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Lånar tråden då det känns rätt relevant.

Ska beställa min N1 vilken dag som helst nu, just nu sitter jag på en SE w595 dock. Hört att man kan kopiera kontakterna till minneskortet och därefter lägga in dom på google contacts från datorn.

Men hur gör man lite mer exakt?

20. Magnus

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Jag vet hur man gör.

man sparar som du säger ner kontakterna från SE telefonen till minneskortet.

Sen kopplar man in minneskortet till datorn, via telefonen eller kort läsare. sen in i mappalternativ och visar alla dolda filer för "filen" är dold i en dold mapp, sen går man in i google contacts och importerar den filen.

kan förklara bättre om det behövs.