Övrigt: Ezride - INOKIM & Regler

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av HultnBultn, 14 dec 2018.

  1. HultnBultn

    HultnBultn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Efter många dagar och nätters sökning på vad som är lagligt och vilka el-scootrar som kommer hålla bäst i längden.
    Har jag kommit fram till 2 alternativ och båda säljs på Hem | Ledande leverantör av elektriska sparkcyklar - eZRide
    Är det någon som har testat dessa två och vad tycker ni?

    INOKIM - QUICK3 Hero
    Räckvidd per laddning 20-30 km*
    Laddningstid 4-5 tim
    Topphastighet 20 km/h
    Vikt 16 kg
    Maxlast 120 kg
    Storlek hopfälld 108 cm x 25 cm x 37 cm
    Storlek uppfälld 108 cm x 47 cm x 115 cm
    Motor 250W/36V Brushless Hub motor
    Batteri Sanyo Li-Ion 36V 10,4 Ah
    Hjulstorlek 25,4 cm (10")
    Extra Smartphone App
    [​IMG]

    INOKIM - Light
    Räckvidd per laddning 20-25 km*
    Laddningstid 4-6 tim
    Topphastighet 20 km/h
    Vikt 13 kg
    Maxlast 100 kg
    Storlek hopfälld 95 cm x 36 cm x 25 cm
    Storlek uppfälld 108 cm x 46 cm x 105 cm
    Motor 250W/36V Brushless Hub motor
    Batteri Sanyo Li-Ion 36V 10,4 Ah
    Hjulstorlek 21,6 cm (8,5")
    [​IMG]

    Regler som bör följas
    Kanske har sagts i andra trådar men de svar jag har fått från transportstyrelsen och även från Ezrides ägare är att inga sparkcyklar idag är klassade som Moppe II eller EU-moppe då de saknar dokument såsom CoC, rätt besiktning för att vara laglig på Sveriges vägar. Därmed får man hålla sig till Cykel med elassistans lagar och hålla sig under 250w.
    För ett mer utförligt svar se svaret jag fick från transportstyrelsen nedanför:

    "Riksdagen och Regeringen reglerar genom lagar och förordningar grunderna i villkoren för fordons tekniska beskaffenhet och för trafik med fordon. Gemensamt i dessa lagar och förordningar finns beskrivningar för olika fordonskategorier enligt lag om vägtrafikdefinitioner (2001:559), se exempelvis cykel och moped. Respektive fordon ska sedan uppfylla gällande tekniska krav för just den kategorin för att få brukas i trafik. Mopeder ska vara typgodkända mot EU-gemensamma regelverk och varje moped ska ha ett intyg om överensstämmelse från tillverkaren (Certificate of Conformity, CoC) som intygar att den uppfyller dessa tekniska krav inom EU. Eldrivna cyklar som finns till försäljning omfattas exempelvis också av produktsäkerhetslagen och ska vara CE-märkta. Och så vidare.
    Så beroende på det enskilda fordonets förutsättningar och om det uppfyller de villkor som finns kan det kanske anses vara en godkänd cykel, moped, eller motorcykel eller något annat och då gäller de villkor för brukande etc. som för vilket annat fordon som helst i den kategorin. Mopeder måste ha en trafikförsäkring men inte cyklar, en cyklist under 15 år måste ha hjälm osv. Eller så kan det vara ett fordon som inte får användas i trafik över huvud taget, bara på inhägnat område eller tävlingsområde. Transportstyrelsen reglerar inte vad som är en juridiskt hållbar definition för inhägnat område utan det blir rättsväsendets sak, liksom att i första hand kontrollera och bedöma de fordon som rör sig i trafiken."
     
    Last edited: 14 dec 2018