Få bättre batteritid?

Diskussion i 'Blade' startad av Victory93, 1 augusti 2011.

1. Victory93

Victory93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en ZTE Blade och är väldigt nöjd med den förutom att jag tycker batteritiden är alldeles för dålig. Jag måste ladda den varje kväll eller morgon fast jag inte ens använder den speciellt mycket. Jag smsar runt 100 sms om dagen, men jag surfar inte mycket och lyssnar aldrig på musik i den. Jag brukar stänga av 3G-nätet och har ljusstyrkan på lägsta, men det hjälper inte. Stänger även av bluetooth, wifi och allt liknande när jag inte använder det, men det blir inte bättre för det. Hur kan jag få bättre batteritid? Om jag vet att jag ska vara borta en hel dag så brukar jag alltid ta med en gammal telefon i reserv för jag vet aldrig om batteriet håller. Det är irriterande. Finns det något jag kan göra? Någon som har tips?

Är jättetacksam för alla tips!

2. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Konstigt, jag har gör allting som du gör, dvs. skicka sms(kanske mer än hundra till och med) + lite mer såsom att lyssna på musik, och jag klarar mig cirka 50h.

Ladda ner Juice Defender och kör detta, det kanske hjälper.
    Testa också att omkalibrera batteriet? Vilken ROM kör du med? Original? Testa flasha in en ny och kolla om det hjälper. Det kanske trots allt är en dåligt skriven app som ligger och spökar.

/Saibot

3. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej 50 h tror jag aldrig att jag någonsin skulle kunna få ens! Jag har inte gjort så mycket ändringar i den utan kör med originalet. Vet inte riktigt hur man ska göra för att ändra och jag vill inte förstöra något annat, men att batteritiden är så här dålig irriterar mig verkligen. Vad menar du med att omkalibrera batteriet? Är det förresten bäst att ladda den när batteriet är helt slut eller kan man ladda den även om man har lite batteri kvar?

4. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Tog den ur laddaren imorse kl 10, nu är klockan 19:10 och jag har 93% kvar. Har skickat runt 30 SMS, tagit två bilder, surfat facebook och Swedroid i 20 minuter. Skärmen är på 20% ljusstyrka, är molnigt idag ;). Nu hittar jag ingen källa på det men har läst att batterisorten som sitter i Bladen mår inte bra av att laddas ur helt, så ladda den gärna innan den är tom. Kalibrera batteriet gör du genom att ladda fullt, sen dra ur laddaren, starta om, ladda fullt igen, efter det tar du bort en fil på telefonen som heter batterystats.bin vilket då tvingar den att "lära" sig om batteriet på nytt. Om din sådan fil har blivit keiko kan det hända allt möjligt med batteritiden, men sällan till det bättre ;). Vill du inte rota runt i filsystemet så kan du ladda ner en app från market som heter Batterycalibration så gör den det åt dig. Testa även JuiceDefender som nämndes här ovan, finns gratisversioner så du slipper betala innan du vet om det är något för dig.

qviz gillar detta.
  5. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Blir grymt avundsjuk på din batteritid! Men tack, ska testa det du nämnt och hoppas på att det hjälper. Jag såg på blocket att det fanns batteri till blade som påstods räcka, jag tror det var 30 % längre än original, är det något som kan funka?

6. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Fanns det någon mer info om det batteriet? Dock, hade jag varit du hade jag nog börjat i andra änden och försökt tagit reda på vad som suger ur ditt batteri först. Vilken ROM kör du?

7. Xedious

Xedious Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Min har varit uppe i 73 timmar nu med 33% kvar :) Helt ok

8. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej det fanns tyvärr ingen mer info om det, men det kanske skulle vara värt att testa. Om inte annnat så är det ju alltid bra att ha ett extra batteri. Okej det kan vara smart, men jag är alltid noga med att gå in på aktivitetshanteraren och stänga av program som inte används, så jag förstår inte riktigt hur det kan ta slut så snabbt. Det måste nästan ha varit dåligt redan när jag köpte den för cirka två månader sedan, fast det låter ju konstigt eftersom jag beställde den helt ny från Comviq. Jag har inte installerat någon speciell ROM utan kör med originalet bara. Är det bra eller borde jag byta till något annat?

9. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter väldigt bra ju! Använder du den mycket?

10. Viitamin

Viitamin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ladda ner Advanced Task Killer som du dödar apparna som är på, borde hjälpa lite.

11. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nej & åter nej. Döda inte appar!

Sånt höll jag på med för ett par år sen med Android 1.6, fanns ett visst behov då ;)

Appar som ligger vilande i bakgrunden drar inte ström, det som drar ström är appar i förgrund samt synkning av alla de slag. Man kan, även om det är sällsynt idag, råka ut för felskrivna appar som håller luren vaken & därmed drar ström. Var länge sen jag råkade ut för en sådan men om man gör det så avinstallerar man den.

Att döda appar stör Android & leder i längden till problem.

Edit : Var försiktig med batteriwidgets, finns en del såna som slukar mycket ström.

Last edited: 3 augusti 2011
  12. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej ja jag har hört att det inte ska vara bra att använda taskkillers, så kommer jag inte prova tror jag. Jag laddade ner en väderwidget för ett tag sen som är på startskärmen, kan det vara den som slukar ström? Kommer dock inte ihåg exakt hur batteriet var innan jag laddade ner den, men det var ju inte särskilt mycket bättre iallafall.

13. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Sover telefonen som den skall? Om du släcker skärmen med power-knappen och sen väntar en stund, kan du nu väcka den med t.ex meny eller home? Under settings, about phone, battery use, någon app här som har en hög procent fast du inte använt den appen?

Last edited: 3 augusti 2011
  14. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror att den sover som den ska. Jag kan väcka den med alla tre knapparna och power-knappen. Är det korrekt?

15. Gryph

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Nej, sover den ordentligt så kan man bara väcka med power. Se till att du väntar en stund före du provar, en 10 sekunder eller så. Om du fortfarande kan väcka med meny och home så har du någonting som inte låter den sova ordentligt.

16. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej de enda värdena som var höga var att telefonen varit aktiv och viloläget. Sedan stod det 7 % på ljusstyrkan och 2 % Androidsystemet.

17. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej sorry, det var jag som var lite snabb med att prova, men provade nu igen och då gick det faktiskt inte att väcka den med någon annan knapp än power, så det verkar ju vara bra. Dock gick den att väcka med alla knappar när den laddades.

18. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Vet inte hur du kan kolla hur mycket tid din Blade varit vaken sen du startade om den, kanske nån Bladeägare vet?

Leta i inställningarna & se om du hittar den infon. I princip så ska den vakna tiden enbart vara när du har skärmen tänd, om du har mer vakentid så är det nån app som håller luren vaken.

Om du hittar nån tid som visar hur länge sen du startade om samt en tid som visar vakentid, kan benämnas på många sätt typ uptime eller som på min HTC aktiveringstid, så kan du notera aktiveringstiden & släcka skärmen. Låt den vara släckt i tio minuter & tänd den.

Nu ska aktiveringstiden max ha ökat med 10-20 sekunder, om den har ökat med tio minuter så har du en app som håller telefonen vaken.

19. Gryph

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Det kan man se i spare parts, battery history, other usage. Här finns 2 värden, running och screen on. De skall vara ganska likadana värden. Skiljer sig 0.1% på min hero.

20. Victory93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag provade det och det var ju ett väldigt smart test, fast det är något som inte stämmer ändå för min tid ökade lika mycket fast jag hade den sovande :/