Få bort faceid utan ansikte

Diskussion i 'iPhone 11-serien' startad av Jonaslatt, 21 apr 2025 kl 10:52.

1. Jonaslatt

Jonaslatt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Köpte en telefon iphone till dottern.
    Jag har aldrig haft en iphone. Och kan inget om dessa.

Ägaren starta telefonen jag fick hans 6 siffriga kod. Han hade inte raderat den.

Nu efter en vecka ska jag återställa allt då dottern fyller år.
    Då är det ikryssad på stuldskydd face id. Och jag kommer inte förbi detta då jag inte är rätt face. Jag kan låsa upp telefon för jag har koden. Men kan inte installera om något.

Kan jag komma förbi detta på något sätt?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Personen kopplade nog aldrig bort telefonen från sitt Apple-konto. Han behöver avaktivera den kopplingen, och sedan borde du kunna återställa igen utan att bli besvärad av att telefonen är ansluten till ett annat iCloud-konto.

I det här fallet vore det kanske enklast om du bad personen gå till icloud.com/find för att välja telefonen/kontot och sedan "Ta bort från konto": Hitta en enhet i Hitta enheter på iCloud.com

Alternativet kan man logga in på icloud-kontot på telefonen (Inställningar → [namnet högst upp] → Skrolla ner → Logga ut), men det blir ju klurigare om du inte har personen på plats.

Kristy och jnsson gillar detta.
  3. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 082
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Enklaste och snabbaste sättet är att du möter upp säljaren på hans hemadress för att deaktivera Stöldskydd och sen logga ut den från Hitta min iPhone + iCloud. Sen kan den återställas (gör även det när säljaren är på plats).

Att sälja en iPhone med Stöldskyddet aktiverat är en mycket dålig idé då det är en ganska hård nedlåsning för att skydda telefonen från tjuvar. Om du t.ex. möter upp säljaren på en adress som inte är förknippad till användaren så är det 60 minuter "cool down" innan stöldskyddet kan deaktiveras. Ni måste alltså vänta en timme om ni möts upp på en annan plats än de som iPhone anser är "betrodda" för kontoägaren som är inloggad på telefonen.

Sammanfattad TODO-list för att återställa telefonen:

Metod A:

1) Möt upp säljaren på hemadressen
    2) Säljaren deaktiverar stöldskydd vilket bör gå direkt om ni är på en betrodd plats
    3) Säljaren deaktiverar Hitta min iPhone och loggar ut från iCloud
    4) Säljaren kan göra en "Radera inställningar och innehåll" för att tömma telefonen helt

Metod B:

1) Säljaren skickar sitt iCloud-lösenord till dig
    2) Du gör steg 2 vilket nu kommer ta 60 minuter då du ej befinner dig på en betrodd plats
    3) Du gör steg 3-4 när stöldskyddet är deaktiverat

Metod C

1) Möt upp säljaren på annan plats än betrodd
    2) Gör steg 2-4 från Metod A. Kallprata med säljaren i 60 minuter medans stöldskyddet deaktiveras.

Lycka till :)

Rospigg, KTM, Kristy och 1 annan gillar detta.
  4. Jonaslatt

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Tack för snabba svar.
    Men han kan inte göra något hemifrån sig som löser mitt problem här?
    Bor en bit bort tyvärr.
    Vill veta möjligheter innan jag ringer honom. Kan som sagt inget om iPhone och aldrig vart inne på icloud.

Just nu känns lättast att ha skickar sin icloud inlogg till mig. Men vart går jag in då? Nätet eller på telefonen? Kommer jag förbi face inlogget då?

5. Jonaslatt

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Dubbelfråga. Han kan inte göra detta hemifrån sig? Eller måste man ha telefon samtidigt som icloud?

6. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 082
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Det enda sättet är att han lämnar ut sitt iCloud-lösenord till dig. Du kan då gå till Säkerhet och integritet i inställningar och deaktivera stöldskyddet. Det kommer ta 60 minuter då du inte befinner dig på en plats som telefonen känner igen som betrodd. När stöldskyddet är av kan du använda hans iCloud-lösenord för att stänga av "Hitta min iPhone" och logga ut från iCloud. Sen kan du återställa den.

Det finns inget sätt som han kan deaktivera stöldskyddet utan att lämna ut sitt lösenord till dig vad jag vet. Förutom att ni ses då.

Kristy och bernard gillar detta.
  7. Jonaslatt

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Nu har jag hans inloggning till icloud.
    Men blir inte klok.

Men hur gör jag nu.
    Jag kan inte klocka ur stöldsaken på telefon.
    För då behövs face id.
    20250421_172403.jpg
    20250421_173157.jpg

8. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 082
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Det var det värsta. Verkar som att Apple ID inte räcker utan du behöver hans ansikte också. Men det var väl värt ett försök.

Det enda som återstår då är att ni måste mötas upp igen. Finns ingen väg runt det tyvärr.

9. Jonaslatt

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Om jag tar bort telefon i icloud. Hjälper mig inget?

Hitta detta på nätet. Värt att prova?
    Här är vad du behöver:

• Åtkomst till det Apple-ID som är kopplat till telefonen.
    Steg att följa:

1. På låsskärmen, ange fel lösenord 10 gånger (eller fler) tills telefonen visar "iPhone otillgänglig ix minuter".

2. Tryck på texten längst ned till höger som säger något liknande "Radera data" eller "Glömt lösenord".

3. Logga in med ditt Apple-ID, så får du möjlighet att Återställa, Radera (men behåll eSIM) eller Radera (med eSIM).

4. Telefonen visar ett meddelande som "Du måste vänta x minuter innan telefonen är tillgänglig". Klicka på Avbryt längst ned till höger.

5. Telefonen börjar radera/återställa.

6. Efter återställningen visar telefonen ett meddelande som "Låst till användare" med ditt Apple-ID.

7. Logga in med ditt Apple-ID för att låsa upp telefonen.

8. Du bör då kunna ställa in telefonen som ny och lägga till ett Face ID.

10. Jonaslatt

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Verkar som det löste sig. Gick in i icloud och valde radera telefon. Efter detta fick jag upp ange den senaste koden. Och koden kunde jag ju. Så efter detta hoppa den igång.

Tack alla.

Rospigg, Kristy, bernard och 2 andra gillar detta.