Få bort skrivskyddet på extern SD card JP3?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av svendolph, 14 aug 2010.

1. svendolph

svendolph Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur får man bort det förbaskade skrivskyddet på: extern SD card?
    --------- Nästan löst, fast väldig konstig väg att gå--------

Jag köpte sandisk ultra 16 gb minnet. Jag skulle föra över podradio avsnitt från: http://www.google.com/reader/view/feed/http://spelradion.libsyn.com/rss/
    jag laddat ner från datorn men det går inte pga skrivskyddet. Varför blir externa SD skrivskyddat och hur tar man bort det?

Jag har rootad JP3 och skulle var väldigt tacksam om någon kunde svara på detta!

Last edited: 15 aug 2010
  2. qwas00

qwas00 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Via datorn eller från mobilen? Eller båda två?

3. svendolph

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Spelar ingen roll om det är .via datorn eller telefonen. Fast kanske smidigast genom telefonens gränssnitt.

chmod 777 (read access, write access och kanske execute access) är väll det jag vill göra med vissa mappar jag skapat själv. Jag har försökt från terminal på daton skriva sudo chmod -R o+w /sökvägen till mappen på minneskortet.

Det inbyggda minneskortet har jag ingen access att ens titta på genom Uuntu.

Last edited: 14 aug 2010
  4. qwas00

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Installera Root Explorer och tryck på R/W högst upp. Tror den monteras som r/w isf.

Du kan bläddra fram till den mappen du vill montera.

5. svendolph

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack!

Fast Root Explorer gick inte installera men jag plockade över filen med ftp och FileExpert som server.

EDIT

På andra nerladdningsförsöket fik jag Root Explorer att installeras :)
    På SD kortet fick man bocka i skrivrättigheter (Wright) under "Other" annars var resten redan bockat. Då ska vi se om man nu kan ladda ner direkt från datorn till sd kortet. Återkommer.

Nop, jag får:
    Jag får tills vidare ta den omständliga vägen att först ladda ner på datorn och sedan ftp till minneskortet vilket känns som man är mycket låst.

Last edited: 14 aug 2010
  6. Theez

Theez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Info:
    Nova launcher prime
    Testat att kolla spärren på själva kortet på ena sidan av den? Finns en lock-knapp som man drar ner för att låsa kortet..

7. svendolph

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men då hade jag ju inte kunnat skapa mappar i telefonens gränssnitt, och även kopierat filer från interna till externa - men tack ändå för alla förslag är hjärtligt välkomna. Vill kunna lägga in filer på kortet utan KIES (Windows) eller FTP.

8. svendolph

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Heheh, folk klagar på Iphones inlåsning
    men Samsung låser ju en till Windows/MAC och KIES.
    doid

Nej, jag vet faktiskt inte vad Apple låser in sina användare i men detta med externa sd kort och Samsung (eller Android) tar bara kraft och tid från mig. Jag är helt slut nu.

Backade tillbaka till 2.1 med "I9000XWJM5" från JP3 (Android 2.2). Sedan rootade jag med hjälp av Androidos förträffliga guide.

Jag har några GB musik på externa SD kortet. Speciellt utvalt från min samling. Men kortet kunde alls inte läsas med JM5. Jag tog ur kortet och satte i det i datorn med Ubuntu. Kopierade till datorn och satte i sd kortet i telefonen igen. Avmonterade och formaterade. In med kortet och in med låtarna igen.

Telefonen kunde inte se dem. Jag fick åter sätta i kortet, ta det till min Windows speldator som jag har lusat ner med KIES. Satt i kortet i den datorn, kopierade till hårddisk, in med kortet i telefonen och unmontade + formaterade igen. Kopplade telefonen till datorn och startade KIES för att föra över låtarna igen till det externa kortet. Phuu!

Jag vet inte hur det gått för det tar tid med KIES. Återkommer om det lyckas.

En sak har jag lärt mig, Linux och denna Android-telefon men Linuxkärna lirar inte ihop utan stora kunskaper. Och jag är inte bitter, bara sur på att slösa tid. En lösning är dock att använda ftp men det är en långsam lösning för stora datamängder.

9. svendolph

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej det gick inte :)

Inte heller visas mappar jag skapar i telefonen i KIES eller Mappar jag skapar med KIES i telefonen.

10. qwas00

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nej precis, det vet du inte. iTunes är bara en liten del i det fängelse iPhonen är inlåst i..

För övrigt är man inte låst till kies, det är mer ett tillval som man kan (valfritt!) använda sig av. Nu vet jag förvisso inte så mycket om hur man använder ubuntu, men om du har på usb debugging är det bara att dra ner rullgardinen och trycka på usb ansluten och sedan montera så borde den dyka upp i datorn. Testa ominstallera drivrutinerna också. En klassisk lösning..

11. svendolph

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Största problemet är ju att om jag i Windows drar filer till kortet (usb eller med kortläsaren) ser inte telefonen filerna i "Mina filer"l eller musikspelaren. Inte ens när jag drog över dem med KIES. Testade att skapa en mapp med telefonen och den ser inte datorn.

usb debugging får inte Ubuntu att varken skriva eller läsa kortet fast telefonens två kort blir monterat.
    Det kan också vara någon FW JP3 (2,2 ) ställer till med. Den är ju inte för allmänheten så kanske jag får skylla mig själv. Men blir trött ändå. Jag ska testa ett annat långsammare sd-kort och se om det ger samma fenomen.

12. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det låter nästan som att du har ett skadat sd-kort. För jag har inga problem att koppla telefonen till min dator (MacBook Pro) och dra över låtar. Sen avmontera dom tillkomna enheterna från datorn. Sen dra ur sladden. Så hittar min Galaxy S filerna direkt när den gjort mediasökningen.

13. qwas00

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag använder också JP3 och för mig fungerar det klockrent att kopiera filer. Eftersom att Odin uppenbarligen fungerar borde det inte vara drivrtinerna det är fel på. När du beskriver det låter det som att du monterar kortet genom adb/liknande. Är det så? Det skulle också kunna vara fel på programvaran du använder. Testa att installera den jp3 jag länkar till i faq.

Eftersom att du har samma problem med både interna och externa korten så borde det inte vara fel på dom.

14. svendolph

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade den rootade JP3 du länkade till i faq. Tyvärr fungerade inte Tethering med någon av JP3. När jag backade JM5 kunde mobilen inte läsa det externa sd kortet. Vilken skillnad det är på mottagningen mellan JM5 och JP3. Märker att JM5 har mycket sämre. Beror kanske på Android 2.1 vs Android 2.2 ???

Jag har hela tiden fått in mina musik-filer men det är endast Musikspelaren som kan läsa dem. Varken MortPlayer, som jag alltid använder, eller "Mina filer". Inte heller Root Explorer ser några filer. Knasigt värre och har nog en lång natt framför mig.

Mappen media på sd kortet ser ut så här:
    Premmission: rwxrwxr-x
    Ovner: system
    Group: sdcard_rw

15. svendolph

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mycket skumt:
    Lägger jag först in mapparna "PodCast" och musikmappen "Media" i mappen media på telfonen i KIES, och sedan, i telefonens gränssnitt, flyttar dem till 16 GB sd kortet visas de äntligen i både MortPlayer och "Mina filer".

Men vad omständligt och tidskrävande. Ingen som har en hint vad som kan vara fel?
    Är det JP3 som ställde till det?

Dock - slutet gott, så jag kan ta och gå och lägga mig.

16. simon

simon Banned - Scammer Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Funkar inte en remount med rw?

17. svendolph

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det har jag men bara högra knappen går att trycka på. Permission går heller inte ändra till wright.