Få bort t.ex japanskt tangentbord i Indatametod

Diskussion i 'Frågor och support' startad av 2444ever, 25 nov 2010.

1. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    hmm... vet inte om det är specifikt X10 eller allmänt för android, chansar på det senare.
    Jag har installerat några stycken olika tangentbord, dessa kan man slå på/av. De lägger sig ju också sist i listan i "Indatametod" (om de är påslagna). Mitt problem är när jag skall skriva något och då vill byta tangentbord, att om jag valt någon tillagd tidigare t.ex. SlideIT så visas ju den direkt när man vill byta, jag måste då scrolla upp till standard (om jag vill ha den igen) förbi alla de här japanska och kinesiska. Nästa gång jag vill testa något annat nerladdat måste jag scrolla ner och förbi dom där igen - jobbigt :)

Jag stör mig på detta faktiskt, någon som vet om man kan få bort dom från Indatametod-listan? De går ju inte att slå på/av i inställningarna.
    Känns som att dom borde ha "slå på/av", tror ju inte att jag kommer att använda dom så där väldigt mycket :ehm:
    (kanske bara förinstallerade i SEs?)
    Och jag vill inte roota eller något sånt om nu det skulle behövas.

2. rtardart

rtardart Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vilket av de där tangentborden är det som listar kinesiska och japanska separat? Jag har kört Swype, 8pen, slideit och nåt mer men aldrig sett några sådana.
    Har du alltid haft dom där även innan du började experimentera med andra tangentbord för då tror jag det är Xserien-specifikt.

Så vitt jag ser det får du lära dig japanska eller kinesiska. Kommer säkert vara bra att ha i framtiden även utan din nuvarande telefon :) Nåt att kämpa för. Att ha nytta av det kinesiska tangentbordet.

3. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Om du går till Inställningar -> Språk och tangentbord. Vilka tangentbord listas då? Innan jag laddade hem något så fanns det Standardinmatning, Chinese keyboard, Androids tangentbord, Koreanskt tangentbord och Japanskt tangentbord, dessa kan man klicka på o ändra inställningar, men INTE bocka i/av att de skall visas i indatametod-listan efter långtryck i text-fält. Det kan man med egeninstallerade tangentbord.
    Antagligen Sonny E som lagt in dessa som förinstallerade tangentbord då om du inte ser dom. En stor miss då att man inte kan bocka av dom då.

Ok. Kinesiska skall man kanske ändå lära sig, 1 miljard (?) mänskor kan ju inte ha fel, japanska, nja, kanske, skulle kännas fräckt o beställa sushi på japanska, men koreanska? då börjar det ta emot :)

Vilka tangentbord hade du innan du installerade något eget?

4. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    bumpar denna lite lätt.
    Visst, jag kan leva med det, men väldigt irriterande

(Detta kanske är ett SE-problem).

5. linap

linap Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har Chinese keybord på min x10. Någon som vet hur/om man kan få tillbaka? Måttligt less nu. Ingen verkar veta hur man gör?
    Som ni säger, under spåk och tangentbord så listas olika tangentbord upp, men man kan inte välja dom?

6. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 472
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Det är förinstallerade tangentbord och går endast att ta bort om du har rootat din telefon.

Du klickar och håller inne me fingret på nåt fält som du kan skriva i, sen väljer du "indatametod"

7. linap

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag gör det så kommer endast Chinese keyboard upp och olika kinesiska metoder..

8. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Tack då vet jag.
    Tycker det är lite B att man inte kan slå av dom som man kan med tangentbord man själv installerat.

Tror inte du förstod @rodak. Du ska klicka på något indatafält, t.ex. där du skriver SMS, när du fått upp tangentbordet så gör "långtryck" i inmatningsfältet, alltså klicka och håll kvar tills du får ett val, klicka där på indatametod, sedan i listan med tangentbord skall du välja t.ex. standardinmatning.

9. linap

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Näe, förstod nog inte riktigt.. Gör det fortfarande inte.
    Om jag gör ett långtryck i det vita fältet där texten hamnar när man skriver, så händer det ingenting. Gör jag ett långtryck på inställningar när tangentbordet är uppe, (den lilla skiftnyckeln) så kommer endast chinese keybord upp (man kan ej välja till androids eller andra keyboards) och där inne finns det chinese input method och english input method..
    Alla jag pratat med, visat telefonen för vet ej hur man får tillbaka.
    Hade tänkt återställa telefonen (har säkerhetskopierat), men nu hittar jag inte ens vart man gör det.. :/

10. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    när tangentbordet är uppe, långtryck i textfältet

tusenkonstnar gillar detta.
  11. tusenkonstnar

tusenkonstnar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Vill rikta ett stort tack till inlägg 10 här som löste även mitt problem (samma problem men i XPeria Active)