Få "headset buttons" att bara fungera för program i förgrunden.

Diskussion i 'Allmänt' startad av g0x, 27 aug 2009.

1. g0x

g0x Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Både aCast, Tunewiki och meridian har möjlighet att styra ljudet med knapparna på hörlurar/headset. Jag använder alla tre programmen ibland.

Frågan är hur man ska kunna kontrollera bara det programmet som är "aktivt" just för tillfället. Om jag exempelvis vill pausa acast så leder det bara till att Meridian går igång. Att varje gång stänga av headsetfunktionen i varje program blir för mkt jobb och är inte aktuellt.

alt 1 finns det nån tilläggsapp som gör att bara programmet "längst fram" lyssnar på knappkommandon ?

alt 2. finns det ett bra musikprogram (meridian) som även har rssfeed-funktion (som acast) ?

2. g0x

g0x Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det ingen som har problem med detta? Eller som hittat en bra lösning som inte innebär att ändra inställningar i programmen hela tiden.

Senast igår när jag lyssnade på p3 i acast och skulle ta ett samtal så fick jag en dos Slayer i örat från meridian.

3. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Som jag uppfattat det har många fått problem av det här slaget just pga TuneWiki, efter avinstallation av det så har kontrollerna fungerat som de ska och bara styrt aktuellt program. Vet inte om det faktiskt är TuneWiki som är orsaken till problemet, verkar även som en del med Hero har samma problem och jag vet inte om de haft TuneWiki installerat ens. På min Magic har jag hursomhelst inte stött på problemet, kontrollerna styr t.ex. spotify när jag har det igång och den inbyggda musikspelaren om jag har den igång osv. Jag har dock heller inte TuneWiki installerat.

4. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Problemet finns hos ett flertal program.

Meridian tar hos mig totalt över kontrollerna även om jag kör Gmote. Då är inte ens Meridian aktivt, man jag har iofs widgeten igång...

Hur skall förresten hörlurarna kunna kopplas till rätt program om man har flera widgetar som kontrollerar ljud (låt oss anta att jag vill ha gmote i förgrunden och dessutom har en SR-widget för radio och meridian för lyssning från DS-kortet)?

Det skulle nog behövas ett bibliotek (service?) som alla ljudapplikationer registrerar till så att den som användes sist hela tiden har ägarskapet...
    ...fast det skulle kanske gå att göra genom övervakning av senast aktiverade program i alla fall - så g0x idé kanske fungerar ändå...
    ...programmerare på swedroid - attackera uppgiften! ;-)