Få igång Andnav 2 riktigt

Diskussion i 'Allmänt' startad av milky81, 13 jul 2010.

1. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 533
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Hej.

Jag skulle vilja ha igång Andnav2 och har gått hyffsat men inte hela vägen. Jag kan få upp karta och var jag är för någonstans och jag kan manuellt trycka på kartan dit jag ska. Problemen jag inte lyckats lösa:

1. Jag har tankat ner svenska kartor från Openstreetmap till minneskortet men det verkar bara vara ner till en viss zoom, sedan försöker den ladda ner kartorna om jag zoomar mer. Går det att tanka hem fullständiga kartor någonstans?

2. När jag försöker söka på svenska adresser för navigation fungerar detta bara ibland, det verkar bero på vilken adress man väljer. Har provat utan å,ä och ö i adresser men hjälper ej (det går ibland med adresser som har å, ä, ö).

Någon som har lite tips och trix hur ni gör? Det kanske inte går att lösa men ni kanske har några tips på hur man lättare använder andnav2?¨

MVH Milky

2. milky81

Mottagna gillanden:
    1 533
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Hittade en sida via Andnav2 hemsidan där man kan planera sina rutter online och sedan spara över i xml-fil till telefonen. Sen kan man ladda dessa rutter i Andnav i telefonen utan att använda datatrafik. Dock så går det inte att söka på alla svenska adresser här heller. Det verkar som att alla adresser inte finns med i deras databas helt enkelt. Då kan man klicka manuellt på kartan i fönstret vart man börjar och vart man ska istället. Det är nog den bästa lösningen vad gäller gratis navigationsprogram som jag hittat i alla fall.
    http://www.openrouteservice.org/

Vad gäller mer detaljerade kartor har jag inte hittat någon lösning. Det går bara till en viss zoom-nivå sen står det downloading. Har jag då datatrafik avstängt så dyker det aldrig upp nån karta. Detta är ju dumt då det oftast är när man väl börjar närma sig målet och vill zooma in som man har störst användning av en GPS. Inga tips, någon?

Mvh Milky

3. aka_hasse

aka_hasse Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har oxå testat Andnav2 men tyckte inte att det var speciellt enkelt att få den att lira. Det som var mest störande, var att den ofta inte hittade adressen (och då provade jag även att byta map-renderer till google maps(om det nu har ngn betydelse)), men om jag valde att söka adress via kontakterna, så var den dead-on, ja fram till dörr. Annars kunde jag oftast bara få navigering till gata, inte gatnr. Och så senil att jag inte hittar hem till dom jag har i min kontaktbok, det har jag inte blivit än. :) Så jag får väl leta mej efter en annan "navigator" vid tillfälle. Kul att prova dock.

4. my05

my05 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Förmodligen samma som Milky tipsade om här innan, men när jag höll på att fippla med AndNav (på min gamla Dream) så fanns det ett program där man kunde markera ett område på kartan (t.ex Stockholm eller hela Sverige), välja zoom-nivå som max och sedan fick datorn stå och tugga på och extrahera de tiles som omfattades av detta (vilket kunde ta ett dygn i värsta fall om ett stort område skulle tas ner). Detta lades med sin fulla struktur ner på sd-kortet och AndNav hittade sedan sakerna lokalt utan datatrafik.

Med det sagt så hade jag samma problem adresser som inte existerade (?) vilket gjorde att jag struntade i hela AndNav och körde Nav4All och sedemera CoPilot istället.

M v h

Danne

5. milky81

Mottagna gillanden:
    1 533
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    @aka_hasse: Precis, den fungerar alltid när man väljer navigate to contact, konstigt :)

@my05: har kollat lite mer på deras kartor och det är flera svenska mindre orter som inte är utsatta på kartan och en del mindre vägar.

Har nu hittat den lösning som fungerar bäst för mig men som inte är ultimat. Jag provade att köra Google Navigation Brut. Detta gör att man kan använda googles egna navigator även här i Sverige. Den använder text-to-speech så det låter inte så göttans när rösten snackar men det fungerar. Den andra stora nackdelen är att den tankar kartor hela tiden när man kör. Det fungerar faktiskt även om den bara har GPRS-uppkoppling så länge man inte behöver zooma in och ut för mycket då den måste tanka en ny karta vid varje zoom-level. Det här sättet tar ju tyvärr en del datatrafik.

Googla "google brut" så hittar man .apk filen i forumet på första träffen.

Slutsats: Jag kör med Googles egna navigator, det får kosta lite datatrafik då det ändå är den som fungerar bäst.

Mvh Milky

6. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Google brut har funktionen "save tiles to SD-card" vilket är behändigt när man vill spara på datatrafiken. Innan jag drog utomlands körde jag runt i städer med wifi och sparade ner skiten :)

7. milky81

Mottagna gillanden:
    1 533
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Aha! Awesome, det måste jag ju prova på en gång :)