Få nytt kvitto om en vara är köpt i ett annat land?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 15 jun 2013.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Hej. Sålde nyss en mobil och personen frågade hur det blir med kvitto, och jag sade att jag ska försöka se på det. Mobilen i fråga köptes på Elgiganten i Finland (Gigantti) och jag fick då ett vanligt butikskvitto som bläcktes försvinner på väldigt fort.

Jag ringde kundsupport på Elgiganten i Sverige och fick till svar att de inte har tillgång till det, men stämmer verkligen det? Det är ju samma koncern. Jag fick svaret att det kan gå om jag tar med ett kontoutdrag till en av deras fysiska butiker i Sverige och att det kan funka.

Vad tror ni om det?

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Dom har tydligen ingen skyldighet att ordna en kopia på kvittot, däremot brukar dom flesta ordna det ändå eftersom en nöjd kund är en återkommande kund.

Men om du kan visa ett kontoutdrag på köpet borde det räcka för att få ett nytt kvitto.

3. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Kopiera eller scanna kvittot så har du en kopia.

4. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Har skrivit ut ett kontouttdrag nu. Får väl bege mig ner till Kalmar och dra in på elgiganten.

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag kommer faktiskt inte ihåg hur systemen ser ut men det jag är relativt säker på är att man får fram kvitton ifrån Sverige och inte hela koncernen. De på varuinlämnning/service/lagret kan iofs kanske söka lite längre bort så de hade jag gått till ifall det inte är massa kö. En säljare kan antagligen inte hjälpa dig lika säkert om det inte går genom att bara söka på namnet varan är köpt i.

6. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Yes, jag fick ett kvitto skickat som pdf på min mail. Han sade att jag skulle få det på Måndag (idag, alltså) men jag fick det redan i Lördags när jag frågade om det på butiken i Kalmar. :D

Älskar fan Elgiganten alltså ^^

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Bra att veta för mig också. Skall jobba på Elgiganten under vissa veckor nu i sommar och vi har en del kunder som frågar just på det :)

Om du anger din e-mail när du handlar där nästa gång har du kvittot i telefonen sekunderna efter att du betalt. Man får ett nyhetsbrev som baserar sig på vad du köpt tidigare men det är bara att ta bort (det har jag gjort) men funktionen att ha alla kvitton i PDF-form i sin telefon är fan inte dumt!

Längtar tills att ICA och alla andra "vanliga" butiker har ett val som är "Vill du ha ett papperskvitto eller hellre skickat som PDF till din e-mail?".

8. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Skulle lätt ta kvitton på pdf då! Dels är det smidigare, och bra för miljön ^^

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta