Fabriksåterställa Hero + roota, några frågor!

Diskussion i 'Hero' startad av phant0m, 25 jul 2010.

1. phant0m

phant0m Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har haft min Hero i några månader och har nu börjat fiffla lite mer med den. Har läst runt lite och funderar på att roota den. Enda nackdelen vad jag kan komma fram till är att garantin ryker, och det är en risk jag får ta.

Har aldrig gjort några avancerade ändringar med telefonen tidigare, men för några dagar sedan installerade jag LauncherPro och har även uppdaterat till Plus-versionen. Angående denna har jag en fråga:

Då jag inte använder HTC Sense längre och kommer förmodligen aldrig att göra det igen, kan det då vara bra att avinstallera det? Om det bara ligger och skräpar i bakgrunden.

Nu till själva huvuddelen då!

Har sett lite olika guider om hur man rootar telefonen, men det verkar som om de flesta är "out of date", så att säga. Vad är det man ska använda? ROM:s osv? Vad är stabilast och funkar bäst?

Det jag vill få ut av telefonen är en helt ren telefon med ingen annan launcher än LaunchPro (om möjligt) och möjlighet att göra i princip vad jag vill med den, betalapps och liknande. Om jag återställer telefonen och rootar den, kommer jag då vara tvungen att köpa LaunchPro Plus igen? Det är egentligen en obetydlig kostnad men det vore helt klart smidigast!

Sammanfattning:

Jag vill återställa min Hero och roota den, för att sedan starta med endast en launcher, LauncherPro. Vad behöver jag? Har ni någon utmärkt guide på lager? Vilken ROM är snabbast och stabilast?

Blev ganska mycket text där, men jag hoppas ni förstår mig! :)

Ber om ursäkt om jag frågar efter något det redan finns bra svar på, men jag har sökt så gott jag kan och kom fram till att fråga här var det bästa jag kunde göra.

Tack på förhand!

2. phant0m

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har bestämt mig för att följa http://www.villainrom.co.uk/wiki/index.php?title=Installing_Custom_ROMs om hur jag går tillväga, och använda någon utav dessa ROM:s:

* FroydVillain http://www.villainrom.co.uk/wiki/index.php?title=FroydVillain

* FROYO_2.2_elelinux_v1.0 https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=16471

Ang. LauncherPro Plus och huruvida jag kommer behöva köpa nåt eller ej tror jag att jag har kommit fram till ett svar. Antar att jag använder samma kod som jag gjorde första gången, som man fick i ett mail efter att ha betalat.

Återkommer när jag har kommit en bit på vägen :)

3. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Lycka till, du kommer få en helt ny telefon när du rootat:)

Ang. garantin så råder det delade meningar om vad som händer med den. Förmodligen kan HTC eller andra hårdvarutillverkare voida garantin på hårdvaran bara för att man byter mjukvara, iaf inte i Europa. Jag är inte så insatt i garantirätt men jag tror dessutom att bevisbördan på vad som är tillverkningsfel och vad som är användarfel ligger på tillverkaren under första året. Man kan dessutom lägga in en original-rom innan man lämnar in den på reparation.

Att ge råd om vilken ROM du ska välja är som att ge råd om vilken bil du ska köpa. Det kommer alltid bli ett väldigt subjektivt råd så bäst är nog att läsa trådarna och bilda dig en uppfattning om vilken du vill ha. Om du är ute efter en så stabil ROM som möjligt så skulle jag nog råda dig att inte välja en FroYo-ROM. De är fortfarande i betastadiet. Välj istället en 2.1-ROM som är baserad på originalet. Jag använder elelinuxs ROM och är väldigt nöjd.

Vad som händer med Launcherpro plus är svårt att säga eftersom den inte är köpt på Market. Rimligen borde koden funka igen eller att du kan få en ny kod. Berätta gärna hur det gick när du testat. Det är nog fler som är intresserade av svaret.

4. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Kan bara tillägga att jag kör Launcher Pro på Elelinux Froyo rom.

5. phant0m

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gör det jag med nu, älskar det! Går så sjuuukt mycket snabbare än tidigare oxå. Kan verkligen rekommendera det :)