Fabriksåterställning - apps på SD väck? Mappar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nummerskivan, 12 apr 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har precis fabriksåterställt.

Innan dess flyttade jag alla appar jag kunde till SD för att de skulle vara kvar. Men det verkar de inte vara, om det inte hänt något nytt underligt.

Däremot är alla jäkla mappar kvar, som jag inte vet riktigt vilka jag kan ta väck eller ej (de försvinner ju inte ens om man avinstallerar program).

Så jag har nu tre frågor:
    1) Försvinner alltså även appar på SD när man fabriksåterställer?

2) Hur kan man formatera interna SD-kortet? Jag har petat runt en stund men ser ingen sådan funktion. Och måste det göras i samband med fabriksåterställning, eller går det att göra hur som helst (om man bara inser att appar och/eller inställningar går åt helvete)?

3) Finns det någon allmän info om vad som måste vara kvar bland mapparna, om man inte haft stenkoll och skrivit upp allt nytt för varje app man har installerat? Länk till någon tråd eller infosida mottages tacksamt :D Eller kanske räcker att man inte visar dolda filer/systemgrejer och tar bort resten (förutom det man fattar att man ska ha kvar)?

Jag har grejat med telefonen en stund innan jag upptäckte att inte bara media var kvar, utan alla mappar. Hade jag vetat innan, så hade jag gjort formatering först. Men jag har inte gjort så mycket än, så jag kan nog göra om'et. Jag ogillar starkt när filsystemen är nedsölade med mängder av mappar som man inte vet om man kan ta bort (naturligtvis tar jag bort det jag lätt inser vad det kommer från, eller om jag hittar filer inuti som jag fattar till vilket program de hör).

2. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

1. Har fabrikståterställt en gång, men kollade inte "SD-kortet". Enligt http://www.lockergnome.com/android/2010/12/05/android-phone-factory-reset/ rörs ingenting (normalt sett) på SD-kortet vid en Factory reset. När du låser upp bootloadern (om du nu ska göra det) försvinner dock allt, även på SD-kortet.
    Det sistnämnda är en säkerhetsåtgärd om man förlorar telefonen. Tjuven kan för att få åtkomst till telefonen låsa upp bootloadern, men då försvinner allt personligt.

2. På min Nexus S (vanilla android 2.3) har jag ett snabbt val att formatera SD-kortet under Settings --> Storage / Inställningar --> Lagring.
    Du måste absolut inte formatera SD-kortet i samband med factory reset.

3. SD-kortet blir bra jäkla rörigt när man pillat mer än en kvart med telefonen, sant. Bryr mig dock bara om typ tre mappar: media, downloads och dcim. Svårt att släppa kontrollbehovet, ja, men hellre det än ta bort mappar som faktiskt gör någonting. I media har jag full koll dock :) Downloads är ett jävla gytter, men så ska det ju vara. DCIM syncar jag då och då med Picasa.

Last edited: 14 apr 2011
  3. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Som någon skrev ovan; filerna på SD-kortet ligger normalt orörda vid fabriksåterställning. Dom apparna som installerats på SD-kortet kan jag dock tänka mig försvinner eftersom allt spår av dessa försvinner på OS-sidan (och därmed raderas dom)...

Att flytta en app till SD-kortet ska du nog inte se som att bränna ut en fil på en CD utan snarare som att installera den på en annan partition i din dator. (I.e. gör skillnad på att spara undan en apk-fil och att flytta en installerad app till SD-kortet). Rätta mig gärna om jag har fel...

4. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för era svar.

Jag tyckte att en del tillkomna mappar fanns kvar när jag fabriksåterställde, så då kanske det ändå är idé att formatera interna SD så man får rensat någon gång (före fabriksåterställning då).

Jag vill inte heller tappa kontrollen (som jag har gjort nu), men inte heller få ett fulsystem (filsystem som är proppat med irrelevanta mappar).

Vissa mappar känns helt onödiga, ligger någon ringsignal i (fattar inte var den kommer ifrån) som jag redan har på annat ställe.

Jag hatar när program inte tar med sig sina mappar när man avinstallerar dem!