Fråga: fabriksåterställning, vad är det

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av mickekarl, 17 sept 2012.

1. mickekarl

mickekarl Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Läser på flera ställen att man ska göra en fabriksåterställning, t ex efter uppdateringar mm.
    För mig som inte snackar fikonspråket och har koll på att döpta och flascha o allt vad det heter, vad innebär det att fabriksåterställa?
    Det jag inte vill är ju att bli av med bilder, sms, mms, ringsignaler, osv som jag har på luren idag. Helst vill jag inte heller lägga tid på att ordna med mailkonton och syncinställningar heller igen.
    Är det då uteslutet med återställning eller hur funkar det?
    Vad får jag behålla och vad försvinner?

2. anCnoc

anCnoc Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej mickekarl.

Undvik root och rom:s, detta är inte nödvändigt för en vanlig användare och kan leda till mycket problem om man inte gör rätt.

Fabrikåterställning skall ej behövas efter uppdateringar i vanliga fall, vissa upplever att flertal uppdateringar att en eller en annan funktion inte fungerar som det ska. Då kan detta lösa problemet men gör det enbart om du känner behöver det. (Att en app stängs av tex gmail efter att man kopierat text, kan vara ett tex.)

Precis som du inne på så är återställning till hur var den var när du köpte den.
    Dina sms, kontakter m.m.kommer att försvinna. Men visst finns det flera lösningar att spara detta på flera sätt. Kan nämna vissa som du kan lägga ett öga på.

* Google sync: Finns i inställningar under "Konton och Synkning".Där har blandannat din gmailkonto och går du in på den så ser du flera olika val att spara tex kontakter. Om du förlorar kontakter så kommer dessa automatiskt läggas in på mobilen när du loggar in på mailkontot efter tex en fabrikåterställning.

* Kies (Samsungs mjukvara för mobiler): här har du en del möjligheter att spara det mesta som man kommer att behöva efter en återställning.

Dessa skulle jag rek det finns fler val men titta på dessa först.

mickekarl gillar detta.
  3. mickekarl

mickekarl Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, inte nödvändigt alltså, bra.
    Har inget gmail e dyl utan alla kontakter och mail är via jobbet så där finns väl allt sånt sparat på servern antar jag.
    Det där med kies lät intressant, gäller det bara filer mm eller även inställningar?

4. anCnoc

anCnoc Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kies: Finns en flik som heter "Säkerhetskopiera/återställa" där har du:

Kontakter, Schema (sparade händelser), Attgöra ( likt Schema fast istället spara uppgifter i kalender), Meddelande (sms och mms), S Memo ( Samsung app för Memorering ) Samtalslogg (info om dina samtal)

Program (alla appar som är installerade), Musik (som är lagrat på internt minne), Foton (foton och mappar för dessa), Video, Filer med diverse innehåll ( detta är en för övrigt men anger inte exakt som kan ingår i denna)

"Importera/exportera" är en annan flik för mindre återgärder för direkt överföring mellan dator och mobil.

Prova att ladda ner Kies och prova och se om det kan vara något.
    Kies är även bra om du vill uppdatera mobilen i framtiden.

5. BarT

BarT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Vad kan man göra fel och vad är det för problem som man kan få?

6. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    682
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    du kan göra din mobil obrukbar typ, med andra ord ge dig inte in på sånt du inte förstår.

7. BarT

BarT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Hahaha. Man skulle kunna tro att du trollar :)

Nja, jag har blåst om min SGS1, SGS2, SGS3, SE Arc S och HTC Desire massor med gånger men jag har aldrig lyckats få någon av dessa mobiler "obrukbara". Men jag lovar att jag inte ska ge mig in på sånt jag inte förstår :)