Fråga: Face Recognition

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 31 jan 2019.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har en Motorola Moto G6 Play. Den har en liten funktion som jag "älskar", Face Recognition som förhindrar att luren slår sig av så länge jag kollar på den. En funktion jag absolut vill ha när jag köper en ny telefon.
    Någon som vet om detta är en Android funktion, eller är det något Motorola har lagt till?
     
  2. BWiking

    BWiking Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    23
    Finns till Note 9 (Samsung)
     
    geobjork gillar detta.
  3. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Det är ingen stock android funktion tyvärr, vet att t ex Asus har en liknande funktion och en annan nämde Samsung ovan.

    Stock Android i all ära, men tyvärr ligger de efter rent funktionsmässigt...
     
    geobjork gillar detta.
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Samsung har funktionen men det funkar sådär. Slockar ofta fast jag kollar på telefonen.

    Bästa implementationen är på Apples telefoner med Face ID.
     
    geobjork och Bakken gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ja det är en rätt så bra funktion som jag hadde hoppats var Android implementerad så alla nyare Android lurar hadde.

    Funkar bra på Mototola, men den behöver ett minimum av ljus så den klarar av att "läsa" ansiktet.
    Jag kör med 15 sek timeout på skärmen, och när jag är färdig med att kolla så stoppar jag ned luren i bagen eller lägger den på bordet och den slår av sig själv på kort tid utan att "slita" på av/på knappen varje gång.
    Hoppas Android tänker till här i framtiden.
     
    Droid96 gillar detta.
  6. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Finns även på Sonys lurar. Har för mig de introducerade det typ i ICS, men jag är mer åt hållet att jag inte har någon skärmtimeout alls så det är inget jag använder :) Beskrivningen är dock lite luddig, de kanske inte ens använder kameran längre. Låter mer som att de känner av att du håller i den.

    Screenshot_20190204-133714.png
     
    geobjork gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Det låter som en bra lösning, huvudsaken är att skärmen inte slocknar när man läser en längre text eller tittar på ett foto. Det är väldigt störande.
     
    geobjork gillar detta.
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    På Motorola är det kamran som styr funktionen. När jag bara vinklar bort skärmen från ansikte så slår den av efter 15 sek. Det kan se ut som ljussennsorn både fram och bak också är inblandat, när jag stoppar ner luren i hölstret slår den av ungefär på direkten.