Facebookfödelsedag i kontakter till kalendern

Diskussion i 'Hero' startad av Laffe, 30 jan 2010.

1. Laffe

Laffe Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    På de flesta av mina kontakter har jag länkat så att den har tagit födelsedagen och profilbilden till kontakten.

Men finns det något sätt att göra så att alla födelsdagarna i kontakterna kommer till kalendern, så att man kan sätta påminnelse på dom och ha dom på startskärmen (kalenderwidget)?

Tacksam för svar!

// Laffe

2. MrJellyBean

MrJellyBean Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den är jag också intresserad av :)

3. petter11

petter11 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Som det är nu med facebook så sparar den inte in födelsedagen till kontakten va, men om de är sparade i kontakten på google så går det att fixa via kalendern på nätet. Där kan man klicka "lägg till" bland andra kalendrar, sen "intressanta kalendrar" sen "mer" och sist "Kontakters födelsedagar och händelser".

4. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

EboBirthday, kanske.

5. jedi

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

6. asimov

asimov Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Lustigt, jag testade nyss fbcal, man lägger in den på FB, godkänner att den kan läsa relevant info, sen kan man skapa en .ics fil som man kan importera till google Calender. Fixar så man får alla födelsedagar i calendern, mycket mer översiktligt.....

7. boe

boe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

8. jedi

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Har personligen varken testat fbCal eller EboBirthday. I brist på annat satt jag och matade in födelsedagsdatumen till alla mina kontakter manuellt i Google Contacts i samband med att jag köpte min Hero. :rolleyes:

9. Snidare

Snidare Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Nexus 6P
    Platta:
    Google Nexus 9
    ROM:
    Dirty Unicorns v10.4
    Så att som det är default så sparas inte kontakters födelsedagar från Facebook-sync i telefonens kalender?

Jag har just nu en Touch HD (men en Hero på väg) och stängde av Facebook-syncen i HD'n för att hela kalendern blev fullproppad med folks födelsedagar när jag bara vill ha den för möten osv. Underbart om man slipper det på Heron!

10. 2_Thumbs_Up

2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det som är schysst med google calendar är att du kan ha olika kalendrar för olika ändamål. Så du skulle alltså kunna ha en kalender med födelsedagar från facebook och en annan för bara möten. Sen kan du filtrera bort de kalendrar du inte vill visa eller välja att markera de olika kalendrarna med olika färger. På webversionen av googles kalender så kan du dessutom lägga till förinställda kalendrar som exempelvis svenska helgdagar eller ditt favoritlags fotbollsmatcher. Detta i samband med att du har automatisk synk mellan datorn och telefonen gör google calendar oslagbar imo.

Notera att jag pratar om upplägget på google calendar i allmänhet ovanför. Den förinstallerade appen i Heron lämnar en del att önska men den går ju att byta ut.

Last edited: 31 jan 2010
  11. Snidare

Snidare Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Nexus 6P
    Platta:
    Google Nexus 9
    ROM:
    Dirty Unicorns v10.4
    Låter ju sjukt kanonbra, kan inte vänta på att få prova på det!

12. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Att man kan ta in födelsedag i Heron från facebook är tack vare Sense. Då pratar jag inte bara om facebook-syncen utan födelsedagar i telefonen över huvud taget, google missade(?) helt att man vill ha födelsedagar i kontaktboken och implementerade inte det, därför kan datumet inte kopplas till google-kontaten. Det snackades om att det skulle komma till 2.0 men jag är inte insatt i huruvida det kommit nu. Sen är det ju bara att hålla tummarna för att det integreras i Sense när uppdateringen väl kommer.

Det är något jag hoppas på då jag inte vill ha alla mina facebook-vänners födelsedagar utan endast de närmre som jag har i telefonboken.

13. D.K

D.K Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

EboBirthday verkar inte uppdatera mina kontakter, vilket gör det hyfsat värdelöst. Det hade ju varit gott om det kunde lägga till det i befintliga Google Contacts, men jag får inte det att fungera.
    Några tips?

Körde precis fbCal, vilket är bra om man vill ha ALLA sina "vänners" födelsedagar i en separat kalender, men som sagt smidigare att bara få dom man faktiskt har som kontakter :)

Kan någon steg-för-steg förklara hur man får sina kontakter i People (dom som man länkar till respektive FB-konto) att synca med Google contacts? Dvs så att man ser födelsedagarna i Kontakter i Gmail, och så att dom läggs till i Födelsedagskalendern. För som det ser ut nu så läggs bara folk in vars för och efternamn är med, medan de kontakter som man har lagt in under smeknamn lämnas utanför...

Last edited: 1 feb 2010
  14. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Såvida du inte sittar på Android 2.x är det som jag skrev inte möjligt eftersom android inte har något fält för födelsedag i kontakter och därför inte kan synca det med google contacts. Att HTC slängt på det med Sense påverkar ju inte mer än att du får en facebook länk i kommentaren på kontakten.. Att du har har födelsedag på vissa borde snarare vara för att du tidigare sparat födelsedag för dessa kontakter, antingen på Google contacts eller i en tidigare telefon och fått med den informationen när du importerade kontakterna dit. Har jag fel?

15. IPuck

IPuck Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Gammal tråd men födelsedagar från Facebook är ett j¤¤¤a gissel . Det kletar ner hela min calender i mobilen ! skulle gärna veta hur man tar bort bara födelsedagar i Facebook och kan ha kvar sina övriga evenemang som man tackat jag till funtionen är suverän i facebook men födelsedagarna förstör ideen . om man har 700 vänner som alla visar upp sin födelsedag.