Fästa utanför fönster - vilken slags lina borde jag köpa?

Diskussion i 'Off Topic' startad av N6290, 8 dec 2023.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag har köpt en smart väderstation här i dagarna (Netatmo), där utomhussensorn inte riktigt är gjord för att fästas på hög höjd utanför ett lägenhetsfönster. Den verkar snarare vara anpassad för de som bor i villa. Bland annat ska den placeras så att den inte är i kontakt med regn eller solljus, och själva upphängningen är tänkt att ske på en skruv där man hänger utomhusmodulen på skruven, tillsammans med ett litet kardborreband vid behov, vilket inte känns tillräckligt där jag bor, med mycket vind utanför fönstret och ibland storm.

Så jag har kommit på en lösning, jag har köpt en liten plastlåda som jag tänker placera sensorn inuti. Jag har två fönster bredvid varandra med en liten smal remsa mellan dem, typ en fönsterkarm (?). På utsidan vid denna fönsterkarm placerar jag lådan, på fönsterbrädan. Sen är det bara att dra en lina/tråd/snöre några varv genom lådan och in genom fönstren på höger- respektive vänstersidan, och knyta fast på insidan mittemellan fönstren. Givetvis med lite extra slack så fönstret kan pressa linan lite. Sen stänga fönstren som vanligt.

Jag behöver då råd, vad för slags lina borde jag välja?
    Här är en bild där man ser hålet jag vill dra linan genom, och stället där jag tänker knyta linan:

View: https://i.imgur.com/BNZAUTJ.png

Det är gamla fönster, från 50-talet, som inte sitter jättetätt, jag har själv behövt fixa med tätningslister för att det inte skulle blåsa in. Så en hyfsat smal lina borde kunna placeras där, och jag tror att fönstren går att stänga utan problem ändå.
    Kruxet är att jag inte vill att linan skavs av med tiden, så att hela grejen till slut lossnar. Med andra ord bör det vara något hyfsat hållbart.
    Jag funderade ett tag på ståltråd, det skulle säkert gå, men gissningsvis blir det då svårare att stänga fönstren och det kommer nog se ganska fult ut.

Någon som är kunnig om linor, snören och liknande? Det finns ju tvättlinor, olika linor för båtlivet, andra professionella användningsområden osv, där jag gissar att några sorter borde vara skapade för ett klara en hel del och inte skavas sönder. Vad tycker ni jag borde köpa? Tar tacksamt emot tips, motivera gärna varför jag borde välja en viss sort. Se bilden, det måste ju vara något hyfsat smalt. Länka gärna till någon större återförsäljare, typ Bauhaus, Biltema eller liknande, vore smidigast ;-)

2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Persiennlinor är nog bland det starkaste man kan köpa när det gäller smala linor. De borde klara UV-ljus också med tanke på att de är gjorda för att sitta i fönster. Jag lämnar dock inga garantier för hur de håller utomhus.

T.ex:
    Persiennlina | Clas Ohlson

Kristy gillar detta.
  3. svenix

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Rostfri ståltråd kan också vara ett alternativ. Förmodligen starkare än persiennlina och tål garanterat att sitta utomhus. På mitt gamla hus fäste jag upp takpannor med denna rostfria ståltråd och de satt uppe i många år. Dock tål inte ståltråden alltför mycket böjningar fram och tillbaka om det skulle uppstå. Men om du inte öppnar fönstren så ofta och håller ett öga på tråden så den inte slits så borde det funka bra.

Rostfri tråd 0,8 mm | Clas Ohlson

bernard, Kristy och katho gillar detta.
  4. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Tack för dina tips!
    Persiennlinan ser ut att passa ypperligt för mitt behov, den får det nog bli! Om inget annat förslag skulle trilla in som verkar bättre. Ståltråd är jag fortsatt lite skeptisk till.

Jag kan passa på att utvidga frågan lite. Det finns säkert lite händiga personer som läser tråden.

Såhär ser utomhussensorn och plastlådan ut.

View: https://i.imgur.com/grAKjpC.png

Det är lite håligheter i lådan som ni ser, vilket kan vara bra så att sensorn faktiskt ska få en möjlighet att analysera temperaturen. Men jag tänkte ändå sätta något slags "väderskydd" ovanpå lådan och över den yttersta delen (bortre långsidan av lådan, på bilden sett), som kan skydda mot lite regn och dylikt. Typ en stålbit eller plastbit av något slag hade varit en tanke att sätta som väderskydd, eller nått annat. Har ni några idéer, någon produkt som skulle göra sig väl för detta ändamål? Länka gärna!

Och till sist, en sida av plåtlådan är ju öppen, den sida som jag tänkt sätta mot husfasaden (den långsida som är närmast kameran på bilden). Bara för att minimera att sensorn lossnar och flyger iväg när jag grejar vid fönstret så hade det varit bra att skapa något slags skydd så att den inte kan falla ut ur lådan. Enklaste möjliga lösning, som håller den på plats inne i lådan. Förslag? "Väderskyddet" (vad det nu blir) i ovanstående stycke kanske kan köpas av mig i två exemplar, där ett av dem används för detta ändamål.

Tacksam för alla tankar.
    :)

5. svenix

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Idealt så använder man en "Stevenson skärm" för dylika uppgifter.

https://www.google.com/search?q=Stevenson+skärm

Målet är att så mycket luft som möjligt kan cirkulera runt sensorn men att den skyddas mot regn och direkt solljus. Så försök att efterlikna en Stevenson skärm så mycket som möjligt.

Din låda ser lite tung ut. Jag hade nog försökt välja så lätta material som möjligt om den trots allt skulle falla ner och träffa någon i huvudet... Plåt hade jag nog undvikit, hade nog hellre valt en lätt skiva av plast. Kanske kan myggnät användas som "fallskydd" för att hindra att sensorn faller ur lådan.

Jag kan nämna att jag har lite liknande funderingar eftersom jag nyligen flyttat från hus till en lägenhet på tredje våningen. Men jag har inte funderat ut någon slutgiltig lösning ännu. Jag funderar dock på att göra något väldigt lätt just för att det inte ska kunna falla ner och orsaka skada. Ev. kanske jag nöjer mig med att sticka ut en liten kabelände med en DS18B20 sensor på.

Amazon.se

Det hade dock varit bra om man kunde komma på ett sätt att skydda den mot direkt solljus.

6. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Kolla vad lådan väger när den är färdig, persiennsnören är inte så starka så att de klarar vilken vikt som helst eftersom persienner inte är så tunga.

Fastighetsägaren kan dessutom ha synpunkter på att du hänger saker på utsidan av lägenheten, tänk på att om den faller ner och skadar en person kan det bli dyrt...

7. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Tack för era svar!
    Plastlådan vägar ingenting, den är superlätt skulle jag säga. Den som får den i huvudet skulle antagligen knappt skadas. Då väger sensorn mer, och skulle orsaka större skada om någon fick den i huvudet, då den är mer koncentrerad i sin form. Men avsikten är givetvis att omöjliggöra att någonting kan falla ner. Jag kommer säkerställa att lösningen jag bygger känns säker, och inspektera med jämna mellanrum så att allting håller som tänkt.

Svenix, berätta gärna här i tråden hur ditt eget projekt fortlöper. För mig var det viktigt med en lösning som erbjuder en app, där historik kan loggas. Tänker du dig en lösning där det inte behövs någon app?

Stevensons skärm, det är ju ungefär vad jag skulle behöva. Men jag tänker att det inte är supernoga i mitt fall. Netatmo har en egen produkt som kallas just väderskydd, avsedd för denna väderstation, men den kostar typ 500 kr och känns onödigt dyr. Lite fult att de inte bygger en sådan lösning direkt och bakar in i ursprungliga produkten, men de vill väl sälja en ytterligare dyr produkt.
    Om det kommer in lite vatten vid extrema väder in i sensorn spelar ingen större roll för mig, jag tror sensorn klarar det men att det enda kruxet är att mätvärdena blir sämre vid såna tillfällen. "Stevenson" ger inga sökträffar på några företag där jag sökte, jag testade även lite andra söktermer. Finns det någon (i princip) färdig produkt som skulle passa? Hmm. Jag får promenera inne på Bauhaus, Biltema eller Clas Ohlson en gång till när jag har tid här i veckan, och se om jag hittar något. Första besöket på Bauhaus och Clas för några dagar sedan gav inget väderskydd jag kände mig supernöjd med. Hittade bara plastlådan då, på Clas Ohlson. Letar vidare.

8. svenix

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag använder Home Assistant där man bestämmer själv hur det ska se ut och vad som ska loggas. F.n. ser min HA ut som på bilden men det förändras hela tiden allt eftersom jag kommer på nya idéer eller köper nya grejor. För att få en ute temperatur kurva så "snyltar" jag just nu på den närmaste mätstationen från temperatur.nu och tar in de värdena i HA, eftersom jag inte har någon egen ute temp givare ännu. De andra värdena är dock från egna givare.

Jag sparar bara värden från 48 timmar. Just nu har jag valt att göra så för att inte databasen ska bli för stor. Jag tycker det räcker ganska gott, då kan man jämföra vädret idag med vädret igår. Jag skulle gärna lagra värden över längre perioder men då får jag skapa en bättre databas och tänka över mitt backup system. Just nu gör jag en total backup varannan dag på hela systemet. Den sparar jag tio generationer av. Det är väldigt praktiskt om man behöver återställa eller installera om systemet. Men skulle jag spara mycket mer data så skulle backuperna växa och ta mycket större plats. så det behöver tänkas över.

upload_2023-12-10_9-54-9.png

bernard gillar detta.
  9. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Allting klart nu, utomhussensorn är placerad utomhus. Jag är rätt nöjd med min upphängningsanordning! Och utomhussensorn verkar ge korrekta värden, trots att den fått ett litet väderskydd. Tog 1-2 timmar innan värdena blev korrekta, antar att det beror på att sensorn varit inomhus och uppvärmd och behövde lite tid på sig att bli van vid utomhustemperaturen. Nu verkar allt funka prima.
    Hojta om någon vill ha bild.

bernard gillar detta.
  10. svenix

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Lite bilder vore kul! Använde du persiennlinan?

11. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Yes, det blev persiennlinan som du länkade, hos Clas Ohlson. Billigt och bra. Nästan alla tio meter gick åt, på något sätt, vet inte riktigt hur jag lyckades använda så mycket (men en del klipptes bort när jag gjort klart knutarna och kasserades därefter). Får köpa ett till paket att ha hemma nog.

Nedan är lådan. Längst in bakom sensorn sitter en träbit som är tänkt att skydda mot solen. En plastbit från en vanlig genomskinlig matlåda skyddar mot regn och täcker sensorn upptill och på sidorna. Jag har klippt i matlådan, och skurit loss plast nedtill på flera ställen för att luft ska kunna strömma in fritt.

View: https://i.imgur.com/0sPmdIM.png

Nedan är lådans placering på utsidan. Det är tre linor som är den primära upphängningen, de sitter helt oberoende av varandra. Sen en lina i reserv längst ner i bild, och en till i reserv på motsatt sida som är fäst lite annorlunda. Lådan hänger några centimeter ovanför fönsterbrädan, och det finns flera hål nedtill, så ev. vatten ska kunna rinna ner och bort.
    Min bild är att lådan med innehåll väger nästan ingenting, så linan borde hålla för vikten. Är väl mest skav från fönstren jag kommer behöva hålla utkik efter. Och så inga fåglar är där och käkar på linan..

View: https://i.imgur.com/TBhjY1p.png

Nedan syns insidan i rummet.

View: https://i.imgur.com/bMYaDNg.png

svenix och Zooklubba gillar detta.
  12. svenix

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ser bra ut! Bra att du säkrat med flera linor så att den inte ramlar ner om en enskild lina går av! :)

bernard gillar detta.